כיצד אוכל להיות הורה טוב יותר? השאלה הזאת לא הפסיקה להדהד בראשי מהרגע שבו הצעתי לאשתי נישואים, בעודי כורע ברך בגובה 276 מטר ממרומו של מגדל אייפל, בפריז.
קוראים יקרים, שמי ויטאלי בוצ’אצקי, ובילדותי אובחנתי כבעל הפרעות קשב וריכוז. לאורך השנים, מערכת החינוך ‘הלבישה עליי’ מגוון תוויות כגון: ילד עצלן, טיפש, לא מוצלח, מופרע ועוד…
הצטרפו לאגוגופון!
ותקבלו תכנים בחינם ישירות לווצאפ!
לכן שאלתי את עצמי: כיצד אשלח את ילדיי למערכת חינוך שמתייגת ילדים בעודם קטנים ,כך שבבגרותם הם סוחבים עמם חסמים רבים?
שאלתי את עצמי: כיצד אצור מגן אפוד לילדיי, כך שאקנה להם כלים להתמודדות עם העולם ,תוך שהם מתעלמים מהתוויות שמנסים להדביק להם? לי נדרשו שנים רבות כדי לחזק את הדימוי העצמי ולהסיר את הקיבעון שהוטמע בי.
הצלחתי בכך בעיקר בזכות אמי, שגידלה אותי ואת אחי בכוחות עצמה, ללא דמות אב בחיינו. היא הבינה שכל אחד, לא משנה באיזה גיל, יכול לעשות הרבה יותר ממה שהוא חושב וממה שחושבים עליו.
היום, תוך ניפוץ הדעה של המורה למתמטיקה שלי עליי– אני מהנדס היי-טק. עבודה שמותירה לי מדי יום רק כשעה של זמן איכות עם ילדיי.
כיצד אפשר להיות הורה טוב בעידן המודרני, כשמחסור גדול בזמן איכות משמש מכשול לשהייה עם הילדים?
בחיפוש אחר תשובה לא ידעתי היכן להתחיל, כך ישבתי שעות על גבי שעות, בריכוז מלא (מה שלא יכולתי לעשות בעבר, בימי בית הספר) בניסיון לחקור כיצד אוכל להיות אב טוב יותר לילדיי. קראתי עשרות ספרי פסיכולוגיה התפתחותית וספרי העצמה אישית, עיינתי במחקרים רבים, השתתפתי בעשרות קורסים וסדנאות הורים, ולא יכולתי להפסיק ללמוד ולהתפתח – התמכרתי!
הבנתי שהורות היא תואר, ואולי אפילו… מספר רב של תארים.
אם בעבר חשבתי שאני מבין מהי המשמעות של גידול ילדים, בעיקר מתוך צפייה בחבריי, היום אני מבין שלא הבנתי כלום על הורות ועל ילדים, ויתרה מכך – לא הבנתי כלום על עצמי.
ידעתי שיש לי ידע רב, אבל… מי יקשיב לי? ולמה שיקשיבו לי? אחרי ככלות הכול, אין לי תואר בפסיכולוגיה, וצברתי אך מעט ניסיון בהיותי אב לשני ילדים קטנים.
אני לא גורו, אני רק אבא מן המניין, בעל תשוקה עזה להיות אבא טוב יותר, שנפלה בחלקו הזכות ללמוד רעיונות ולפתח כלים שמסייעים לעשרות אלפי הורים.
החלטתי לפתוח עמוד ‘פייסבוק’ ולשתף הורים אחרים בתובנות שלי.
האתגר הגדול ביותר בעמוד שלי היה לפשט את המאמרים ולשכתב אותם בצורה נגישה ונעימה, שמביאה ערך לאותם הורים, שכמוני נרתעים ממאמרים בעלי מלל ארוך ומייגע.
הספר שכתבתי נכתב בעקבות מאות פניות שקיבלתי מחברי עמוד ה’פייסבוק’ שלי: ‘איך לגדל ילדים מאושרים’, שהקמתי.
לא יכולתי לנחש שבתוך חצי שנה יהיו בעמוד מעל שישים אלף הורים עוקבים פעילים. העמוד תפס תאוצה בצורה שלא דמיינתי: קיבלתי מאות בקשות להעביר הרצאות, סדנאות ,הדרכות אישיות להורים ולילדיהם, ובקשות להוצאת ספר המרכז את כל התובנות שלי.
יעילות מול אפקטיביות
“ביקשתי ממך שתעזור! אחת… שתיים… שלוש…” והילד קם לעזור.
אך האם זה באמת עוזר?
אשאל אתכם שאלה: האם מבוגר יכול לעשות את התרגיל הזה למבוגר אחר?
הורים, תארו לכם מצב שבו אחד ההורים שלכם מבקש מכם משהו, בעוד אתם לא נענים במהרה, והוא בתגובה מתחיל לספור:” אחת… שתיים… שלו…”
אני מניח שעד שהוא יגיע לספרה שלוש, אתם כבר תשלחו אותו לדרכו..
אז אולי השאלה: ‘’האם זה עוזר?’’ אינה השאלה הנכונה – כי התשובה היא בדרך כלל ‘כן’ ,האמנם?
אולי השאלה שכדאי לשאול היא: “האם זה עוזר לטווח הרחוק?”
האם אתם יודעים מהו ההבדל בין יעילות לאפקטיביות?
יעילות באה לידי ביטוי כאשר אנו משתמשים במינימום של משאבים כדי להשיג תוצאה רצויה.
אפקטיביות באה לידי ביטוי כאשר משיגים את התוצאה הרצויה באמצעות שינויתפיסתי, תהליך שיכול לקחת זמן.
