בריאות

9 סימנים שההורמונים שלכם יצאו משליטה

למרות שחוסר איזון הורמונלי בדרך כלל מופיע עם גיל ההתבגרות, הגורמים הקשורים לעולם המודרני כמו מזון מעובד כימית, זיהום סביבתי, אסטרוגנים סינתטיים במוצרי טיפוח העור ומחסור בוויטמינים, גורמים לנשים וגברים בכל הגילאים לחוסר איזון הורמונלי.

הדבר הגרוע ביותר בחוסר איזון הורמונלי הוא שעשוי להיות קשה לזהות או לא לבלבל את המצב עם תופעה או מחלה אחרת.

כאוס הורמונלי בגוף יכול להשפיע לרעה על הבריאות הכללית שלנו, הרבה לפני שאנחנו אפילו מבינים שההורמונים שלנו נמצאים במצב לא מאוזן.

אפילו רופאים לעיתים קרובות מבטלים את הסימפטומים של חוסר איזון הורמונלי או מייחסים אותם למחלה אחרת.

אז איך אפשר להיות בטוחים כי ההורמונים שלנו נמצאים במצב מאוזן? הסימנים הבאים נוטים להיות אינדיקציות טובות שייתכן שמשהו לא בסדר עם ההורמונים שלכם:

1.אתם מרגישים מותשים לגמרי כל הזמן

כולנו סובלים מעייפות מדי פעם ולעיתים קרובות עייפים בסוף היום, אבל כאשר יש לנו חוסר איזון הורמונלי, תחושת העייפות מלווה אותנו ממש כל הזמן.

אנו מרגישים עייפים בבוקר, במהלך היום, וגם כשהולכים לישון. אתם יכולים להתעורר באמצע הלילה ולא להיות מסוגלים לקום ללכת לשירותים. הורמון הלחץ שנקרא קורטיזול הוא הגורם העיקרי של זה.

רמות גבוהות של קורטיזול בגוף יכולות להוביל ללחץ כרוני, שלאחר מכן מעורר עייפות כרונית. רמות משתנות של הורמון הלחץ הזה מכביד על האדרנל, מה שגורם לנו להרגיש מותשים בכל רגע בחיי היומיום שלנו.

כאשר האדרנלים שלנו יוצאים מכלל שליטה ומפסיקים לתפקד כראוי, אנו מתחילים להרגיש מעורפלים, רדומים, עייפים, מצוברחים ומדוכאים.

באותו נושא:

2.עלייה מהירה במשקל או ירידה מהירה במשקל

ההורמונים שלכם לוקחים חלק פעיל בוויסות חילוף החומרים שלכם, במיוחד איך אתם שורפים או צוברים קלוריות, כמו גם איך מאחסנים אותם כשומנים.

כאשר ההורמונים שלכם לא מאוזנים, אתם עלולים להתחיל לחוות תנודות מהירות ולא מוסברות במשקל – ברוב המקרים, מדובר בעלייה במשקל.

למרות שבלוטות יותרת הכליה או תקלה בבלוטת התריס הם הגורמים המובילים, הורמונים אחרים עלולים להיות אשמים.

אם אתם מתקשים לרדת במשקל, לפעמים איזון של ההורמונים מספיק כדי לחזור למשקל המקורי שלכם. אם אתם חווים ירידה מהירה במשקל ללא סיבה ברורה, זה גם עשוי להיות סימן שההורמונים שלכם הם האחראים לשינוי.

כתבה מעניינת על 9 דרכים מוכחות לאיזון ההורמונים השולטים על המשקל שלך

3.ניוון שרירים

ישנם מספר הורמונים, כגון טסטוסטרון, פקטור גדילה דמוי אינסולין 1 (IFG-1), הורמון גדילה הנקרא סוֹמָטוֹטרוֹפִּין, אשר אחראים לצמיחה נכונה ותחזוקה של מסת שרירי הגוף.

בעוד הורמונים אלה הם התורמים העיקריים, בלוטת התריס והורמוני אינסולין גם משחקים תפקידים משמעותיים. כאשר אתם חווים חוסר איזון של ההורמונים, היכולת של הגוף לעכל ולעבד את כל סוגי החלבונים חלש יותר. זה יכול לגרום לאובדן מסת שריר או ניוון שרירים.

למרות אובדן מסת שריר יכול להיגרם על ידי מגוון של גורמים אחרים, ברוב המקרים חוסר איזון הורמונלי הוא האשם העיקרי.

ניתן למנוע ניוון שרירים על ידי דבקות בשגרת אימון המורכבת מאימוני אירובי ומאימוני משקולות.

