בריאות

5 צמחי מרפא המסייעים לשינה ורוגע

במידה ואתם סובלים מקשיי שינה, נדודי שינה והירדמות אין צורך להשתמש בתרופות מרשם. נסו אחד מהצמחים הבאים לשינה טובה יותר.

אוריה קוסטינר N.Dאוריה קוסטינר | אגוגו | פורסם 24/5/16

צמחי מרפא לשינה טובה
צמחי מרפא במקום כדורי שינה

ולריאן

יש לולריאן היסטוריה ארוכה של שימוש כצמח המעודד הרגעה ומשרה שינה, צמח זה מפחית את זמן ההירדמות ומשפר את מהלך השינה. לולריאן יש כמה תוצאות קליניות מוכחות עבור נדודי שינה, כך עולה ממחקר ב2005 שדווח בכתב העת Sleep בארה"ב.

הולריאן יעיל יותר כשמשלבים אותו יחד עם צמחים אחרים כמו למשל לבנדר. ידוע שפועלתו של הוולריאן היא בהעלאת רמות ה-GABA, מעביר עצבי המרגיע את המוח ומשרה רוגע בעיקר על מערכת העצבים הפאראסימפטטית.

מליסה

המליסה, או Melissa officinalis, שימש כצמח המשרה שינה ורוגע מאז ימי הביניים ברפואה העממית האירופית. יש לו ריח הדרים נקי ומרענן, וגם נעים לשתייה בתור תה כחליטה.

ההשפעות של המליסה נבדקו לעומת כדורי פלסיבו והוכחו כיעילות. מחקר מ-2003 בכתב העת Neuropsychopharmolocology מצא כי המליסה בעקיפין מעודד שינה על ידי שיפור מצב רוח וגרימת רוגע נפשי. המליסה יכול להיקרא nootropic, או כחומר המזין את המוח, כפי שהוא יכול לשפר את הביצועים הקוגניטיביים של המוח בהרגעתו, מתאים מאוד לאנשים החושבים יותר מידי, אנשים הנוטלים תרופה לתת פעילות של בלוטת התריס יש להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך בשימוש ארוך טווח בצמח.

פסיפלורה

או שעונית רפואית, נמצאת בשימוש כבר מאות שנים עלי ידי האירופאיים ואף האצטקים לפניהם כצמח המוריד חרדה ומעודד שינה.

העלים והפרחים בעלי טעם עדין, ויש לו מוניטין רב כצמח בעל יכולת הפחתת חרדה וחוסר שינה שנגרמה על ידי חרדה.

מחקרים קליניים כיום, במיוחד בגרמניה מוכיחים שהוא עובד כחומר נוגד חרדה עדין. לדברי גייל האנציקלופדיה של רפואה אלטרנטיבית שנוסדה בהמבורג ובה מחקרים רבים, המרכיבים הפעילים עשויים להיות harmaline ו harmine, ולכן אין להשתמש בפסיפלורה בכמות רבה אם נוטלים תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת נוגדי MAOI ובנזודיאפינים, בכל מקרה יש להתייעץ עם איש מקצוע בנושא.

קראו על  10 סיבות רפואיות ובריאותיות הגורמות לנשירת שיער

קמומיל

קמומיל עשוי להיות אחד הצמחים השימושיים ביותר בנושא, אך למעשה, רוב המחקרים הקליניים הראו כי אין השפעות של הצמח לסובלים מנדודי שינה כרוניים. אך כן הוכח שהוא נוגד חרדה עדין ולכן קמומיל עשוי בעקיפין כן לעזור נקודתית בהשריית שינה עם הבעיה היא מתח נפשי.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה מצאו כי קמומיל מפחית באופן משמעותי את הסימפטומים של הפרעת חרדה כללית. במחקר כפול סמיות זה אפילו הוכח שהמרכיב הפעיל יעיל בצורה משמעותית לעומת גלולת פלצבו שמריחה כמו קמומיל.

חשוב לבדוק שהסוג הוא קמומיל גרמני טהור ולא סוג אחר, באופן כללי זהו צמח בעל סגולות רבות ולדעתי טוב שיהיה בכל בית.

שמן אתרי לוונדר

לבנדר הינו צמח עדין אך יעיל מאוד עבור חיזוק מערכת העצבים. כמה טיפות של שמן לבנדר באמבטיה חמה לפני השינה מאוד מומלצת עבור אנשים הסובלים מהפרעות שינה ומתח מתמשך. בנוסף, השמן עשוי לשמש כשמן לנשימה או עיסוי עם שמן בסיס ואף מומלץ לשתות ממנו כחצי שעה לפני השינה והוא מפתיע ביעילותו בהירדמות קלה יותר.

הכותב הוא אוריה קוסטינר, נטורופת ואירידיולוג מוסמך. רוצים לשאול את אוריה שאלה? כנסו לדף הפייסבוק שלו!

אהבתם את המאמר? פרגנו בלייק!

פרופ' יורם יובל בהרצאה במיוחד לאגוגו!

היי אגוגואים, ב-9 בינואר אנו מקיימים הרצאה מרתקת שלא כדאי לפספס! המרצה: פרופ' יורם יובל, פסיכיאטר וחוקר מוח. אחד המרצים המבוקשים והפופולריים בישראל. לחצו לפרטים>>

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!

Click to Hide Advanced Floating Content