מחסור בחומצה פולית: תסמינים, גורמים ודרכי טיפול
הכנס הקרוב של אגוגו
התחילו לקרוא למטה

מחסור בחומצה פולית: תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

חומצה פולית חיונית מאוד לגופנו, מחסור בחומצה זו גורמת לאנמיה, חולשה, עצבנות ותסמינים נוספים. במאמר זה נדבר על הגורמים למחסור בחומצה פולית, אבחון ואיך מטפלים בבעיה.

הצטרפו לאגוגו בחינם!

ותקבלו ידע לבריאות טובה יותר ישירות למייל.
המשיכו לקרוא למטה

סקירה כללית

החומצה הפולית היא סוג של ויטמין B המסייעת:

  • לייצור DNA
  • לתיקון DNA
  • לייצור תאי דם אדומים

אם התזונה שלכם אינה מכילה מספיק חומצה פולית, ייתכן כי תסבלו ממחסור בחומצה פולית. מזונות ומשקאות מסוימים, כגון מיצי הדר וירקות ירוקים כהים, מהווים מקורות טובים במיוחד לחומצה פולית. אם לא תאכלו מספיק חומצה פולית, אתם עשויים לסבול ממחסור תוך מספר שבועות בודדים בלבד. אתם עשויים לסבול ממחסור בחומצה פולית גם אם אתם חולים במחלה או סובלים ממוטציה גנטית המונעת מהגוף שלכם לספוג את החומצה הפולית, או להמיר אותה לצורתה ברת-השימוש.

מחסור בחומצה פולית עשוי לגרום לאנמיה. אנמיה היא מצב שבמסגרתו קיים מחסור בתאי דם אדומים. האנמיה עשויה למנוע מהרקמות שלכם את החמצן לו הן זקוקות, כיוון שתאי הדם האדומים הם הנושאים את החמצן. בעיה זו עשויה להשפיע על תפקודן.

החומצה הפולית חשובה במיוחד עבור נשים בגיל הפוריות. מחסור בחומצה פולית במהלך ההריון עשוי לגרום למומים מולדים. רוב האנשים אינם מקבלים מספיק חומצה פולית מהמזון שהם אוכלים. בימים אלו, מזונות רבים מכילים תוספת של חומצה פולית, על מנת למנוע מחסור. עם זאת, מומלץ לנשים העשויות להיכנס להריון לנטול תוספים, יש לעשות זאת לאחר התייעצות עם רופא.

מהם תסמיניו של המחסור בחומצה פולית?

לעתים קרובות, תסמיני המחסור בחומצה פולית הם מעודנים. הם כוללים:

  • עייפות
  • שיער אפור
  • פצעים בפה
  • נפיחות בלשון
  • בעיות גדילה
קראו על  עור יבש: גורמים ודרכי טיפול

תסמיני האנמיה המתרחשת כתוצאה ממחסור בחומצה פולית כוללים:

  • עייפות תמידית
  • חולשה
  • רדמת
  • עור חיוור
  • קוצר נשימה
  • עצבנות

מה גורם למחסור בחומצה פולית?

חומצה פולית היא ויטמין מסיס במים. היא מתמוססת במים ואינה נשמרת בתאי השומן שלכם. כלומר, עליכם להמשיך לספוג חומצה פולית, כיוון שהגוף שלכם אינו מסוגל לאגור מלאי שלה. אנשים משחררים כמויות מיותרות של ויטמינים מסיסים-במים דרך השתן שלהם.

תזונה

תזונה דלה בפירות טריים, ירקות, ודגנים מועשרים, היא הגורם העיקרי למחסור בחומצה פולית. בנוסף, בישול יתר של המזון שלכם עשוי, לעתים, להרוס את הויטמינים. רמות החומצה הפולית בגופכם יהפכו נמוכות תוך מספר שבועות בודדים בלבד, אם לא תאכלו מספיק מזונות עשירים בחומצה פולית.

מחלה

מחלות המשפיעות על הספיגה במערכת העיכול עשויות לגרום למחסור בחומצה פולית. בין השאר, מדובר במחלות הבאות:

  • מחלת קרוהן
  • מחלת צליאק
  • סוגים מסוימים של סרטן
  • בעיות חמורות בכליות המצריכות דיאליזה

גנטיקה

חלק מהאנשים סובלים ממוטציה גנטית הפוגעת ביכולתו של גופם להמיר ביעילות ובצורה נכונה את החומצה הפולית המתקבלת דרך התזונה או התוספים, לצורה ברת-השימוש שלה, מיתלפולאט.

