מזונות שכדאי להימנע כשיש רפלוקס (או צרבת)
מודעה

מזונות שכדאי להימנע כשיש רפלוקס (או צרבת)

רפלוקס קיבתי ושטי (GERD) מתרחש כאשר תכולת הקיבה חוזרת אל הוושט. הדבר מתרחש כאשר הסוגר התחתון של הוושט נרפה ומאפשר לחומצה בקיבה לעלות.

האבחון של מחלת רפלוקס קיבתי ושטי נעשה כאשר מקרים של עליית חומציות אל הוושט קורים יותר מפעמיים בשבוע.

מספר גורמים הקשורים למזון עשויים לתרום לרפלוקס , כמו:

  • המיקום של הגוף לאחר האכילה
  • כמות האוכל במהלך ארוחה בודדת
  • סוג המזון הנאכל

ניתן להתמודד עם הגורמים האלה באמצעות שינוי "איך" ו"מה" שאנחנו אוכלים. לדוגמה, הזדקפות לאחר ארוחה ואכילת כמויות קטנות יותר בכל ארוחה יכולים למנוע רפלוקס.

עדיין יש מחלוקת בקהילה הרפואית לגבי אילו מזונות גורמים לתסמיני רפלוקס, וזה עשוי להיות מבלבל.

אך למרות הבלבול, חוקרים רבים מסכימים שעדיף להימנע מסוגים מסוימים של מזונות ומשקאות כדי למנוע הפרעות עיכול ותסמינים אחרים של רפלוקס.

מזונות שומניים

מזונות שומניים בדרך כלל מורידים את הלחץ על סוגר הוושט התחתון ומעכבים את ריקון הקיבה. דבר אשר עלול להגביר את הסיכון לתסמיני רפלוקס.

כדי לסייע במניעת רפלוקס, כדאי להפחית את צריכת השומן הכללית שלנו.

להלן כמה מזונות עתירי שומן שכדאי להימנע מהם:

  • צ'יפס
  • טבעות בצל מטוגנות בשמן עמוק
  • חמאה
  • חלב מלא
  • גבינה
  • גלידה
  • שמנת חמוצה עתירת שומן
  • רטבים לסלט עתירי שומן
  • נתחי בשר אדום עתירי שומן

מזונות מתובלים

מודעה

מחקרים העלו שמאכלים חריפים עלולים לגרום לכאבי בטן ולתסמיני צרבת כאשר יש הפרעה תפקודית במערכת העיכול.

קפסאיצין, התרכובת הכימית שאחראית על הטעם החריף במזון (לדוגמה: פלפל חריף), עלולה לגרות חלקים של הוושט, מה שעלול לגרום לרפלוקס.

ירקות ופירות מסוימים

פירות וירקות הם חלק חשוב בתזונה שלנו. עם זאת, סוגים מסוימים עשויים להחמיר את תסמיני הרפלוקס.

הפירות והירקות הבאים בדרך כלל מובילים לרפלוקס:

  • אננס
  • פירות הדר, כגון תפוזים, אשכוליות, לימונים וליים
  • עגבניות (ומזונות על בסיס עגבניות)
  • שום ובצל
קראו על  כיצד לא לעלות במשקל במהלך תקופת ההסגר

משקאות מסוימים

מספר משקאות נפוצים עשויים גם לעורר תסמינים אצל אנשים הסובלים מרפלוקס קיבתי ושטי. אלו כוללים:

מודעה

  • אלכוהול
  • קפה ותה
  • משקאות מוגזים
  • מיצי הדרים ועגבניות

עם או בלי קפאין, קפה עלול לעורר תסמיני רפלוקס, אך יש לציין שזה לא גורף ויש כאלה שקפה לא משפיע עליהם. שימו לב לתסמינים האישיים שלכם וצרכו רק משקאות שמתאימים לכם.

מזונות, תרופות ותוספי מזון אחרים

מספר מזונות אחרים, תרופות ותוספי מזון עלולים לגרום לסוגר הוושט התחתון שלנו לתפקד בצורה גרועה, מה שעלול להוביל לתסמיני רפלוקס.

לדוגמה, המזונות הבאים:

  • שוקולד
  • מנטה
  • מזון מעובד
  • אנטביוטיקה
  • אספירין או משככי כאבים אחרים
  • ביספוספונטים
  • חוסמי אלפא
  • חנקות
  • חוסמי תעלות סידן
  • טריציקליים
  • תיאופילין
  • תוספי ברזל או אשלגן

אמנם זה מפתה להפסיק עם תרופה או תוסף שאתם חושדים שהוא הגורם לרפלוקס שלכם, אבל תמיד כדאי לדבר עם הרופא לפני הפסקת נטילת תרופות.

אילו מזונות כדאי לאכול כשיש רפלוקס?

קראו את המאמר מזונות הנלחמים ברפלוקס קיבתי ושטי (GERD)

המוצר האהוב שלנו! אפטרמיל!