יתר על כן, מומלץ לשלב יותר חלבון מהחי בתפריט היומי שלך ולהפחית את הצריכה של פחמימות פשוטות, כגון מזונות מתוקים, אורז לבן ולחם לבן.

קראו על  11 דרכים להורדת משקל של הצטברות נוזלים בגוף

בנוסף, שתייה מרובה של מים ולישון מספיק שעות בלילה הם שני הרגלים שחשוב לעקוב אחריהם.

4.ליבידו נמוך

הסטטיסטיקה מראה כי סביב 70 אחוזים של ליבידו מופחת נוצר בשל חוסר איזון הורמונלי.

מערכת הרבייה תלויה מאוד בהורמונים לתפקוד תקין. ברגע שההורמונים לא מאוזנים, ליבידו מוחלש או אובדן של החשק המיני לגמרי יכול לקרות.

סגנון חיים, תזונה, גורמים סביבתיים יכולים גם לתרום לשמירה על הורמון רבייה מתפקד אצל נשים וגברים כאחד.

דומיננטיות או חוסר של הורמון האסטרוגן הוא לעתים קרובות האשם עבור ליבידו נמוך, אם כי רמות הקורטיזול ובריאות בלוטת התריס יכולים לשחק תפקיד מפתח גם כן.

אם מוסיפים חוסר בשינה ורמות מתח גבוהות, להיות אינטימיים עם מישהו יהפוך להיות הדבר האחרון שתרצו לחשוב עליו בסוף היום.

ראו בנוסף: 11 מזונות מעוררי חשק להעלאת הליבידו

5.מצבי רוח והפרעות נפשיות

מצבי הרוח אינם רק חלק מהמחזור החודשי. חוסר האיזון ההורמונלי הוא אחד הפושעים של מצבי הרוח. (תת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם), אדרנל שעובד יתר על המידה, מחסור בסרוטונין, חוסר איזון של GABA או שפע של דופמין יכולים גם הם לגרום לרגישות יתר אצלכם.

מצבי רוח, חרדה, עצבנות, דיכאון והפרעות נפשיות אחרות יכולות להיות תוצאה של חוסר איזון הורמונאלי. נשים יכולות לחוות שינויים במצב הרוח עקב גיל המעבר, לכן מומלץ לא לקחת תרופות ללא התייעצות עם רופא.

6.הזעה מופרזת

יתר פעילות של בלוטת התריס יכולה להתבטא דרך הזעה מופרזת. זהו אחד הסימפטומים שמתעלמים מהם כאשר מדובר בחוסר איזון הורמונלי, מכיוון שבדרך כלל הזעה מופרזת נגרמת על ידי שימוש תכוף של תרופות למניעת הריון או בזמן גיל המעבר.

תוספי ויטמין יכולים לעזור להתמודד עם הזעה מופרזת, אבל לעתים קרובות תרופות רציניות יותר נדרשות כדי להסדיר את ההורמונים. נשים נוטות לסבול מבעיה זו יותר מאשר גברים.

7.תאוות חמורות (חלקם מוזרות)

ישנם טונות של תאוות מזון המתרחשות עקב ליקויים תזונתיים ומספר גדל והולך של בעיות בריאותיות, כולל חוסר איזון הורמונלי.

לדוגמה, כאשר ההורמונים אינם בשליטה בלבלב, בבלוטת התריס ובאדרנל, אתם מתחילים לחוות את התשוקה למזון מתקתק ומלוח – ולפעמים למזונות שמעולם לא אכלתם קודם לכן. יתר על כן, ייתכן גם שתרגישו רגשות של רעב עז גם כאשר אתם לא רעבים בכלל.

באותו נושא: חשק למזון מסוים יכול להעיד הרבה עליכם

8.בעיות עיכול

ההורמונים לוקחים חלק משמעותי בעיכול בריא של מזון. כאשר אתם חווים חוסר איזון הורמונלי, אתם יכולים להתחיל להתמודד עם מספר בעיות בעיכול: אי נוחות, נפיחות, עצירות או שלשולים.

במקרים מסוימים, אתם עלולים לגהק באופן מופרז או לפלוט גזים מופרזים, להרגיש בחילה, לסבול מקלקול קיבה וגירוד באזור הבטן. כמובן, בעיות עם דרכי העיכול יכולים להיגרם על ידי גורמים אחרים.

9.נדודי שינה

השעון הביולוגי שלכם מנהל את רמות האנרגיה שלכם במהלך היום ומאפשר לגוף לדעת מתי הגיע הזמן ללכת למיטה והוא מחובר ישירות עם המערכת האנדוקרינית שלך.

