איך להגן על עצמכם כאשר הסרטן תורשתי במשפחתכם

איך להגן על עצמכם כאשר הסרטן תורשתי במשפחתכם

כשסרטן עובר בתורשה במשפחה, אנו עלולים לחשוש שגם אנחנו נמצאים בסיכון.

למרבה הצער, סוגי סרטן מסוימים אכן עוברים באופן תורשתי. למשל, אם קרובי משפחתכם הקרובים סבלו או סובלים מסרטן השחלות, סרטן המעי או סרטן השד – אתם נמצאים בסיכון לפתח סוגי סרטן אלה.

הצטרפו לווצאפ של אגוגו!

ותקבלו עדכונים ישירות לנייד.

לחצו להצטרפות
מודעה

מצד שני, גם אם אף אחד מקרוביכם לא חלה בסרטן מעולם, זה לא אומר שלא יהיה לכם סרטן. לחולים רבים המאובחנים כחולי סרטן אין היסטוריה משפחתית של סרטן.

בכל מקרה, אם סרטן עובר אצלכם בתורשה, נסו לאסוף כמה שיותר מידע על ההיסטוריה הרפואית של המשפחה. זה יעזור לכם להבין את הצעדים להגנה על עצמכם מפני סכנה זו.

מדוע כל כך משמעותי לחקור את ההיסטוריה הרפואית של המשפחה?

מלבד מאפיינים גופניים דומים, בני משפחה יכולים לחלוק מצבים רפואיים דומים, כולל סרטן.

עם זאת, קשה לגלות אם סבא של סבא היה בסיכון גבוה לסוג מסוים של סרטן. דברו עם ההורים שלכם, סבא וסבתא וקרובי משפחה אחרים כדי ליצור את הרקע הרפואי המשפחתי והכירו את הסיכונים הפוטנציאליים שלכם.

ההיסטוריה הרפואית המשפחתית, צריכה לכלול את כל המאפיינים שבני המשפחה חולקים. זה עשוי לעזור לכם לזהות ולהתגונן מפני מחלות תורשתיות כגון – סרטן, סוכרת, דמנציה, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ועוד.

יש אנשים שחושבים שלהכיר את ההיסטוריה הרפואית של ההורים והסבים והסבתות שלהם מספיק כדי להגן על עצמם ממחלות מסוימות, כולל סרטן.

בפועל, הכרת ההיסטוריה הרפואית של קרובי דם משפחתיים כמו דודות, דודים ובני דודים זה גם קריטי. כמובן שהורים ואחים חורגים אינם נחשבים.

כשאתם לומדים את ההיסטוריה הרפואית המשפחתית שלכם, שאלו את בני משפחתכם בנוגע לבעיות הרפואיות שלהם, גיל הופעתם וסיבות המוות של קרובי משפחתכם. נסו לברר את הרקע האתני, כיוון שלרקעים אתניים יש סיכונים בריאותיים שונים.

מהי תסמונת סרטן תורשתית?

על פי נתוני המכון הלאומי לסרטן, תסמונות סרטן תורשתיות, המכונה גם סרטן משפחתי, היא הפרעה תורשתית בה לאדם יש סיכון מוגבר לפתח סוגי סרטן מסוימים.(1)

מודעה

ההפרעה מופעלת על ידי מוטציות בגנים מסוימים המועברים מהורה לילד. תסמונת לינץ', תסמונת קאודן, תסמונת לי-פראומני וסרטן שד וסרטן שחלה תורשתי – הן כמה דוגמאות לתסמונות סרטן תורשתיות.

בדיקות גנטיות לסרטן זמינות ועשויות להועיל לאנשים עם סוגי סרטן מסוימים העוברים בתורשה.

עם זאת, בדיקה זו אינה מיועדת לכולם. הערכת סיכון לסרטן תורשתי היא תהליך כמותי ואיכותי הנועד בכדי להעריך את הסיכון של אדם לחלות במוטציה גנטית מסוימת, הגורמת לו או לילדיו להיות רגישים יותר להתפתחות סרטן.

כיצד להגן על עצמכם מפני סרטן

נראה כי אין דרך להימנע מסרטן העובר בתורשה. יחד עם זאת, ישנם עדיין כמה דברים חשובים שתוכלו לעשות כדי להפחית את הסיכון לסרטן – במיוחד כשמדובר בסרטן תורשתי.

1.שימו לב להרגלי האכילה שלכם

הרגלי אכילה רעים יכולים להעלות משמעותית את הסיכון לסרטן.

צריכה גבוהה של סוכר עלולה לגרום להתפתחות סרטן על ידי גרימת לחץ חמצוני, חוסר ויסות אינסולין-גלוקוז, השמנת יתר ודלקת. (3)

מודעה

ישנם מזונות מסוכרים רבים, כולל אלה המכילים סוכרים מוסתרים, אשר מזיקים לבריאות. יש גם קשר בין סרטן למלח. צריכת נתרן גבוהה הייתה הוכחה כמגדילה את הסבירות לסרטן סרטן נזופרינגיאלי וסרטן הקיבה.

