בריאות

10 סיבות רפואיות ובריאותיות הגורמות לנשירת שיער

כולם מאבדים מעט שיער, אשר קצת נושר במהלך המקלחת בזמן שטיפת השיער, כמו גם במהלך הברשה ועיצוב. זה נורמלי. בממוצע, אנשים מאבדים 50 עד 100 שערות ביום, כאשר קצוות ישנות של שיער מוחלפות בחדשות. אבל כאשר נשירת השיער היא מוגזמת, זה יכול להיות חוויה טראומטית ומדכאת עבור גברים ונשים כאחד. אלו הם עשרת הגורמים הרפואיים והבריאותיים לנשירת שיער.

זה נכון שגנטיקה, מתח, שימוש במוצרי שיער מבוססי חומרים כימיים, מוצרים חמים לעיצוב שיער, תזונה לקויה (ראו גם: 10 מאכלים המסייעים במניעת נשירה), חשיפה לתנאי אקלים קשים וטיפוח שיער לקוי- יכולים כולם לגרום לנשירה מוגברת. אבל לפעמים נשירת שיער נובעת מבעיה בריאותית בסיסית. לאחר שהבעיה הבריאותית מטופלת, הבעיה של נשירת שיער עודפת בדרך כלל נרפאת מעצמה.

הנה 10 הסיבות הבריאותיות והרפואיות המובילות, הגורמות לנשירת שיער

1.אלופציה אראטה

אלופציה אראטה, מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת את זקיקי השיער (מבנים המכילים את שורשי השיער), היא אחת הסיבות העיקריות העומדות מאחורי נשירת שיער. הפרעה זו משפיעה על גברים ונשים כאחד. היא שכיחה בעיקר אצל אנשים מתחת לגיל 20, אבל למעשה אנשים בכל גיל עלולים להיפגע.

המחלה מתאפיינת על ידי שיער שנושר בטלאים עגולים מהקרקפת. המחלה לעיתים נדירות גורמת לנשירת שיער מוחלטת או להתקרחות מלאה. במקרים מסוימים, נשירת שיער יכולה להתרחש בחלקים אחרים של הגוף גם כן. הגורם המדויק להפרעה זו אינו ידוע, אולם היא עשויה להיות מופעלת על ידי מתח או היסטוריה משפחתית של מחלות אחרות, כמו סוכרת מסוג 1 או דלקת מפרקים שגרונית.

בשלב זה, אין תרופה עבור אלופציה אראטה, אך ישנן אפשרויות טיפול רבות שעשויות לעזור לשיער לגדול בחזרה מהר יותר ולמנוע נשירת שיער עתידית. התייעצו עם הרופא כדי לברר פרטים על אפשרויות הטיפול.

2.תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)

שיער דליל, כמו גם אובדן שיער מהיר – הם סימנים נפוצים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אשר גורמת לחוסר איזון הורמונלי בגוף. אחת מכל 10 עד 15 נשים בארצות הברית סובלת מבעיה בריאותית זו. תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מובילה לעומס יתר של הורמוני טסטוסטרון או אנדרוגן בגוף, אשר נמצאים באינטראקציה עם האנזים הנמצא בזקיקי השיער וממירים אותו לדיהידרוטסטוסטרון הנגזר ממנו (DHT). זהו ה- DHT שנקשר עם זקיקי השיער, וגורם להם להתכווץ ובסופו של דבר מוביל לדילול השיער.

מחקר משנת 2011 שפורסם בכתב העת הבינלאומי לבריאות האישה, מציין כי הפחתת אנדרוגנים בשל תסמונת שחלות פוליציסטיות, מפחית את צמיחתו של שיער חדש ומאט את הצמיחה של שיער קיים. מחקר אחר שפורסם בשנת 2013 באותו כתב עת,  מצא כי אלופציה, הנפוצה יותר אצל נשים מאשר גברים, נגרמת בדרך כלל על ידי הפרעה אנדוקרינית בסיסית, כגון שחלות פוליציסטיות או היפרפלזיה של יותרת הכליה.

תסמינים אחרים של תסמונת שחלות פוליציסטיות – צמיחת שיערות על הפנים, מחזור לא סדיר, אקנה, ציסטות על השחלות. התייעצו עם הרופא בהקדם האפשרי. אבחון בזמן וטיפול מתאים יכולים לעזור במניעת סיבוכים של תסמונת שחלות פוליציסטיות – שביניהם סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, בעיות פוריות ודיכאון ועוד.

