למה אתם נוחרים וכיצד תעצרו זאת

למה אתם נוחרים וכיצד תעצרו זאת

נחירות הן לא עניין פשוט, ובמיוחד עבור אלה שישנים לצדכם. נחירות היא בעיה שכיחה אשר על פניו נראית כלא מזיקה לחלוטין, אך יחד עם זאת יכולה להיות הגורם או סימן לכמה בעיות בריאותיות רציניות. קראו על כך בהרחבה במאמר זה.


למרות האמונה הרווחת שלרוב גברים הם אלו שנוטים לנחור, נשים נמצאות בסיכון גם כן. אנשים עם בעיות משקל כגון השמנה, נוטים לסבול גם כן מנחירות. ככל שמתבגרים, נחירות עלולות להחמיר ולהביא הרבה אי נוחות ובעיות. אנחנו לא מתכוונים לאלה שנוחרים לעיתים רחוקות.

המשיכו לקרוא כדי להבין את הסיבות לנחירות וכיצד ניתן לעצור אותן.

סוגי נחירות

רוב האנשים לא מודעים לכך שנחירות יכולות להיות שונות, ובהתאם לסוג, קל יותר לקבוע את הסיבה הגורמת להן.

ישנם ארבעה סוגים עיקריים של נחירות שייתכן שאתם מתמודדים עמן:

  • נחירות שמתרחשות בעת שינה על הגב.
  • נחירות בפה פתוח.
  • נחירות בפה סגור.
  • נחירות כאשר אין חשיבות לתנוחת השינה. אפילו בתנוחת הישיבה תוך כדי תנומה.

הגורם לכל סוג של נחירה משתנה, וחיוני לדבר עם הרופא כדי להבין את שורש הבעיה. ברגע שתגלו אותה, יהיה לכם קל יותר להיפטר ממנה אחת ולתמיד.

מהם הגורמים העיקריים לנחירות?

נחירה נחשבת להפרעת שינה רצינית. יש הרבה דברים שיכולים להפעיל נחירה, אבל הגורמים העיקריים  לכך הם:

1.רקמות גרון גדולות ומגושמות

לאנשים עם בעיות משקל כמו השמנת יתר, יש בדרך כלל רקמות גדולות וגושיות המצירות את מעבר דרכי הנשימה, דבר המוביל לנחירות. ילדים עם פוליפים ו/או שקדים סובלים גם מנחירות.

2.גיל

נחירות הקשורות-לגיל משפיעות על גברים ונשים מגיל ארבעים ומעלה. הבעיה היא, שככל שאנו מתבגרים, מתרחשים גם שינויים בשרירי הגרון. למשל, השרירים יכולים להיחלש או שהגרון הופך לצר יותר. לכל אחד יש סיבה משלו לסבול מנחירות הקשורות לגיל.

לא קל למנוע סוג זה של נחירות, בדיוק כמו שאנחנו לא יכולים לעצור את תהליך ההזדקנות. מה שכן ניתן לעשות הוא – לעכב את ההזדקנות המוקדמת על ידי אכילה בריאה, שינה מספקת ופעילות גופנית על בסיס יומי.

יתר על כן, אפשר לתרגל כמה תרגילי גרון, אשר הוכחו כמסייעים לנחירות הקשורות בגיל.

3.ירידה בשרירי הגרון ו/או הלשון

אם השרירים בגרון או בלשון נרפים, הם עשויים ליפול למטה ולהיתפס בדרכי הנשימה, מה שמפעיל נחירות. הסיבות לכך שהדבר קורה הן בדרך כלל שינה עמוקה, צריכת אלכוהול או סמים, או כדורי שינה.

הבעיה מחמירה כאשר מתחיל תהליך ההזדקנות, מכיוון שאז שרירי הגרון והלשון נחלשים יותר מתמיד, ועלולים לגרום כתוצאה מכך לנדודי שינה ועייפות כרונית.

קראו על  איך לשפר את ייצור המלטונין בגופנו? לשינה טובה יותר

4.ענבל מוארך או חך רך ונפול

ענבל מוארך או חך רך ונפול, מקטינים את החלל שבין הגרון לבין אף. הם יכולים להתחכך ולגרות אחד את השני, ובכך לחסום את דרכי הנשימה ולגרום לנחירות.

5.תנוחת שינה

תנוחת השינה יכולה להגדיל או להקטין את הסבירות לנחירות. ההרגל לישון על הגב הוא אמנם נהדר עבור עור הפנים מכיוון שהוא מונע קמטים וקמטוטים, אבל עלול להיות מזיק עבור הגרון.

תנוחת שינה זו גורמת להרפיית רקמת הגרון, אך כאשר זה קורה- נחסמות דרכי הנשימה והנחירות מתחילות.

6.חסימת דרכי הנשימה

עונות האלרגיה מביאות עמן המון בעיות בריאות, כולל נחירות. ומי מאלה שסובלים מזיהום בסינוסים, סובלים גם מסיכון גבוה יותר לסבול מנחירות. עיוותים באף, כגון פוליפים ובעיה שנקראת מחיצות סותרות, עלולות לגרום לחסימת דרכי הנשימה ולנחירות.