היזהרו גם מצריכת בשר מעובד. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן, מתייחסים לבשר מעובד כגורם מסרטן. (5) צריכה גבוהה של בשר אדום ובשר מעובד יכולה לקדם התפתחות סרטן המעי הגס.

כדי להגן על עצמכם מפני סרטן, וודאו שאתם אוכלים הרבה פירות וירקות, המלאים בנוגדי חמצון חזקים ומגוון חומרים מזינים. דגנים מלאים, שעועית, אגוזים וזרעים צריכים להיות נוכחים בתפריט גם כן.

2.הגבילו את צריכת האלכוהול

צריכת אלכוהול מתונה יכולה להועיל לבריאות הלב, אך הדבר תלוי במה שאתם שותים.

ממצאים מחקריים עדכניים רבים, הראו כי אפילו צריכת אלכוהול נמוכה יכולה להגביר את הסיכון לסרטן השד.

אם אתם שותים יותר מדי, הגיע הזמן לחדול מן ההרגל המזיק הזה ולעבור לאפשרויות בריאות יותר של משקאות.

3.התרחקו מטבק על כל צורותיו

בין אם אתם מעשנים ובין אם אתם נחשפים לעיתים קרובות למעשנים (עישון פאסיבי), אתם נמצאים בסיכון לחלות בסוגים רבים של סרטן כולל- סרטן ריאות, גרון, פה, לבלב, גרון ואפילו סרטן כליות ושלפוחית ​​השתן.

4.התעמלות

לאימונים יש יתרונות בריאותיים רבים, כולל ניהול המשקל.

מודעה

שמירה על משקל בריא היא דבר חשוב ביותר, במיוחד אם ההשמנה תורשתית במשפחה. מחקרים אפידמיולוגיים מצאו כי השמנת יתר קשורה לסוגים מסוימים של סרטן, כמו סרטן השד, מעי גס, כבד, רירית הרחם, לוקמיה, קיבה, כליות, ושט, כיס המרה והלבלב. (6)

יתר על כן, פעילות גופנית טובה לבריאות הלב, האנרגיה ובריאות הנפש. מומלץ להתאמן לפחות חצי  שעה ביום, אבל אל תגזימו. אימונים אינטנסיביים במכון כושר עם ציוד מיוחד אינם מתאימים לכולם.

5.הנקה

אם אתן אמהות ​​לעתיד או שאתן כבר אמהות, שקלו להניק את התינוק.

כאשר סרטן השד תורשתי, ייתכן שאתן נמצאות בסיכון גבוה מאוד לפתח גם מחלה קטלנית זו. לא רק שתגנו על עצמכן מפני סרטן השד על ידי הנקה, אלא גם תחזקו את מערכת החיסון של ילדכן.

6.הקפידו על שינה מספקת

למרות שההשפעה של משך זמן השינה על הסיכון לחלות בסרטן נשארת לא מוכחת – חסך השינה כן יגרום ליותר נזק מתועלת לגוף.

סקירה מדעית אחת טענה כי משך שינה קצר עשוי להעלות את הסיכון לסרטן, בעוד ששינה לאורך זמן רב עלולה לגרום לסרטן המעי הגס. (7) התכווננו להשיג 7 עד 8 שעות של שנת לילה איכותית.

גם ללכת לישון מוקדם יותר מהשעה 23 בלילה יכולה להפחית את גורם הסיכון לסרטן.

7.הגנו על עצמכם מפני זיהומים הקשורים לסרטן

זיהומים קשים כמו נגיף הפפילומה האנושי, HIV ווירוסי הפטיטיס יכולים גם הם להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן. התייעצו עם רופא בנושא חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי ודלקת כבד (הפטיטיס B)

יחד עם זאת, החיסונים האלה לא מיועדים לכולם. מרבית הזיהומים הללו מועברים דרך מחטים מזוהמות או יחס מין.

8.פתחו קשר טוב עם השמש

קבלת מספיק ויטמין D היא הכרחית לבריאות אופטימלית, אך אל תבטחו לחלוטין בשמש. סרטן העור הוא בין סוגי הסרטן הנפוצים ביותר.

מרחו קרם הגנה איכותי, התרחקו מהשמש בשעות שבין עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים. בשלב זה קרני השמש הן החזקות והמסוכנות ביותר. כמו כן, התרחקו ממיטות שיזוף מלאכותי, המזיקות אף יותר מקרני השמש.

השורה התחתונה

סרטן הוא מסוכן, וזו מחלה נפוצה מאוד – אין פלא שלמשפחות רבות יש לפחות אדם אחד שסבל\סובל מסרטן.

למרות שנדרש מחקר נוסף כדי להוכיח עובדה זו, סוגי סרטן מסוימים יכולים לעבור בתורשה. לא כל סוגי הסרטן עוברים בתורשה, אך עדיף לנקוט בפעולות כדי להגן על עצמכם ממחלה קטלנית זו.

קבלו טיפול עצמי ורפואי סדיר כך שתוכל לראות את הסימנים הראשונים לסרטן ולטפל בזמן. בדרך כלל ניתן לטפל בסרטן כאשר הוא מאובחן מוקדם.

הצטרפו למייל של אגוגו!

ותקבלו תכנים מיוחדים ישירות למייל.