יעילות
כאשר ילדינו לא נענים לבקשותינו, אנו מתחילים לעתים להשתמש בתרגיל המיושן אשר עבר מדור לדור, שהתחיל איפה שהוא מהסב־סבא שלנו ונמשך עד תרגיל ה־”אחת… שתיים… שלוש”.
בתרגיל המדהים הזה, רוב הילדים באמת עוזבים הכול ומיד קמים לעזור. כן זה בהחלט יעיל, אין ספק! ילדינו מיד קמים לעזור!
אך לצערנו, אנו נצטרך להשתמש בתרגיל המאיים זה פעם אחר פעם, ויכול להיות שזה אף יסתיים בצורה שלילית ויגרום לריבים מרובים.
אפקטיביות
כשילדים לא מגיבים לבקשות שלנו, רצוי למצוא ולהתייחס למצבים שבהם הם דווקא כן עזרו לנו מיד, בלי שנחזור על הבקשה כמה וכמה פעמים.
מצאתם?
זה בדיוק הרגע שצריך לחזק!
המטרה שלנו היא לעטוף ולחבק את הרגעים האלו. לתת לאותו רגע הרבה מקום ולומר:
“תודה רבה שאתה עוזר לי כל הזמן”.
“בזמן האחרון שמתי לב שאת נענית לבקשתי מהר מאוד. זה משמח אותי”.
“אני שמחה שאתה נענה לבקשתי כל כך מהר”.
אני ממליץ לספר לכולם – לסבתא, לסבא, לדוד ולדודה, שיש לכם ילדים נהדרים, שנענים לכל בקשה ואף פעם לא מסרבים.
חשוב לעשות זאת בנוכחות הילדים כדי שהם ישמעו וידעו שאתם גאים בהם.
לעתים הילדים צריכים לשמוע משפטים מעצימים כגון:
“איזה מזל יש לנו שאתם כאלו מדהימים“.
כלומר, ‘להשקות’ אותם במחמאות.
ואם הם עדיין יסרבו מפעם לפעם?
יכול להיות שעדיין יירשמו סירובים פה ושם, גם אחרי שהחמאתם להם בנוכחות אחרים, אם כי באותה נשימה תוכלו למצוא פעמים שבהן הם נענו לכם בשמחה.
זכרו שאסור לתת לסירובים במה. הדרך הטובה ביותר להרוס את הבסיס שהתחלתם לבנות היא לצעוק עליהם ולומר להם משפטים כגון:
- “למה אני צריך לחזור על כל דבר כמה פעמים”?
- “כמה פעמים אפשר לבקש ממך”?
- “שוב אתה לא מגיב?”
- “שוב חזרת להיות סרבנית?”
מומלץ להתאזר בסבלנות בחודשים הקרובים, לאגור כוחות ולבקש שוב ושוב ובעדינות. גשו אליהם, לטפו אותם ובקשו את עזרתם. אם צריך – חכו בסבלנות עד שיסיימו את עיסוקם.
מדוע לדבר איתם כך שהם יהיו חייבים לעזוב הכול ולעשות את מה שביקשתם?
חשבו על כך שלא תמיד הגיוני לבקש מהם לעשות את מה שאתם רוצים דווקא באותו רגע.
למה לא עוד עשר דקות, בעוד שעתיים או בכלל מחר?
חשבו– האם הייתם פונים אל אדם מבוגר באותו אופן?
ואם כן, האם הוא היה נענה לבקשתכם?
דברו אל ילדכם בכבוד, תנו משקל להתנהגות חיוביות, ושימו אותה במרכז. אל תהרסו את מה שבניתם – טפחו את מה שהשגתם עד כה.
זוהי אפקטיביות!
ייתכן שיידרשו כמה חודשים ואולי אפילו שנה, אך בסופו של דבר ילדיכם יראו את עצמם – ‘ילדים שאינם סרבנים’.
הנעה לפעולה מתוך הבנה הדדית ורצון לעזור, אפקטיבית הרבה יותר מהנעה מפחד ומרודנות. גם המשפחה, החברים, והסובבים ישימו לב לכך, מה שיחזק אותם לעזור עוד יותר ולסרב לכם פחות.
רודנות, כוחניות, צעקות ועונשים, כל אלו יעילים מאוד, אך כפי שהבנתם הם לא אפקטיביים. לעומת זאת, חיזוק, טיפוח, חיבוק ומתן במה לתכונות החיוביות במקום לשליליות ,הן דרכים אפקטיביות שתסייענה לבנות את אופיים לאור התכונות שהעצמתם בהם.
אך… האם זה לא יותר מדי כאב ראש?
לתת מחמאות לילדים שלכם – זה אף פעם לא כאב ראש, אך לפעמים צריך לאגורכוחות כשהם מסרבים, רק כדי לא לחזק ולהעצים את התכונות הרעות שלהם.
ההתחלה תמיד קשה, אך עם הזמן זה יפריע לכם הרבה פחות. כאב הראש הוא שולי ביחס לתוצר הסופי – אווירה נעימה בבית.
זהו ההסבר על ההבדל המדהים בין יעילות לאפקטיביות.
הרצאה: “הדרך למעלה” – ויטאלי בוצ’אצקי
הדרך למעלה היא הרצאה סוחפת ומרתקת על ילדים וחינוך המציעה כלים שימושיים ונגישים שנועדו לסייע לכל הורה שרוצה להעצים את ילדיו ולעזור להם להיות מאושרים, מצליחים ובריאים בנפשם.
המסר שויטאלי מעביר בהרצאה היא שאנו ההורים הם המורים האמתיים של הילדים. לחצו לפרטים>>
הצטרפו לדיוור של אגוגו
ותקבלו תוכן בלעדי ישירות למייל