קראו על  מה זה רפלוקס קיבתי ושטי? כאבים, תסמינים, גורמים וטיפולים

3.אנמיית חוסר ברזל

מי שסובלים מאנמיה מחוסר ברזל, מרבים להתלונן על דילול ושיער שביר. למעשה, נשירת שיער היא אחת התופעות הבולטות המוקדמות של מחסור בברזל בגוף. בשל רמת ברזל נמוכה בגוף, הדם חסר במספיק תאי דם אדומים, אשר מעבירים חמצן לתאים בכל הגוף, כולל לזקיקי השיער. ללא כמות מספקת של חמצן, השיער הופך לחסר בחומרים מזינים חיוניים הדרושים להתפתחות וחוזק.

ראו גם: 8 מאכלים לטיפול יעיל באנמיה

מחקר שנעשה בשנת 2006 ופורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה, מדווח כי מחסור בברזל קשור לנשירת שיער. זה אולי אפילו יכול להיות קשור לאלופציה אראטה, התקרחות אנדרוגנטית, טלוגן אפלוביום ונשירת שיער דיפוזית. נשים עם מחסור בברזל נמצאות בסיכון לאובדן שיער כתוצאה מטלוגן, כך עולה ממחקר משנת 2009 שפורסם ב-אקטה דרמטוונרולוג'יקה קרואטיה.

רמות סרום פריטין מתחת או שוות ל- 30 ng/mL קשורות בצורה משמעותית עם נשירת שיער טלוגן. מחקר אחר משנת 2013, שפורסם בכתב העת למדע הרפואה הקוריאנית מאשר את הקשר בין מחסור בברזל ונשירת שיער נשית, במיוחד אצל נשים לפני גיל המעבר. יחד עם נשירת שיער, אם אתם סובלים מעייפות קיצונית, ידיים ורגליים קרות, חולשה ועור חיוור, הגיע הזמן לבדוק את רמות הברזל שלכם. אם ישנו מחסור בברזל, אכילת מזון עשיר בברזל או נטילת תוספת ברזל לאחר התייעצות עם הרופא עשויה לסייע רבות.

4.תת פעילות בלוטת התריס

תת פעילות בלוטת התריס, היא סיבה נוספת לנשירת שיער. בלוטת התריס אחראית על הפרשת הורמוני בלוטת התריס, אשר אנו זקוקים להם לגדילה תקינה ופיתוחו של הגוף, כולל השיער. במצב של תת פעילות, בלוטת התריס אינה מייצרת מספיק הורמוני בלוטת תריס, וזה יכול להשפיע על צמיחת השיער ומרקמו על הקרקפת, כמו גם גבות ושיער גוף.

עוד בבריאות: 10 דרכים טבעיות לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס

מחקר משנת- 2008 שפורסם ב- כתב העת לאנדוקרינולוגיה קלינית ומטבוליזם, דיווח כי הורמוני בלוטת התריס משפיעים ישירות על כמה מן ההיבטים של האנטומיה של השיער, ממעגל צמיחת השיער עד לפיגמנטציה של השיער. מחקר אחר שפורסם בכתב העת ההודי לדרמטולוגיה בשנת 2008, מציין כי בלוטת התריס מזוהה עם אלופציה אראטה.

יחד עם נשירת שיער, תסמינים אחרים של בלוטת התריס הם עלייה לא מוסברת במשקל, עייפות, עצירות, דיכאון וקושי בריכוז. אבחון תקין ותרופות הורמונים של בלוטת התריס, יכולות להחזיר את רמות ההורמונים לנורמה. זה בתורו, יעצור את נשירת שיער ויאפשר לשיער לשמור על צמיחה וחוזק.

5.לופוס (זאבת)

לופוס, סוג של מחלה אוטואימונית, יכולה גם לגרום לנשירת שיער. במחלה זו, מערכת החיסון תוקפת תאים בריאים ומובילה לדלקת. כתוצאה מהדלקת של העור והקרקפת, נשירת שיער מתרחשת. למעשה, שיער דליל הוא בדרך כלל אחד הסימנים הראשונים של זאבת. נשירת שיער אצל חולי זאבת עלולה להתרחש בעיקר בזמן חפיפת ראש או הברשת השיער. בנוסף, השיער הופך יבש, שביר וגס.