בגלל זה חוסר איזון הורמונלי בדרך כלל גורמת להפרעות שינה, כולל נדודי שינה. אלא אם כן אתם כבר סובלים מהפרעות שינה כרוניות במשך זמן רב, אם אתם שמים לב כי אתם מתקשים להירדם, ההורמונים שלכם יכולים להיות הסיבה לכך.

קראו על  12 דרכים טבעיות לאיזון הורמונלי

כיצד ניתן לתקן חוסר איזון הורמונלי בבית

זה לא סוד כי לתרופות המסייעות לווסת את ההורמונים יש שורה של תופעות לוואי. אם אתם רוצים להימנע מהם, שקלו לאזן אותם באופן טבעי.

אך חשוב לציין, זה לא אומר שאפשר לוותר על התייעצות עם רופא בנושא.

1.הפסיקו לצרוך פחמימות מזוקקות וסוכר

פחמימות מזוקקות וסוכר הם העבריינים המרכזיים בהקשר של מספר גדול של מחלות ודלקות. ירידה בצריכה או הימנעות מהם היא חיונית לאיזון ההורמונים שלכם.

שלא לדבר על כך שצריכה מופחתת מקטינה את הסיכון לחלות בסוכרת, השמנת יתר ומחלות אחרות.

חוקרים מצאו כי פרוקטוז מסייע בקידום עמידות לאינסולין והגברת רמות האינסולין, במיוחד אצל אנשים שמנים ואנשים שסובלים מעודף משקל עם טרום סוכרת או סוכרת מסוג 2.

פרוקטוז מהווה כמחצית מסוגי הסוכרים, כולל צורות טבעיות כגון סירופ מייפל ודבש, בנוסף לסוכר שולחן טחון וסירופ תירס גבוה בפרוקטוז. במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה, אשר בדק אנשים עם טרום סוכרת מצא כי יש עלייה דומה בהתנגדות לאינסולין ורמות האינסולין אם הם אכלו 50 גרם של סירופ תירס, סוכר, או דבש.

היצמדו לתזונה דלת פחמימות המורכבת ממזונות מלאים ושומנים בריאים על מנת לשמור על ההורמונים שלכם מאוזנים ובכך תהדפו את הסימפטומים של חוסר איזון הורמונאלי.

באותו נושא:

2.תאכלו חלבון

אכילה של כמות מתונה של חלבון בריא חיונית לבריאות שלכם.

מכיוון שהגוף לא יכול לייצר חלבון תזונתי המספק את חומצות האמינו החיוניות, עליכם לשלב את זה בתזונה היומית שלכם על מנת לשמור על עור בריא, העצמות ועל בריאות השרירים.

בנוסף, חלבון יכול להשפיע על שחרורם של ההורמונים שמנהלים רעב ותאוות.

מחקרים רבים הגיעו למסקנה כי צריכת חלבון מסייע להפחית את רמות של גרלין, "הורמון הרעב", כמו גם לעורר את הייצור של ההורמונים, אשר מסייעים לנו לרסן את ההשתוקקות להרגיש מלאים מהר יותר.

המאכלים עשירים בחלבון הם ביצים, שקדים, שיבולת שועל, גבינת קוטג', יוגורט, ברוקולי, חלב, טונה, קינואה, עדשים, לחם מלא, זרעי דלעת, כרוב ניצנים, בוטנים ועוד.

באותו נושא:

3.צמחים אדפטוגנים

המעמד הייחודי של צמחי הריפוי, צמחי אדפטוגן עוזרים לאזן את ההורמונים ולדחות מספר מחלות, כולל לחץ כרוני.

מלבד שיפור המערכת החיסונית והדיפה של לחץ, מחקרים מראים כי אדפטוגנים, במיוחד פטריות מרפא, ויתניה משכרת, ריחן הודי ורודיולה רוזאה יכולים לעזור לתמוך בתפקודי בלוטות יותרת הכליה, לעוזר למנוע ניוון בתאי המוח התחתונים, להפחית חרדה ומצבי רוח משתנים, ולשפר את תפקוד בלוטת התריס.

ויתניה משכרת חיונית באיזון ההורמונים. היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס שכן זה עוזר לקדם את טיהור הרדיקלים החופשיים ולמנוע את הנזק התאי. ניתן להשתמש בויתניה משכרת לתמוך בפעילות יתר או פעילות איטית של בלוטת התריס ולטפל או להדוף בעייפות האדרנל.

כאשר אתם חווים הרבה מתח נפשי, פיזי או רגשי, האדרנל יכול לעבוד יתר על המידה, מה שמוביל לחוסר האיזון של ההורמונים כגון פרוגסטרון, קורטיזול ואדרנלין.

