מאמץ עיניים מול המחשב: 10 צעדים להקלה
התחילו לקרוא למטה

מאמץ עיניים מול המחשב: 10 צעדים להקלה

כולנו משתמשים במחשב כל היום בעבודה, זו לא תופעה חדשה, אבל זו הסיבה שבגינה כאבי עיניים בשל שימוש מוגבר במסכים הפכו להיות תלונה פופולרית במקום העבודה. מחקרים מראים שכאבי עיניים ובעיות בעיניים מתרחשים אצל חמישים אחוז עד תשעים אחוז מהאנשים שמשתמשים במחשב באופן קבוע.

הצטרפו לאגוגו בחינם!

ותקבלו ידע לבריאות טובה יותר ישירות למייל.
המשיכו לקרוא למטה

הבעיות הנוצרות יכולות להיות עייפות פיסית, תפוקה ירודה וכמות רבה של טעויות בעבודה ובעיות קטנות יותר כמו עוויתות בעיניים ועיניים אדומות. לפניכם עשר דרכים קלות להפחית את הלחץ והכאב בעיניים ולהפחית את הסיכון לסימפטומים נלווים של CVS – סינדרום צפייה במחשב:

1.בצעו בדיקות תקופתיות ושגרתיות

אם תבצעו בדיקות עיניים באופן קבוע, יש לכם סיכויים גדולים יותר למנוע או לטפל בבעיות ראייה מראש. אם לא עשיתם בדיקה בשנה האחרונה, פנו לרופא העיניים או לקופת החולים שלכם לביצוע בדיקה.

משתמשי מחשב קבועים צריכים לבצע בדיקות עיניים לפני תקופה של שימוש כרוני וכשנה שאחרי כדי לבדוק התפתחות ושינוי בראייה. חשוב לציין בפני הרופא כמה אתם משתמשים במחשב, כמה רחוק אתם יושבים מול המסך וכמה שעות רצופות אתם עובדים – כדאי ממש למדוד את מרחק בישיבה במשרד לפני ההגעה לרופא.

2.היעזרו בתאורה נכונה

כאבי עיניים מתרחשים פעמים רבות בשל אור חזק חיצוני מחלון או תאורה פנימית לא מתאימה. בשימוש במחשב, התאורה של החשמל במקום צריכה להיות חמישים אחוז פחות מוארת ממסך המחשב כדי למנוע גירוי של העיניים.

הפחיתו את כמות האור מבחוץ בעזרת וילונות הצללה איכותיים או וילונות כבדים ואטומים. צמצמו את כמות האור בעזרת שימוש בפחות נורות ופלורסנטים או השתמשו בנורות עם תאורה רכה. אם זה אפשרי, מקמו את מסך המחשב כך שהחלונות יהיו בצד המחשב ולא מול או מאחורי מסך המחשב.

משתמשים רבים דיווחו שהעיניים מרגישות טוב יותר אם הם מצליחים להימנע מלעבוד מתחת לנורות פלורסנט. אם זה אפשרי, וותרו על נורות הפלורסנט במשרד והשתמשו במנורות ונורות עמודות שמספקות אור לא ישיר וסוג תאורה עדין יותר.

לפעמים שמחליפים לתאורת פלורסנט מלאה מסוג "פול ספקטרום" ניתן לייצר סביבה טובה יותר לעיניים מאשר בשימוש בנורות פלורסנט רגילות. אבל אפילו הנורות הללו, שהן טובות יותר לתאורה משרדית יכולות לעורר אי נוחות. הורידו את מספר נורות הפלורנסט בסביבת העבודה שלכם ותחושו מיד בהבדל.

3.צמצמו אור בוהק ומסנוור

אור בוהק ומסנוור על משטחים כמו השתקפויות על מסך המחשב, גורם למאמץ בעיניים שיכול ליצור נזק. שקלו להתקין מסך נגד סינוור ואם אפשרי – צבעו את הקירות סביבכם בגימור מט ובצבע כהה יותר. שוב, כסו את החלונות, אם אין לכם אופציה להפחית אור חיצוני אולי תצטרכו להשתמש ב"גגון" למחשב.