7.הרגלים רעים

הרגלים רעים, כגון עישון וצריכת אלכוהול תכופה נמצאו כקשורים לנחירות. עישון סיגריות מגרה את קרומי הגרון והאף, חוסם את דרכי הנשימה וגורם לנחירות.

וכשמדובר באלכוהול, הוא מדכא בעל אפקט הרגעה – ולכן כאשר נרדמים, האלכוהול מרפה את הגרון ואת שרירי הלסת, אשר אז מכווץ את דרכי הנשימה, חוסם זרימת אוויר ומעורר נחירות.

8.תרופות מסוימות

ישנן מספר תרופות שעלולות גם כן לגרום לנחירות ובפרט תרופות הרגעה, כגון  דיאזפאם (וליום, אסיוול, דיסופאם, סטסוליד) לוראזפאם (לוריבן) אשר מסייעות בהרפיית השרירים ובכך מביאים לנחירות.

9.דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה (Sleep apnea) היא הפרעת שינה המתבטאת בעצירת הנשימה במהלך השינה. אנשים הסובלים מהפרעה זו עשויים להתעורר מספר רב של פעמים במשך הלילה. אחד התסמינים הברורים לדום נשימה בשינה הם נחירות חזקות.

קראו בהרחבה על דום נשימה בשינה: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

מהם הסיכונים הבריאותיים הכי משמעותיים שהנחירות יכולות לגרום?

מלבד הפרעה לשינה, נחירות עלולות לגרום לבעיות בריאות רבות, כולל נדודי שינה כרוניים, מחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת, הפרעות נשימה ומיגרנה.

11 דרכים להפסיק לנחור

כאשר נחירות הופכות להרגל, קשה לטפל בו ללא עזרה מקצועית. אם כי להבין את שורש הבעיה, יכול לעזור להפסיק את ההרגל וליהנות משינה עמוקה.

להלן כמה טריקים בדוקים שיעזרו לכם להפסיק לנחור:

1.שפרו את תנוחת השינה

ברוב המקרים, שינוי תנוחת שינה היא הדרך הטובה והמהירה ביותר להפסיק לנחור, אם כי גם המזרן והכרית יכולים לשחק תפקיד.

קראו על  איך שינה יכולה לסייע לכם לרדת במשקל

חשוב מאוד לישון עם הראש מוגבה בלפחות עשרה סנטימטרים. בדרך זו, תוכלו להבטיח נשימה צלולה ונכונה ולאפשר ללשון והלסת לזוז. יש גם כריות מיוחדות המיועדות למנוע נחירות.

שימו לב לאיכות המזרן. מזרן ישן יכול להשפיע לרעה על תנוחת השינה ובסופו של דבר לגרום לנחירות. שינה על הגב נחשבת לתנוחת השינה הגרועה ביותר עבור הנוחרים שבינינו.

אם אתם נוטים לישון על הגב ואינכם מצליחים לשנות זאת, שקלו להניח כדור טניס מתחת לגב, וכך במקרה שתרצו להסתובב על הגב מיד תרגישו אי נוחות ותחזרו לתנוחה הקודמת. תוכלו גם למקם כריות גדולות בצדי הגוף, כדי להימנע מלהתהפך הגב.

2.ניקוי הסינוסים והגודש באף

אם אתם מנוזלים, נסו לנקות את הנחיריים עם מי מלח לפחות שעה לפני שתלכו לישון. בחרו בתרסיס אף, מדבקות לאף, או נטי-פוט כדי להקל על הנשימה במהלך השינה.

קחו בחשבון שאם אתם סובלים מאלרגיה כלשהי, השיטות האלה לא כל כך יצליחו לעזור לכם. התייעצו עם הרופא כדי לטפל באלרגיות, כיוון שזה יכול לעזור לכם לטפל גם בנחירות.

3.שמרו על לחות האוויר בחדרכם

פזרו לחות באמצעות מפזר אדים בחדר השינה שלכם אם האוויר יבש מדי. אוויר יבש יכול לגרות את רקמות הגרון והאף וכתוצאה מכך הן יכולות להתנפח ולהתמלא נזלת שתגרום לנחירות. אדים יכולים לסייע בפתרון לבעיה זו.

4.הימנעו ממשקאות אלכוהוליים

אפילו המשקה האלכוהולי התמים ביותר כמו בירה שאנשים אוהבים לשתות בערב כדי להירגע, יכול להוביל לבעיות שינה ונחירות. כפי שכתבנו כבר קודם, האלכוהול מרפה את שרירי הגרון ויש לכך השפעה לא טובה על הנשימה.

5.הימנעו מעישון

שוב כפי שכבר הזכרנו קודם, עישון הוא אחד הגורמים העיקריים לנחירות, שכן הוא מגרה את רקמות האף והגרון, חוסם את דרכי הנשימה וגורם לנחירות. אם אתם מתקשים להיגמל מעישון, נסו לפחות להימנע מעישון מספר שעות לפני שתלכו לישון.