המשיכו לקרוא למטה

תופעת לוואי של תרופות

תרופות מסוימות עשויות לגרום למחסור בחומצה פולית. בין השאר, מדובר בתרופות הבאות:

  • פניטואין
  • טרימתופרים
  • מתוטרקסאט
  • סולפסלאזין

צריכת אלכוהול מוגזמת

אלכוהול מפריע לספיגת החומצה הפולית. הוא גם מחמיר את בריחת החומצה הפולית דרך השתן.

המשיכו לקרוא למטה

כיצד מאובחן מחסור בחומצה פולית?

מחסור בחומצה פולית בדרך כלל מאובחן באמצעות בדיקת דם. לעתים קרובות, הרופאים יבחנו את רמות החומצה הפולית של נשים בהריון, במהלך הבדיקות הטרום-לידתיות שלהן.

מהם הסיבוכים האפשריים של המחסור בחומצה הפולית?

החומצה הפולית נחוצה לצורך ייצור נורמלי של תאי דם אדומים. הסיבוכים של המחסור בחומצה פולית עשויים לכלול:

המשיכו לקרוא למטה

  • אנמיה מגלובלסטית, כלומר, מצב שבמסגרתו תאי הדם האדומים גדולים יותר מהרגיל, ואינם מתפתחים כראוי
  • רמות נמוכות של תאי דם לבנים וטסיות דם
  • מומים מולדים חמורים בעמוד השדרה ובמוחו של עובר מתפתח, המכונים פגמים בתעלה העצבית.
קראו על  8 סימנים למחסור בויטמין B12 ואיך לתקן את זה

טיפול במחסור בחומצה פולית

הטיפול כולל את הגברת צריכת החומצה הפולית באמצעות התזונה. כמו כן, תוכלו לנטול תוספי חומצה פולית. לעתים קרובות, החומצה הפולית משולבת עם ויטמיני B אחרים בתוספים המכונים ויטמיני B משולבים. על נשים בהריון להימנע לחלוטין מאלכוהול, ועל כל האנשים האחרים הסובלים ממחסור בחומצה פולית, להפחית את צריכת האלכוהול שלהם.

מניעת מחסור בחומצה פולית

אכלו תזונה מזינה על מנת למנוע מחסור בחומצה פולית. מזונות המכילים כמויות גדולות של חומצה פולית:

  • ירקות עליים ירוקים, כגון ברוקולי ותרד
  • כרוב ניצנים
  • אפונה
  • פירות הדר
  • פירות אחרים, כגון בננה ומלון
  • מיץ עגבניות
  • ביצים
  • שעועית
  • קטניות
  • פטריות
  • אספרגוס
  • כליות
  • בשר כבד
  • עוף
  • סובין חיטה
  • דגנים מועשרים

לקריאה בהרחבה על 15 המאכלים הכי עשירים בחומצה פולית

מנת החומצה הפולית המומלצת היא 400 מיקרוגרמים ביום. על נשים העשויות להיכנס להריון לנטול תוסף חומצה פולית. החומצה הפולית היא חיונית לצורך צמיחה עוברית נורמלית.

מומלץ כי גם אנשים הנוטלים תרופות הידועות כגורמות למחסור בחומצה פולית ישתמשו בתוספים, אך עליהם להתייעץ עם הרופא שלהם לפני נטילתם.

הצטרפו לאגוגו בחינם!

ותקבלו ידע לבריאות טובה יותר ישירות למייל.
מודעה

אגוגו מציג כנס חדש ובלעדי - "לחשוב בריא"!

2 הרצאות בבוקר אחד! מביאים לכם את המרצים הטובים ביותר. לחצו לפרטים והרשמה>>


מדריך חינם לקוראי אגוגו!

המדריך שיעזור לכם לשמור על משקל תקין, להיות ערניים וחיוניים יותר והרבה יותר בריאים! המדריך הזה עזר עד היום לאלפי אנשים. כתב אותו ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

הגיבו על המאמר..

באפשרותכם להגיב על כל מאמר באגוגו. פשוט הירשמו בקליק לאתר דרך פייסבוק או גוגל.
avatar
  קבל התראות  
קבל התראות

אגוגו מציג כנס חדש ובלעדי – "לחשוב בריא"!

2 הרצאות בבוקר אחד! חצי מהכרטיסים כבר אזלו! לחצו לפרטים והרשמה.