קראו על  דלקת עיניים (אובאיטיס): תסמינים, גורמים וטיפולים

אתם אתם מרכיבים משקפיים, רכשו עדשות עם ציפוי נגד השתקפות. הציפוי מפחית את הסנוור על ידי צמצום כמות האור שמשתקף על המשקפיים ומכביד על הראייה שלכם.

4.שדרגו את המסך שלכם

אם עוד לא שידרגתם ואתם עוד משתמשים במסך מסוג CRT אז הגיע הזמן שלכם להתקדם ולהחליף למסך שטוח מסוג LCD, כמו של מסכי מחשבים ניידים למשל. מסכי LCD הם פחות מכאיבים ופוגעים לעיניים ולרובם יש משטח נגד השתקפות. מסכים ישנים יוצרים תמונות מרצדות ו""קפיצה" של המסכים שיוצרים לחץ על העיניים שמוביל לכאב. לפעמים אפילו לא תשימו לב לאותה קפיצה של הגרפיקה והמסך מרוב שזה קורה במהירות אבל העיניים שלכם תמיד ישימו לב ויספגו את הפגיעה.

המשיכו לקרוא למטה

סיבוכים מאותה סיבה הם אפילו יותר פופולריים אם קצב הרענון של המחשב הוא נמוך מ-75 הרץ. אם אין לכם ברירה אלא להשתמש במסך מסוג CRT בעבודה, נסו לעדכן את ההגדרות לקצב הרענון הגבוה ביותר האפשרי.

כאשר אתם בוחרים מסך חדש, בחרו את הרזולוציה הגבוהה ביותר האפשרית. הרזולוציה מתקשרת לנקודה הקטנה ביותר האפשרית, כמה שהנקודות יותר קטנות כך התמונה ברורה יותר. 0.28 מ"מ היא הרזולוציה האידיאלית.

למסכי LCD אין בעיה עם תמונות מרצדות או קופצות משום שהבהירות של הפיקסלים והמסך נשלטת על ידי אור אחורי שבדרך כלל מופעל על כוח של 200 הרץ. אם שמתם לב שאתם פתאום רואים קצב רענון נמוך, כ-60 הרץ, מסומן על מסך ה-LCD שאתם בוחנים, אל חשש – הקצב הזה מתייחס לצורה בה תמונה חדשה מתקבלת מכרטיס הוידאו, לא הצורה בה בהירות המסך מתקבלת ונראית – אין שום קשר בין הפונקציה הזו לכאבי עיניים.

בחרו מסך גדול יחסית – לא פחות מ-19 אינצ' למסך המחשב שלכם!

המשיכו לקרוא למטה

5.סדרו את הגדרות מסך המחשב

אם תדאגו להגדרות המחשב שלכם, תוכלו לעזור להפחית עייפות, כאבי עיניים ולחץ באוזניים. בגדול – אלו הכללים אחריהם כדי לעקוב כדי להגיע להגדרות אידיאליות:

  • הגדרות בהירות: כוונו את הבהירות של המסך כדי להגיע לאותה רמת בהירות של הסביבה שלך, סביבת העבודה בה המחשב יושב. כדי לבחון את הנושא שימו לב לרקע הלבן של עמוד האינטרנט – אם הוא נראה לכם מואר מדי כלומר שאתם בסביבה בהירה מדי, אם זה נראה לכם חיוור ואפרורי, יכול להיות שהסביבה שלכם כהה מדי.
  • גודל גופן וקונטרסט: כוונו את גודל הגופן למצב האידיאלי, במיוחד כאתם בעבודה או קוראים מסמכים ארוכים. בדרך כלל, הדפס שחור על רקע לבן יוצר הכי פחות לחץ על העיניים וזה הקומבינציה המושלמת.
  • טמפרטורת הצבע: מושג טכני שנועד לתאר את המנעד של האור שניתן לראות בצבע. אור כחול הוא אור ויזואלי בגל קצר אותו מייחסים עם כאבי עיניים יותר ביחס לגלים ארוכים יותר של צבע כתום ואדום. הפחתת טמפרטורת הצבע בתמונת המסך תאפשר לכם לראות פחות כחול והנוחות של בצפייה שלכם עולה בהתאם. עבור מחשבים שפועלים על מערכת חלונות – גשו לשולחן העבודה כדי לכוון את ההגדרות. עבור משתמשי מאק/אפל חפשו את העדפות המערכת בתוך תיקיית היישומים.
קראו על  כיצד ניתן לזרז את הווסת?

במקרים מסוימים, טמפרטורת הצבע של מסך התצוגה ניתן לכיוון בתצוגה עצמה. במקרים מסוימים, ניתן לכוון גם דרך המכשיר עצמו.

6.מצמצו יותר!

מיצמוץ הוא חשוב ביותר וקריטי בעבודה מול מחשב, המיצמוץ מעניק לקחות לעיניים ומונע יובש וגירוי. שעובדים מול המחשב, אנשים ממצמצים פחות, בערך שליש פחות מבדרך כלל. מצמוצים בשימוש במחשב הם בדרך כלל לא מצמוץ מלא אלא סגירת עין חלקית.

הדמעות שמציפות את העיניים ולא מתאדות לאורך השימוש יוצרות עיניים יבשות. האוויר במשרדים יבש לעיתים קרובות ומשפיע על הצורה בה העיניים שומרות על הלחות – עם היובש, הסיכון לבעיות עיניים הופך להיות משמעותי. אם אתם חווים יובש בעיניים באופן קבוע, בדקו עם רופא העיניים שלכם לגבי דמעות מלאכותיות שיוכלו להקל על העיניים שלכם במהלך היום.

דמעות מלאכותיות הן לא טיפות עיניים! שימו לב, אותם תכשירים שאנו מכירים כסטילה וכו' גורמות לעיניים להראות נקיות ולבנות יותר אך לא משפרות את מצב הלחות. טיפות בעיניים מכילות חומרים שמלבינות את העיניים דרך הפחתה בגודל של נימי הדם בעיניים, חומרים שמפחיתים יובש וגירוי.

להפחית את הסיכון של עיניים יבשות בשימוש במחשב, נסו את הכלל הבא: כל עשרים דקות, מצמצו עשר פעמים לאט-לאט, בתנועה של הירדמות – תנועה איטית במיוחד. זה יעזור לכם ללחח את העיניים.

7.בצעו אימון לעיניים

עוד סיבה של כאבים בעיניים היא עייפות מיקוד. כדי להפחית את הסיכון של כאבים בעיניים שנגרם על ידי מיקוד ממושך, הזיזו את המבט שלכם כל 20 דקות והביטו על אובייקט מרחוק לפחות כ-20 שניות. אופטימסטריסטים קוראים לכלל הזה "חוק ה-20-20-20". ברגע שאתם מסיטים את המבט שלכם, השריר שלצד העיניים נח והעין סובלת פחות מעייפות לאורך זמן.

המשיכו לקרוא למטה

עוד דרך לאמן את העין היא להסתכל על אובייקט רחוק למשך 10 עד 15 שניות ואז להסתכל על אובייקט קרוב במשך 10 עד 15 שניות. האימון מפחית את הסיכון של פגיעה בגמישות העין ומונע מצב של "נעילה", מעין עווית שנוצרת לאחר שימוש במחשב לאורך זמן. זכרו תמיד למצמץ בתכיפות במהלך האימון כדי להפחית את הסיכון לבעיות שנוצרות מעיניים יבשות ועייפות.

