הסכנות הבריאותיות בצריכת סוכר

הסכנות הבריאותיות בצריכת סוכר

מאמר מבוסס מחקרית 📄
המאמר מבוסס על מחקרים מדעיים עדכניים. צוות הכותבים שלנו שואף וחותר להיות אוביקטיבי, נטול אינטרסים ומציג את העובדות כמו שהן. מקורות והפניות מופיעים במהלך המאמר בספרות (1,2,3).

– בשיתוף עם מכון אברהמסון –

לכל אחד ואחת מאיתנו יש מערכת יחסים כלשהי עם הסוכר. ייתכן ומדובר ביחסים של שנאה, ייתכן ואלו יחסי אהבה… אבל ברוב המקרים? זה כנראה איפה שהוא באמצע.

המשיכה שלנו לסוכר נעוצה במסלולים פיזיולוגיים והורמונליים, ולכן הוא נחשב לאלמנט תזונתי שמאוד קשה להתמודד עמו.

הסכנות הבריאותיות בצריכת סוכר הן רבות, והמודעות אליהן גורמת לאנשים רבים "לקחת את עצמם בידיים" ולהפחית משמעותית את צריכת הסוכר היומית שלהם.

מהו הופך את הסוכר ליריב כה קשוח, מהן הסכנות הבריאותיות שהוא טומן בחובו, וכיצד נוכל להתמודד עמו? במאמר הבא.

מהו סוכר?

ממש כמו מושגים נוספים בעולם התזונה, גם המושג "סוכר" נוטה לקבל הגדרות ומשמעויות שונות.

מבחינת הכימיה – הסוכר הוא כינוי למולקולות ממשפחת הפחמימות, אך כיום נהוג לכנות בשם זה רק מולקולות של חד סוכר (למשל גלוקוז) או דו סוכר (למשל סוכרוז).

המולקולות הפשוטות הללו, מתורגמות בקולטני הטעם שלנו ליצירת הטעם המתוק המוכר לכולנו.

הקסם של הסוכר

האהבה שלנו לסוכר נעוצה במנגנונים אבולוציוניים עתיקים, וזוהי הסיבה שכל כך קשה לנו להתמודד עמו (1).

הסוכר גורם לשחרור "דופמין" – נוירוטרנסמיטר הקשור לשרשרת פיזיולוגית המכונה "מעגל התגמול", ומופעלת בעת ביצוע פעולות ממכרות דוגמת סמים, עישון, אלכוהול ועוד.

מה בעצם אנו מבינים מכך? ובכן, שהסוכר הוא חומר ממכר היוצר אצלנו בגוף דחף להשיג ממנו עוד ועוד.

הסוכר בתזונה שלנו

הסוכר קיים כמעט בכל מוצר מעובד שאנו רוכשים, והדבר מעלה משמעותית את אחוזי צריכת הסוכר בחברה המערבית (2).

חיי המדף הארוכים של הסוכר הופכים אותו ל"קלף חזק" בתעשיית המזון, ולכן – כיום ניתן להיתקל בו כמעט בכל מוצר מעובד.

התחילו לקרוא למטה

עצם העובדה שהסוכר מפעיל אצלנו את מעגל התגמול, מעודדת את יצרני המזון להוסיף אותו למזונות רבים ככל האפשר – על מנת להגדיל את נתח רכישות המוצרים.

ואם כל אלו לא מספיקים… העלות הנמוכה של הסוכר מהווה עבור יצרני המזון סיבה נוספת לשימוש התדיר בו.

הסכנות הבריאותיות בצריכת סוכר

הרכיב המתוק שעושה לנו כל כך טוב, מסתיר מאחוריו שורה של סכנות בריאותיות בלתי ניתנות להתעלמות.

בשנים האחרונות עלתה המודעות לבעיות השונות שנגרמות עקב צריכת סוכר גבוהה, וזאת בין השאר עקב מחקרי תצפית שונים שנערכו.

מחקרים אלו מתנקזים לניירות עמדה מקצועיים, והמסקנה היא חד משמעית וברורה – מומלץ להפחית ככל האפשר את צריכת הסוכר המעובד! (3).

ריכזנו כאן מספר בעיות בריאותיות, שעלולות להגרם עקב צריכת סוכר גבוהה:

השמנה

היום אנחנו כבר יודעים: ההשמנה היא מגיפה עולמית, ומסתבר שלסוכר יש חלק משמעותי בהיארעות שלה מסביב לגלובוס.

פרוקטוז (מכונה גם "סוכר פירות") הוא סוכר פשוט המוסף באופן תעשייתי למזונות רבים, ומפעיל אצלנו מנגנוני רעב מוגברים (4).

בין השאר, הפרוקטוז יוצר עמידות ל"לפטין" – הורמון חשוב המווסת את תחושת הרעב שלנו.