קראו על  מאמץ עיניים מול המחשב: 10 צעדים להקלה

קראו בהרחבה: אדפטוגנים: יתרונות, מקורות ותופעות לוואי

4.התעמלו באופן קבוע

תאמינו או לא, התעמלות משחקת תפקיד חיוני באיזון ההורמונלי שלכם. קודם כל, פעילות גופנית מסייעת להגברת הרגישות לאינסולין והורדת רמות האינסולין.

בנוסף, פעילות גופנית מסייעת להפחית את רמות המתח של היומיום, להגביר את רמות האנרגיה שלך ולהפחית עייפות ובאופן כללי מסייעת לשמור על בריאות טובה.

לא צריך לקנות מנוי למכון כושר. הליכה של 30 דקות או ריצה או כמה שכיבות סמיכה מספיקות כדי לשמור על ההורמונים שלך מאוזנים.

5.לא לאכול יותר מדי או פחות מדי

אכילה של כמות קטנה של מזון או יותר מדי מזון עלולה לגרום לשינויים הורמונליים, אשר בסופו של דבר יכולים להוביל לבעיות משקל.

אכילת יתר מורידה את הרגישות לאינסולין ומגבירה את רמות האינסולין, במיוחד אצל אנשים שמנים ובעלי עודף משקל עם עמידות לאינסולין.

צריכת קלוריות מועטה מדי מעלה את רמות הורמון הלחץ הנקרא קורטיזול. קורטיזול גורם לבעיות משקל, כולל השמנת יתר ובולימיה.

אכילת מזונות בריאים במתינות יעזור לכם לשמור על איזון הורמונלי בריא שיסייע למנוע בעיות משקל.

6.התנסות בשימוש של שמנים אתריים

שמרו על איזון ההורמונים שלכם באופן טבעי בעזרת שמנים אתריים.

מוצרי טיפוח הגוף הקונבנציונאליים מגדילים את רמות הרעלים בגוף בשל התוכן שלהם של כימיקלים מזיקים, כגון פרבנים, DEA, סודיום דודציל סולפט ופרופילן גליקול.

כחלופה, אתם יכולים לקנות או להפוך מוצרי טיפוח לטבעיים הכוללים חומרים טבעיים כגון, שמנים אתריים, חמאת שיאה, שמן קוקוס ושמן קיק.

חפשו את המוצרים המכילים מרווה מרושתת, שומר, לבנדר, קורנית, אלגום שמנים אתריים. מכיוון שמוצרים טבעיים יכולים להיות יקרים מאוד, הכי טוב להכין סבונים, מקרצפים, מסכות, ולהוסיף שמן אתרי לפי הצורך האישי שלכם.

7.הוסיפו פרוביוטיקה

לא משנה מה המקור של פרוביוטיקה – או בצורת תוספת או ממזון – פרוביוטיקה עוזרת לתקן את רירית המעיים, ובכך מאזנת את רמות ההורמונים.

כאשר אתם סובלים מבעיות עיכול ומפריטי מזון שמעוכלים בצורה גרועה דרך המעיים לזרימת הדם, אתם עלולים לגרום לדלקת כרונית שמשפיעה לרעה על כל הגוף, במיוחד על הבלוטות כגון בלוטת התריס, שפגיעה מאוד מפני דלקת כרונית.

אם יש לכם מעי דולף, ייתכן שיש לכם מחסור בפרוביוטיקה. אלה חיידקים בריאים המסייעים לעורר את הייצור והשליטה של הורמוני המפתח, כולל לפטין, גרלין ואינסולין.

אם אתם לא מעוניינים לקחת תוספת פרוביוטית, מומלץ לאכול יוגורט, כרוב כבוש, חמוצים, שוקולד כהה וטמפה.

קראו על 14 מזונות פרוביוטיים שכדאי לאכול מהם יותר

8.התחילו לשתות תה ירוק

אחד המשקאות הבריאים בעולם, תה ירוק הוא הדרך הפשוטה והטעימה ביותר לטפל בחוסר איזון הורמונאלי.

זהו מקור עשיר לקפאין המזרז את חילוף החומרים, נוגדי חמצון רבי עוצמה הנקראים אפיגלוקטצין גאלט המקדמים בריאות אופטימלית.

אחת עד שלוש כוסות תה ירוק ביום יעזרו לכם להתמודד עם חוסר האיזון ההורמונלי ללא תרופות.

לסיכום

חוסר איזון הורמונלי היא תופעה שלעיתים מסובכת לזיהוי וטיפול, אבל ברגע ששמים לב לכל הסימפטומים, מומלץ לגשת לרופא ולהתייעץ לגבי טיפולים טבעיים במקום תרופות כימיות.

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!