יתר על כן, זאבת יכולה לגרום למחלות אוטואימוניות של בלוטת התריס, וזו עוד סיבה נפוצה לנשירת שיער. מחקר משנת 2009 שפורסם ב-כתב העת למדעי הרפואה בצפון אמריקה, מדווח על היותה של נשירת השיער אחד המאפיינים הקליניים הבולטים ביותר של זאבת אדמנתית מערכתית פעילה. יחד עם נשירת שיער, אם אתם סובלים מעייפות קיצונית, כאבי מפרקים, נפיחות, כאבי שרירים, כאבי ראש, כיבים בפה, רגישות ופריחה בצורת פרפר על הלחיים והאף, יש להתייעץ עם הרופא. טיפול בזמן עשוי לסייע לתקן בעיות נשירת שיער.

קראו על  8 תחליפים טבעיים לאנטיביוטיקה

6.טלוגן אפלוביום

טלוגן אפלוביום, היא סיבה נוספת ונפוצה מאוד של נשירת שיער. היא מאופיינת על ידי התפרצות פתאומית של אובדן שיער במשך כמה חודשים לאחר אירוע מפעיל. אירועים מפעילים עשויים לכלול פוסט הריון, ניתוח גדול, הרזיה דרסטית או לחץ קיצוני.

נשירת שיער בשל טלוגן אפלוביום מתרחשת לעיתים קרובות במהלך החפיפה, עיצוב או הברשה. טלוגן אפלביום מתחילה מן הכניסה המוקדמת של השיער בשלב הטלוגן (שלב המנוחה של זקיק השיער). תנודות ההורמונים המתרחשות בעקבות הריון ולידה לעתים קרובות גורמות ליתר אובדן שיער. אבל ברגע שההורמונים מתאזנים, בעיית נשירת השיער נפתרת.

בדיוק כמו פוסט הריון, שינויים הורמונליים מתרחשים גם כאשר אישה נכנסת לגיל המעבר. במהלך תקופה זו, רמות ההורמון אסטרוגן נמוכות, מה שהופך את השיער ליבש וגם גורם לנשירת שיער. מלבד חוסר איזון הורמונלי, אנמיה והיפותירואידיזם יכולים גם כן לגרום לטלוגן אפלוביום. מחקר משנת 2015 שפורסם בכתב העת לדרמטולוגיה וניתוח דרמטולוגי, מדווח כי טלוגן אפלוביום בנשים בוגרות היה קשור באנמיה מחוסר ברזל והיפותירואידיזם.

עוד באותו נושא: איך לאזן את ההורמונים בגוף

7.זיהום בקרקפת

קרקפת לא בריאה יכולה לגרום לדלקת של זקיקי השיער, מה שמקשה על השיער לצמוח. למעשה, זיהום בקרקפת עלול לגרום לנשירת שיער. ישנם סוגים שונים של זיהומים בקרקפת, אך הנפוץ ביותר הוא הטינאה קפיטיס. זהו סוג של זיהום פטרייתי, הידוע גם בשם גזזת הקרקפת. הפטרייה יכולה לחיות על הרקמה המתה של השיער ולהתפשט בקלות. היא עלולה להשפיע על חלקים בלבד של הקרקפת, או על כולה. אזורים נגועים לעתים קרובות נראים כקירחים עם נקודות שחורות קטנות. לרוב זה משפיע על ילדים ונפתר כאשר מגיעים לבגרות. עם זאת, זה יכול להתרחש בכל גיל.

במחקר משנת 2013 שפורסם בכתב העת הבינלאומי לטריקולוגיה, 210 מתוך 2,800 ילדים שביקרו במרפאות דרמטולוגיה היו תלונות על נשירת שיער ובעיות בקרקפת. בקרב 210 הילדים האלה, טינאה קפיטיס היה הגורם הנפוץ ביותר לנשירת שיער (40%), ואחריו אלופציה אראטה (26.2%) וטלוגן אפלוביום (17.6%). אבחון וטיפול בזמן יכולים לעזור לטיפול בבעיה זו.