שיבוש מנגנון הפעולה של הלפטין יוצר אצלנו רעב מוגבר וצורך בעוד סוכרים פשוטים, מה שמוביל להשמנה.

מחלות לב

מחלות לב (CVD) הן הסיבה הראשית לתמותה ברחבי העולם (5), והסוכר "מככב" גם בקטגוריה הזו. למרות שאנו מחלקים את השפעות הסוכר למספר קטגוריות, ברוב המקרים מדובר במכלול אחד שלם.

צריכת סוכר מוגברת יוצרת השמנה, ההשמנה גורמת תהליך דלקתי כרוני ורמות טריגליצרידים גבוהים בדם, וכל אלו מהווים גורמי מפתח להיארעות מחלות לב וסוכרת, שעליה נדבר בסעיף הבא.

סוכרת

הקשר בין סוכר וסוכרת הוא ברור, ולמעשה במדובר בחוסר יכולת של הגוף להתמודד עמו.

כשאנו מדברים על צריכת סוכר מוגברת, אנו מדברים על סכנה להתפתחות סוכרת מסוג 2 – הנוצרת עקב "עמידות לאינסולין" (6).

עם השנים, ובתוספת השפעות ההשמנה ורמות הטריגליצרידים – הגוף מפתח עמידות להורמון האינסולין שאחראי על הכנסת הגלוקוז לתוך התאים.

עמידות זו משמעותה, שלמרות הפרשת האינסולין המנגנון נפגע, הסוכר אינו מוכנס לתאים, ולכן נשאר ברמות גבוהות בזרם הדם.

סרטן

מחקרים רבים הראו את הקשר שבין צריכת סוכר מעובד ובין היארעות סוגי סרטן שונים.

השפעה זו פועלת במספר מסלולים מקבילים:

1. צריכת סוכר גורמת להשמנה, והשמנה מעלה את הסיכון לסרטן באופן ישיר! (7)

2. כשאנו צורכים הרבה סוכר מעובד, הדבר מעלה את המצב הדלקתי הכרוני בגופנו, כמו גם את העמידות לאינסולין שעליה דובר קודם לכן.
הדלקתיות והעמידות לאינסולין – שתיהן מעלות את הסיכון להיארעות סרטן (8).

3.מחקרים רבים הראו קשר ישיר בין צריכת סוכר מעובד ובין היארעות סוגי סרטן שונים (9).

דיכאון

ממש כמו ההשמנה, גם הדיכאון הולך ותופס מקום יציב ברשימת המגיפות העולמיות המיוחסות לאורח החיים המערבי.

החוקרים עדיין בוחנים את הקשר הקיים בין צריכת סוכר ובין סיכון להיארעות דיכאון, אך קיומו של קשר כזה אינה מוטלת בספק (10).

כיום רוב החוקרים מאמינים שהדיכאון נגרם משינויים תכופים ברמות הסוכר בדם, שיבושים במסלולי הנוירוטרנסמיטרים במוח, ועוד (11).

כבד שומני

מצב של כבד שומני נוצר כשאחוזי תאי השומן בכבד עולים, ויוצרים הפרעות תפקודיות ובריאותיות שונות.

צריכה גבוהה של סוכר מעובד מסוג פרוקטוז, מעודדת מצב של כבד שומני שאינו אלכוהולי (NAFLD) (12).

מצב של כבד שומני עלול להידרדר, ולגרום לשחמת הכבד, סרטן הכבד, ומחלות נוספות.

כיצד מתמודדים?

הסוכר יוצר אצלנו תחושות אמביוולנטיות, וזאת מכיוון שמצד אחד הוא גורם לנו לתחושה טובה בטווח הקרוב, אך מצד שני – הוא מביא עמו רשימה ארוכה של סכנות בריאותיות.

המודעות לבעיות בצריכת סוכר, היא למעשה הצעד הראשון בהתמודדות עמו.

כדי להבטיח את הצלחתכם מומלץ לקבל עזרה ולעבור טיפול גמילה במכון אברהמסון שמוריד לגמרי את הדחף והחשק לאכול מזונות שמכילים סוכר ופחמימות ממכרות.

התכנית של מכון אברהמסון כוללת גמילה מהדחף לשוקולדים, פיצות, פסטות, מאפים ופחמימות מזיקות נוספות.  אחרי הגמילה הנגמלים מקבלים תמיכה וייעוץ של תזונאית. לחצו כאן כדי לקרוא על התכנית.

לקוחות מכון אברהמסון שנגמלו מהדחף לסוכרים ולפחמימות ממכרות מעידים שלא מתחשק להם יותר לגעת במזונות שלא יכלו בלעדיהם בעבר. שהירידה במשקל פשוטה וקלה. שקל להם להתמיד בה לאורך שנים רבות ושלא מדובר בדיאטה אלא בשינוי מוצלח של אורח החיים.

