תזונה

10 מזונות-על שתמיד צריכים להיות במטבח שלכם

בעשורים האחרונים המדע המודרני חשף המון סוגים של מזונות-על המכילים תכונות מרפאות חזקות. מזונות-על, ממחישים למעשה את הרעיון של מזונות כתרופה ומועשרים בוויטמינים, מינרלים, מיקרו ומאקרו אלמנטים, פיטו-כימיקלים ונוגדי חמצון.

לעומת מזונות אחרים, למזונות העל יש מעט מאוד או כלל לא- תופעות לוואי, כאשר אוכלים מהם במתינות. אבל, למזונות העל נוצר מוניטין רע בשנים האחרונות בגלל המחיר והמדינות שהם גדלים בהן. יחד עם זאת, אין צורך לאכול המון מהם. צריכה של מעט ממזונות העל בכל יום- יכולה לשפר את תחושת הרווחת הכללית שלכם.

לפניכם רשימת מזונות-על שמומלץ תמיד לשמור במזווה:

1.מאקה

מאקה

זמין בכמוסות ואבקות- המאקה ידוע ברחבי העולם בתכונותיו המעוררות ליבידו. אבל היתרונות הבריאותיים שלו לא מסתיימות בכך. המאקה מסייע להתמודדות עם מצבי רוח, משפר את האנרגיה, נלחם בסטרס ומונע הזעות לילה וגלי חום.

המאקה הוא גם מקור נפלא לאלקלואידים וחומצות אמינו המסייעות למראה צעיר ותחושה רעננה. בנוסף, המאקה מכיל מעט פחמימות ונחשב לאדפטוגן טבעי. נסו לצרוך כפית של מאקה כל יום. זה יוסיף טעמי חמאה, קרמל ו-וניל לשיבולת שועל, שייק או יוגורט. אם תרצו לקחת תוספי מאקה- הקפידו להתייעץ עם הרופא קודם.

2.תה ירוק מאצ’ה

אבקת מאצ’ה

אחד ממזונות העל הכי זמינים ולא מאוד יקרים (אך עדיין לא מוערכים מספיק) – הוא המאצ’ה. המאצ’ה מלא בנוגדי חמצון רבי עוצמה, חומצות אמינו, כלורופיל, ויטמינים ומינרלים.

ה-L תיאנין שבתה ירוק מאצ’ה- מסייע לפעילות המוח, מגביר את רמות האנרגיה, נלחם בחרדה, ואף מוריד את הסיכון לסרטן. יש המון דרכים להשתמש במאצ’ה. תוכלו לשים אותו בשייקים, תה, קפה, עוגות, קוקטיילים, עוגיות ואפילו סלטים.

לקריאה בהרחבה על היתרונות הבריאותיים של המאצ’ה

3.גוג’י ברי

גוג’י ברי

אחד ממזונות העל הידועים בעולם, גוג’י ברי, הוא אחד המקורות הטובים ביותר לויטמין A, בחופן קטן ממנו תוכלו לקבל את התצרוכת היומית המומלצת.

קראו על  תזונה לפני אימון: מה לאכול לפני אימון

יתר על כן, תוכלו להשיג כמה יתרונות עצומים כגון- עור ושיער בריאים, חיזוק המערכת החיסונית, עור צעיר ותכונות נוגדות סרטן. אכילתם באופן קבוע הוכחה כמפחיתה את שיעורי הסרטן ומונעת מחלות לב.

הגוג’י ברי יכולים גם לעזור לשפר את הליבידו ולטפל בחוסר איזון הורמונלי. הפירות מסייעים להילחם ברמות נמוכות של טסטוסטרון גברי ותסמיני PMS בקרב נשים. הוסיפו קצת גוג’י ברי ליוגורט, שייק, שיבולת שועל או סלט.

ראו: גוג’י ברי – פרי יער עם יתרונות מדהימים

4.זרעי צ’יה

זרעי צ’יה

בזרעי הצ’יה יש כמויות גדולות של חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה וחומצות שומן- יותר מכל מקור צמחי אחר. יתר על כן, זרעי הצ’יה מכילים פי שלושה יותר ברזל מאשר תרד, פי חמישה עשר יותר מגנזיום מאשר בברוקולי, פי שניים אשלגן מאשר בננות, ופי שישה יותר סידן יותר מאשר חלב פרה או חלב אגוזים.

זרעי הצ’יה הקטנים מסייעים בהעברת מינרלים בגוף, הפחתת רמות הלחץ, בניית עצמות חזקות יותר ושמירה על קצב לב בריא. הם גם שומרים על הידרציית הנוזלים בגוף בשל יכולתם הנהדרת לספוג נוזלים.

לזרעי הצ’יה אין טעם חזק, כך שניתן להשתמש בהם בכל ארוחה שתבחרו. לדוגמה, ניתן להוסיף כפית (הכמות היומית המומלצת) לגרנולה, סלטים, שיבולת שועל, יוגורט, גבינת קוטג’ ושייקים.

ראו: 1 כפית זרעי צ’יה ביום: 8 יתרונות עוצמתיים ביותר

5.אסאי

אסאי

גרגרי האסאי הם בעלי תכונות נוגדות חמצון חזקות במיוחד, עם פי 20 יותר נוגדי חמצון מאשר אוכמניות.