קראו על  קטרקט: סוגים, תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

8.קחו לעצמכם הפסקות תכופות

כדי להפחית את הסיכון ללקות בסינדרום ראיית מחשב וכאבים בצוואר, כתפיים וגב נסו לקחת הפסקות תכופות בזמן שימוש ממושך במחשב. עובדים רבים לוקחים רק 2 הפסקות של 15 דקות במשך יום עבודה שלם! מחקרים הוכיחו שברגע שעובדים לוקחים 5 הפסקות ויותר, ניכרת הפחתה בפגיעה והדרדרות העין. עם זאת – האפקטיביות של העובדים לא נפגמה כתוצאה מההפסקות הנוספות – להיפך הם עבדו מהר יותר בגלל שנטלו הפסקות רבות יותר. למרות ריבוי ההפסקות הם לא סבלו מירידה בתפוקה היומית.

כשאתם קמים מהמחשב – אל תישארו במקום! הסתובבו, בצעו מתיחות, והתמקדו במתיחת הרגליים, צוואר, גב וכתפיים, כך תפחיתו לחץ מהמכשירים. חפשו מידע באינטרנט, בחנות ספרים קרובה או התייעצו עם מאמן כושר לגבי סדרת מתיחות שאתם יכולים לבצע בהפסקות שלכם מהעבודה ולהקל על הגוף כולו וכמובן גם על העיניים.

9.ארגנו את איזור העבודה שלכם בהתאם

אם אתם חייבים להביט בעמוד ובמסך לסירוגין – זה יכול לגרום לכם לכאב עיניים. דפים כתובים צריכים להיות בגובה העיניים כדי להפחית לחץ. התאורה היא גם חשובה, יכול להיות שנורת שולחן יכולה לעזור רק וודאו שזה לא יוצר השתקפות מיותרת.

גם הצורה בה אתם יושבים היא חשובה מאוד ותורמת לפגיעה בעיניים. רהיטים אורגנומיים מסייעים לכם לארגן את מסך המחשב במרחק של 24 אינצ'ים מהעין. מרכז המסך צריך להיות 10 עד 15 מעלות מתחת לעיניים למיקום נוח של הראש והצוואר.

10.שקלו הרכבת משקפי ראייה מיוחדים

לפעמים האופטומיטריסט יכול לעזור לכם לשפר ביצועים ממש מתוך המשקפיים שלכם! שווה להתייעץ ולראות אם יש פתרון רפואי שיכול להקל עליכם. אם אתם בדרך כלל משתמשים בעדשות מגע, אולי כדאי לכם להיעזר במשקפיים. אם יש לכם משקפי שמש מיוחדות כמו עדשות בי-פוקל, יכול להיות שהמשקפיים פוגעים לכם בראייה. בכל מקרה, ייעוץ עם רופא מומחה יעזור לכם להבין אם יש פתרון עבורכם שמגיע מתוך עדשות המשקפיים.

הצטרפו לאגוגו בחינם!

ותקבלו ידע לבריאות טובה יותר ישירות למייל.
מודעה

מדריך חינם לקוראי אגוגו!

המדריך שיעזור לכם לשמור על משקל תקין, להיות ערניים וחיוניים יותר והרבה יותר בריאים! המדריך הזה עזר עד היום לאלפי אנשים. כתב אותו ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

הגיבו על המאמר..

באפשרותכם להגיב על כל מאמר באגוגו. פשוט הירשמו בקליק לאתר דרך פייסבוק או גוגל.
avatar
  קבל התראות  
קבל התראות

הירשמו לאגוגו בחינם! מעל 46 אלף כבר הצטרפו.

ותוכלו להנות מהניוזלטר של אגוגו, מאמרים, עדכונים לגבי אירועים, תקבלו מיד 2 מדריכים מתנה במייל! והאפשרות להגיב למאמרים באתר.