הם מספרים שאחרי הגמילה המוחלטת מהדחף לסוכרים ולפחמימות ממכרות הם מרגישים ערניים יותר, חיוביים יותר ומלאי אנרגיה. בנוסף הם מדווחים על שיפור משמעותי במדדי הסוכר, בכולסטרול, ביתר לחץ דם ובמחלות נוספות מהן סבלו.

"בתוך ארבעה וחצי חודשים הפחתתי 36 קילו"

"פעם חשבתי שהנאה היא אוכל. היום החשיבה של אחרת לגמרי ואת האוכל החליף הספורט", מספרת נטלי חזן, 35, רווקה, עובדת מפעל מחיפה, שהעלתה 40 קילוגרמים בשירותה הצבאי בתוך שנה בלבד. "לא אהבתי את האוכל בצבא. אכלתי כל מה שבא לי ובעיקר ג'אנק פוד: חטיפים, המבורגרים, פיצות, נחשי גומי, שוקולדים, ורק שתייה מתוקה. מים לא שתיתי בכלל".

היא מספרת: "מהצבא השתחררתי עם משקל עודף של 86 קילוגרמים ואז קיבלתי את הבום. אנשים זרים העירו לי או צחקו עליי. הרגשתי שלכולם יש כוח רצון מלבדי. לא הייתי שלמה עם עצמי ולא אהבתי להסתכל במראה. ניסיתי דיאטות, סדנאות, כדורים, אבקות ולא הצלחתי. אחרי כל דיאטה הוספתי למשקלי פי שניים מהמשקל שהפחתתי.

"לאברהמסון הגעתי במשקל 92 קילוגרמים לפני 11 שנים. אמא שלי הראתה לי צילומים של בן משפחה רחוק שעבר תהליך גמילה מסוכר ומפחמימות ממכרות באברהמסון והציעה לי לעבור גמילה. לעצמי חשבתי עברתי כל כך הרבה בדרך. מה הסיכוי שאצליח? אבל בזכות אברהמסון הבנתי שאפשר. אחרי הטיפול הסתכלתי על המתוקים שהיו בבית ולא התחשק לי לגעת בהם. נכנסתי למאפיות ולא היה לי חשק לכלום.

"בתוך ארבעה וחצי חודשים הפחתתי 36 קילו. לאחר מכן הייתי נחושה לרדת עוד. בניתי לעצמי חדר כושר בבית ושילבתי ספורט לפי המלצת הצוות באברהמסון. היום אני שוקלת 56 קילוגרמים! אני מתאמנת פעמיים בשבוע אצל מאמן כושר אישי. ובשאר הימים מתאמנת לפחות שעה וחצי כל יום.

"במהלך השנים היו עליות וירידות אבל אני יודעת לקום ולא ממשיכה ליפול. מבחינת אוכל אני עדיין מחושבת, מקפידה על 5-6 ארוחות קבועות ביום, ומשתדלת להימנע מאכילה בחוץ. פעם בשבועיים אני אוכלת עוגה ללא סוכר ופחמימות ממכרות, ולאחר מכן מתאמנת כחצי שעה".

מירי דהרי ירדה 29 ק"ג

"בתקופת הקורונה בעלי החליט להפוך לשף. הוא לא הפסיק לבשל, לאפות ולארגן ערבי פיצה, סושי, שקשוקות ולחמים, קציצות דגים ולא הפסקנו לאכול", מספרת מירי דהרי, 29, נשואה ואם לשניים, מנהלת יבוא, מראש העין.

"תמיד הייתי רזה. התחלתי להשמין לאחר שהריתי שני הריונות רצופים: בהריון הראשון עליתי ל-105 קילוגרמים. בהריון השני הגעתי לשיא של 115 קילוגרמים, ובדיוק כשהתפרצה הקורונה ילדתי. ניסיתי דיאטות שונות באופן עצמאי ללא הצלחה משמעותית. וכאמא לשני תינוקות לא הצלחתי להגיע לספורט".

"את השינוי של החיים שלי עשיתי לפני שמונה חודשים. שקלתי 95 קילוגרמים ובעלי, שגם השמין, הציע שנלך לגמילה באברהמסון. הוא לא רצה שניתקע עם קילוגרמים עודפים אחרי שהקורונה תחלוף. בזמן שהתלבטתי הוא כבר קבע תור לטיפול באברהמסון, ותוך זמן קצר ירד 5 קילוגרמים".

"כשהגעתי לטיפול באברהמסון, השארתי שוקולד ברכב. רציתי לבחון את הקסם שעליו דיבר בעלי. להפתעתי גיליתי שהוא צדק. בתוך חודשיים נשרו ממני 12.5 קילוגרמים, וסך הכל ירדתי 20 קילוגרמים ואני מרגישה מהמם".