8.מחסור באבץ

רמת אבץ נמוכה בגוף היא סיבה נוספת לשבריריות שיער, חולשה ושבירה, אשר לעתים קרובות מתעלמים ממנה. מחסור באבץ עלול להשפיע על השיער על הקרקפת, כמו גם על הגבות והריסים. אבץ הוא מינרל חשוב שמקדם ייצור תאים, גדילה ותיקון של רקמות. האבץ עוזר בשמירה על הבלוטות מפרישות השומן המחוברות לזקיקי השיער. לכן, כאשר יש חוסר באבץ, זה משפיע ישירות על צמיחת השיער. בנוסף, מחסור באבץ עלול להוביל לירידה במולקולות חלבון, ומזה השיער עשוי. יתר על כן, רמת אבץ נמוכה קשורה בהיפותירואידיזם, סיבה ידועה לנשירת שיער.

קראו על  10 דרכים להנמיך את רמות הכולסטרול

מחקר משנת 2013 שפורסם בכתב העת הבינלאומי לטריקולוגיה, מראה כי מחסור באבץ קשור בהיפותירואידיזם. כדי לתקן מחסור באבץ, כללו בתזונה שלכם אגוזים כמו אגוזי ברזיל, אגוזי מלך, אגוזי פקאן, אגוזי קשיו ושקדים. מקורות טובים אחרים של אבץ כוללים בשר אדום, ביצים, צדפות, סרטנים, לובסטר, קטניות, שעועית, דגנים מחיטה מלאה, דגני בוקר ומוצרי חלב כמו גבינה וחלב דל שומן מועשרים באבץ. ניתן גם לקחת תוסף אבץ או מולטי ויטמין לאחר התייעצות עם הרופא.

9.מחסור בחלבון

השיער עשוי חלבון בשם קרטין, כך שצריכת החלבון מקושרת ישירות עם צמיחת השיער ואיכותו. החלבון חשוב עבור פונקציות שונות בתוך הגוף- מאיזון הורמונלי ועד תיקון רקמות. חוסר בחלבון יכול לגרום למספר תסמינים, כולל לגדילים חלשים אשר גורמים לאובדן שיער מוקדם או שיער יבש ושביר. רוב האנשים לא אוכלים מספיק חלבון, אבל הגוף גם עשוי להיות חסר בו עקב ספיגה לקויה. ספיגה לקויה של חלבון יכולה להתרחש עקב אי סבילות לגלוטן, מחלת כיס המרה, אי ספיקת כבד, מחלות לבלב, תנועות מעיים לא תקינות ויתר חיידקים בקיבה- אלו הן חלק מהסיבות.

אם אתם לא צורכים מספיק חלבון, תוכלו להגדיל את הצריכה על ידי הכללת בשר רזה, עוף, דגים, קטניות, מוצרי סויה, שקדים, יוגורט וביצים בתזונה. נשים בהריון ואלה שבונים שרירים עם אימון משקולות צריכים לכלול תוספת חלבון בתזונה שלהם.

10.עורקים חסומים

עורקים חסומים יכולים לגרום לנשירת שיער אצל גברים. למעשה, התקרחות גברית (ראו: נשירת שיער בגברים: טיפולים ופתרונות), כלומר קרחת בקודקוד הראש של גברים, היא סימן נפוץ לעורקים חסומים. כמו כן, זה יכול לגרום לנשירת שיער מהרגליים.

מחקר משנת 2000 שפורסם בכתב העת- "הארכיון של הרפואה הפנימית", דיווח על קשר בין התקרחות לבין מחלת לב כלילית. הבעיה היתה שכיחה יותר בקרב גברים עם רמות לחץ דם או כולסטרול גבוהות. מחקר אחר משנת 2013 שפורסם בכתב העת הדרמטולוגי ההודי המקוון, אישר את הקשר בין התקרחות לבין מחלת לב כלילית. מחקר משנת 2013 שפורסם בכתב העת הבריטי הרפואי, מסביר כי התקרחות גברית עשויה להצביע על עמידות לאינסולין, דלקת כרונית או רגישות מוגברת לטסטוסטרון, שכולן מעורבים במישרין או בעקיפין בקידום מחלות לב וכלי דם.

עוד בריאות: 10 דרכים טבעיות לטיפול בעורקים חסומים

כדי להגן על השיער היקר שלכם, חשוב לטפל גם בלב. דעו את גורמי הסיכון למחלות לב וודאו שאתם הולכים לרופא באופן קבוע למעקב. במקביל יש להפסיק לעשן, להימנע משתיית יתר, לעשות פעילות גופנית מדי יום ולהפחית את צריכת השומן כדי לשפר את בריאות הלב.

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!