הודות לתכולת האומגה 3 שבהם, גרגרי האסאי עוזרים לשפר את בריאות המוח, לטפל בכאבי ראש, דלקת פרקים ונזקי שמש, כמו גם למניעת קמטים והזדקנות מוקדמת.

אם יש לכם בעיות במערכת העיכול או שאתם מנסים לרדת במשקל, אסאי הוא חובה במטבח שלכם. האסאי, מסייע להפחית דלקת בגוף ולמנוע סרטן. אם אינכם מוצאים אסאי- שקלו לקנות אבקה או תוסף.

קראו על  המזונות הכי גרועים לאכילה לפני השינה

6.עשב חיטה

עשב חיטה

זה נשמע חסר טעם ואפילו לא טעים, אבל עשב החיטה הוא אחד ממזונות העל הידידותיים לתקציב שלנו ומלאים בנוטריינטים.

עשב החיטה מלא בויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, אנזימים חיים, ויטמין A וחלבון. יתר על כן, עשב חיטה מכיל כ 70% כלורופיל – המסייע במניעת דלקת, שטיפת רעלים מהגוף ונלחם במחלות. כפית אחת של אבקת עשב חיטה ליום יכולה לעזור לשיפור השינה, האנרגיה ולבריאות עיכול טובה יותר.

7.גרגרי קאמו-קאמו

גרגרי קאמו קאמו

גרגרי קאמו-קאמו הם המקור הגדול ביותר לויטמין C בקרב מזונות העל. גרגרים אלה מכילים פי 30 עד 60 יותר ויטמין C מאשר לימונים ותפוזים אורגניים. הם משמשים לטיפול ולמניעת הצטננות ולחסינות טובה יותר. ברפואה העתיקה הם שימשו כתרופה נגד דיכאון, אנטי ויראלית, אנטי דלקתית וכטוניק לשיער.

הקאמו קאמו גם עשירים בפלבנואידים ונוגדי חמצון שהופכים את טעמם לחמצמץ. הם גם מכילים הרבה חומצות אמינו וויטמינים מקבוצת B.

אם אינכם מוצאים אותם בצורת הגולמית, תוכלו  להוסיף אבקה שלהם לשייקים, תה צמחים או משקאות קרים כדי ליהנות מכל היתרונות שלהם.

8.זרעי פשתן

זרעי פשתן

אחד המקורות הגדולים ביותר לחומצות שומן אומגה 3 וסיבים תזונתיים- זרעי הפשתן מלאים בפיטו-אסטרוגנים, אשר טובים להקלה על תסמיני תסמונת קדם ווסתית. צריכה מתונה של זרעי פשתן מסייעת להקלה על עצירות, נפיחות ובחילות. הקפידו על לא יותר מכפית ביום. ניתן לכתוש אותם או לאכול מהם בצורת הרגילה- בארוחת הבוקר, פשטידות תוצרת בית ושייקים.

קראו על היתרונות הבריאותיים של זרעי הפשתן

9.שן הארי

שן הארי

אחד ממזונות העל הטובים ביותר שקיימים – שן הארי משמש בדרך כלל לדיאטות לקראת הקיץ, אבל למה לא ליהנות מיתרונותיו על בסיס יומי? ניתן אפילו לגדל אותו באדנית, כך שאין תירוצים למה לא להשתמש בו.

קראו על  27 טיפים מבוססים מדעית לבריאות ותזונה נכונה

כוס עלי שן הארי מכילה 112% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין A, ו-  32% של ויטמין C עם 25 קלוריות בלבד. יתר על כן, כוס אחת של עלי שן ארי קצוצים מכילה 1.5 גרם חלבון ו 1.9 גרם סיבים תזונתיים.

10.אבקת קקאו גולמית

קקאו

אבקת קקאו גולמי היא מזון על נפלא כדי לנצח את התשוקה לשוקולד. זהו המקור החזק ביותר לנוגדי חמצון- הנמוך בסוכר, בניגוד לכל אלה השוקולדים שקונים בחנות.

אבקת קקאו גולמית עשירה יותר במגנזיום מאשר רוב מזונות העל האחרים. הוא מציע תכונות מדהימות לשיפור מצב הרוח, כמו גם מסייע בשיפור בריאות העיכול, בריאות העצבים ובריאות העצמות. המגנזיום שנמצא בקקאו גולמי חיוני ללב בריא, ריפוי השרירים ושינה טובה בלילה.

אבקת קקאו גולמי היא אחד המקורות הטובים ביותר לויטמין C, אבץ, מנגן, נחושת, סיבים וגם מספקת לגוף 10% מהצריכה היומית המומלצת של ברזל ב-14 גרם. והכי חשוב, זהו מקור מצוין לכרום – מינרל המסייע לשלוט ברמת הסוכר בדם, ונמצא כחסר אצל רוב האנשים. תוכלו להוסיף אבקת קקאו גולמית לכל דבר- תערובת פירות יבשים, שייק, שיבולת שועל, יוגורט, מאפים, או לחלב שקדים כדי להכין שוקו טבעוני טעים.

שימו את מזונות העל האלו בהישג ידכם, ושלבו אותם לתוך הארוחות המועדפות עליכם כל יום או לפחות שלוש פעמים בשבוע- כדי להרגיש את היתרונות הבריאותיים הטובים ביותר שהם יכולים להעניק לכם. אל תשכחו כמובן, לצרוך במתינות. היצמדו לכלל של כפית אחת ביום.

תגובות

תגיות

אולי יעניין אותך גם