6.היו זהירים עם נשנושים בלילה

תאמינו או לא, מומחים טוענים שנשנוש בשעות הלילה המאוחרות – במיוחד כאשר מדובר בחטיפים לא בריאים – יכול לגרום לנחירות. יתר על כן, צריכת מזונות מסוימים כגון חלבי או חלב סויה, עלולים להחמיר את הנחירות.

7.לרדת במשקל

אם אתם סובלים מעודף משקל או מהשמנה, אין פלא שאתם סובלים מנחירות. נסו לרדת כמה קילוגרמים כדי לישון טוב יותר בלילה.

8.הימנעו מנטילת כדורי השינה

נחירות מזיקות לאיכות השינה ולכן הרבה נוחרים לוקחים תרופות הרגעה או תרופות שינה כדי לשפר אותה. למרבה הצער, לכדורי שינה יש תופעות לוואי רבות והם גם עלולים למנוע מכם את היכולת לשלוט על תנוחת השינה שלכם.

קראו על  10 סימנים שאתם אוכלים יותר מדי סוכר

9.תנו לתרגילים נגד נחירות הזדמנות

ישנם מספר תרגילים נוגדי נחירות אשר אתם יכולים לנסות לבצע. שמרו על שרירים מערכת הנשימה העליונה חזקים על ידי סלסול הלשון והפקת קולות תנועה.

סגרו את השפתיים תוך שמירה על הפה סגור למשך 20 עד 30 שניות. או הניחו את קצה הלשון מאחורי השיניים הקדמיות והזיזו את הלשון לאחור למשך שתי דקות בכל יום.

הניעו את הלסת ימינה ולאחר מכן שמאלה והחזיקו אותה במשך 25 שניות, תוך שמירה על הפה פתוח. לחלופין, תוכלו לחזור על התרגיל הראשון שהצענו (סלסול הלשון והפקת קולות תנועה) כמה פעמים ביום.

10.טיפול רפואי

סונופלסטיקה, ניתוח ענבל-חך באמצעות לייזר, שימוש בסד לילה והפעלת לחץ חיובי ומתמשך בדרכי הנשימה הם חלק מהטיפולים הרפואיים הנפוצים ביותר עבור הסובלים מנחירות.

במקרים נדירים, יש צורך בניתוחים כירורגיים, ניתוח פאלופלסטי, ניתוח שנקרא- Uvulopalatopharyngoplasty (בקיצור UPPP), כריתת שקדים או אדנואידקטומיה כדי למנוע נחירות. התקני פה המותאמים אישית ללסת התחתונה, יכולים גם כן לסייע להתמודדות עם הבעיה.

11.נסו התקנים נגד נחירות

יש מגוון רחב של התקנים נגד נחירות הזמינים לקניה כיום. יחד עם זאת, השתמשו בהם רק לאחר התייעצות עם רופא.

לסיכום

נחירות היא בעיה שלעיתים קרובות יש נטייה להתעלם ממנה – אך למעשה היא בעיה גדולה ולא רק עבור בן או בת הזוג שלכם שלא מצליחים לישון טוב בגלל הרעש של הנחירות.

נחירות יכולות להוביל לבעיות בריאותיות רבות, כולל מחלת לב, לכן התחילו לטפל בהן בהקדם.

הצטרפו לאגוגו בחינם!

ותקבלו ידע לבריאות טובה יותר ישירות למייל.

"בריאות מהשורש" – כנס בריאות ייחודי וחד פעמי!

אגוגו והמרכז לרפואת הרמב"ם גאים להציג: כנס "בריאות מהשורש" הכנס יעסוק בשתים מבעיות הבריאות הנפוצות ביותר בחברה המערבית: עודף משקל ובעיות גב ושלד. לחצו לפרטים>>>

הרצאה: ההורמונים הסודיים המשפיעים על המשקל שלנו

מרצה: ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), רופא בהכשרתו, בוגר הטכניון, מנהל המרכז לרפואת הרמב"ם וראש תוכנית ההכשרה למטפלים ברפואה תזונתית. לחצו לפרטים נוספים>>>


מדריך חינם לקוראי אגוגו!

המדריך שיעזור לכם לשמור על משקל תקין, להיות ערניים וחיוניים יותר והרבה יותר בריאים! המדריך הזה עזר עד היום לאלפי אנשים. כתב אותו ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

הגיבו על המאמר..

באפשרותכם להגיב על כל מאמר באגוגו. פשוט הירשמו בקליק לאתר דרך פייסבוק או גוגל.
avatar
  קבל התראות  
קבל התראות

הירשמו לאגוגו בחינם! מעל 41 אלף כבר הצטרפו.

ותוכלו להנות מהניוזלטר של אגוגו, מאמרים, עדכונים לגבי אירועים, תקבלו מיד 2 מדריכים מתנה במייל! והאפשרות להגיב למאמרים באתר.