רוצים לגדל ילד גאון? למחקר בן 51 שנה יש הצעות
מודעה

רוצים לגדל ילד גאון? למחקר בן 51 שנה יש הצעות

בשנת 1971, פרופסור ג'וליאן סטנלי ייסד תכנית הנקראת (SMPY (Study of Mathematically Precocious Youth.

המחקר עקב אחרי 5000 ילדים מחוננים במשך 51 השנים האחרונות והוא המחקר הארוך ביותר שנעשה בנושא בקרב ילדים.

מטרת המחקר היא לפתח הבנה טובה יותר לגבי הצרכים הייחודים של ילדים אינטליגנטים ושל הגורמים הקובעים את התפתחותם במשך השנים.

ג'ונתן וואי, פסיכולוג מאוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה מספר: "בין אם נרצה או לא, האנשים האלה שולטים בחברה שלנו. הילדים שנבחנו ב-1% העליון של הסקר הפכו במהלך השנים למדענים ואקדמאים בולטים, למנכ"לים בכירים, לשופטים פדרלים, סנאטורים, ומיליארדרים."

המחקר בדק ילדים שמצטיינים בחלק המתמטי של מבחן הכושר הלימודי (SAT) וראה שהם לא רק טובים במתמטיקה; אלא יש להם כישורי חשיבה אנליטיים יוצאי דופן, כלומר הם יודעים לזהות, לפרק ולפתור בעיות – לא רק לעשות מתמטיקה.

הפסיכולוג דניאל קיטינג מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מסביר את התוצאות: "ההפתעה הגדולה הראשונה הייתה כמה ילדים הצליחו להבין בעיות מתמטיות שלא נתקלו בהן בלימודים שלהם. ההפתעה השנייה הייתה כמה מהילדים הצעירים האלה השיגו הרבה מעל סף הקבלה לאוניברסיטאות יוקרתיות רבות".

דבר נוסף שילדים מחוננים מצטיינים בו הוא התפיסה המרחבית, או חשיבה דפוסית. על פי הפסיכולוג דייוויד לובינסקי, ילדים עם רק יכולת מתמטית ומילולית סבירה, אך עם תפיסה מרחבית גבוהה, הופכים לעתים קרובות למהנדסים, אדריכלים ומנתחים יוצאי דופן.

אז איך גורמים לילד שלנו להיות גאון?

רוב ההורים מזהים סימנים של גאונות ומנסים לעצב ולהפוך את ילדם לכזה מבלי לעצור ולחשוב אם הוא באמת כזה. גישה זו מזיקה לכל הילדים, לא רק לגאונים.

במקום זאת, המחקר SMPY ממליץ על כך שילדים המפגינים כישרון מתקדם בחשיבה אנליטית ומיומנויות מרחביות יורשו לקחת קורסים מתקדמים, קורסים במכללות ואף לקפוץ כיתות במידת הצורך. כפי שניסח זאת לובינסקי: "הילדים האלה לא צריכים שום דבר מיוחד… הם רק צריכים גישה מוקדמת יותר לדברים שכבר זמינים לילדים גדולים יותר".

קראו על  תסמונת מנהרת שורש כף היד - גורמים, תסמינים, אבחון, טיפול ומניעה
מודעה

הינה מספר הצעות לאיך עושים זאת נכון:

  1. חשפו את הילדים לחוויות מגוונות
  2. כאשר ילד מפגין יכולת מיוחדת או כישרון, ספקו לו את ההזדמנות לפתח אותם.
  3. ספקו תמיכה בצרכים האינטלקטואליים והרגשיים כאחד.
  4. עזרו לילדים לפתח את המוטיבציה באמצעות שבחים לגבי המאמץ שלהם, ולא היכולת.
  5. עודדו את הילדים לקחת סיכונים אינטלקטואליים ולהיות פתוחים לכישלונות שעוזרים להם ללמוד.
  6. היזהרו מתיוגים: להיות מזוהה כמחונן יכול להיות מעמסה רגשית
  7. דברו עם המורים כדי לענות על הצרכים של ילדכם. תלמידים חכמים זקוקים לרוב לחומר מאתגר יותר, לתמיכה נוספת או לחופש ללמוד בקצב שלהם.
  8. בדקו את היכולות של ילדכם. כך תדעו אם הוא אכן צריך אקסטרה עבודה, וכמו כן, מבחנים יכולים לחשוף בעיות כמו דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז או אתגרים חברתיים ורגשיים.

בעיקרון, ילדים מחוננים צועדים בקצב של עצמם. תנו להם. הם יהיו בסדר.