מחקר קובע: זאת הדיאטה הטובה ביותר לירידה במשקל
מודעה

מחקר קובע: זאת הדיאטה הטובה ביותר לירידה במשקל

אם ברצונכם לרדת במשקל.. גוגל קצר יגלה לכם עולם שלם של אפשרויות ובכולן תהיה הכותרת "הדיאטה הכי טובה" או "השיטה הכי יעילה". לכן אחת לכמה שנים מחליטים חוקרים לבדוק איזו דיאטה היא באמת הכי טובה שיש ואיזו דיאטה סתם מתהדרת בשם כזה בלי בסיס.

הפעם המגזין שהרים את הכפפה היה המגזין היוקרתי Nutrition, החוקרים בדקו את כל המידע האיכותי, העדכני והזמין הקיים על הדיאטות הפופולריות ביותר בתקופה האחרונה אותן חילקו לשלוש קטגוריות:

  1. דיאטות הקשורות להימנעות ממרכיב או קבוצת מזון.
  2. דיאטות הקשורות בתזמון המזון.
  3. דיאטות הקשורות בשינוי אחוז המרכיבים בתזונה שלנו.

דיאטות הקשורות בהימנעות ממרכיב מזון

בקטגוריה הזו נמצאות כל הדיאטות בהן החוק היחיד (או כמעט היחיד) הוא בלי מרכיב מסויים.

הדיאטה המוכרת ביותר בקטגוריה הזו היא דיאטה נטולת גלוטן; הכל נשאר אותו הדבר אבל כל מזון שמכיל גלוטן מוצא את דרכו החוצה מהתפריט שלנו. גם כשאין התוויה ברורה לכך כמו צליאק או רגישות.

המשיכו לקרוא למטה

עוד דוגמא היא הדיאטה הטבעונית בה הימנעות ממזונות מן החי לרוב מגיעה ממניע מוסרי.

דיאטות הקשורות בתזמון המזון

הקטגוריה הזו מתייחסת לכל הדיאטות בהן הדגש העיקרי מושם על תזמון זמן האכילה, המוכרת ביותר היא דיאטת הצום לסירוגין.

דרך אחת לביצוע הדיאטה היא לאכול יום אחד ללא הגבלות תזונה מיוחדות. וביום הבא תפריט דל מאוד בקלוריות וחוזר חלילה. כך שנוצר מצב בו צמים לסירוגין- יום כן יום לא.

דרך נוספת לביצוע הדיאטה היא לאכול במשך 6 שעות ולהאריך את הצום של הלילה עד ל 18 שעות. כך שביממה מרבית הזמן מועבר בצום.

דיאטות הקשורות בשינוי אחוז המרכיבים בתזונה שלנו

בקטגוריה הזו נכנסות הדיאטות אשר מחלקות באופן שונה את מרכיבי המזון בתזונה שלנו. אחת המוכרות היא דיאטת אטקינס עתירת החלבון ודלה בפחמימה.

קראו על  10 דרכים להגברת האנרגיה באמצעות מזון

דיאטות נוספת בקטגוריה הזו הן פליאו והדיאטה הקטוגנית בהן אחוז השומן גבוהה ואחוז הפחמימה.

אז, מה הבשורה?

בשעה שכמה מהדיאטות האלו נמצאו יעילות בטיפול תומך במחלות שונות, או בעלות ערך מוסף עבור הבריאות שלנו נתמקד כאן אך ורק בשאלה : מי מהדיאטות מתאימה להיות דיאטה מהירה יותר מאחרות?

בוסט התחלתי לירידה במשקל

באופן לא מאוד מפתיע קבוצת הדיאטות הדלות בפחמימה ועשירות בחלבון או שומן נמצאו כיעילות יותר בירידה במשקל. הבשורה האמיתית היא היתרון הזה מוגבל בזמן והן יעילות רק בטווח של חצי שנה. כלומר, לאחר חצי שנה קצב הירידה במשקל של הדובקים בדיאטה הזו לא מהיר מדיאטה מתונה בכמות הפחמימה.

מסקנת החוקרים הייתה שדיאטות מסוג זה יעילות בבוסט התחלתי לירידה במשקל תוך שמירה על עירנות היות ודיאטות מסוג זה עלולות להיות בעלות השלכות חמורות במידה ולא מבוצעות כהלכה וללא ליווי. יותר מדיאטות אחרות.

שיטה נוספת שנמצאה יעילה בתור דיאטה מהירה בטווח של כחצי שנה היא דיאטת הצום לסירוגין. החוקים מציינים כי דיאטה כזו עלולה שלא להתאים לאוכלוסיות כמו נשים הריוניות, בעלי משקל גוף נמוך מאוד, קשישים, ילדים וספורטאים.

אמת או מיתוס?

דיאטה נטולת גלוטן (בהעדר סיבה רפואית) וללא שינויים נוספים לא הוכחה במחקר כיעילה יותר מדיאטה מאוזנת לצורך ירידה במשקל.

והתזונה הטבעונית נמצאה כבעלת יתרון מסויים בירידה במשקל בטווח הקצר וללא עדויות מספיקות לגבי הטווח הארוך.

מה לגבי הטווח הארוך?

הדיאטה שנמצאה יעילה ביותר לצורך ירידה במשקל, מבין אלו שנבדקו, היא הדיאטה הים תיכונית. דיאטה ים תיכונית היא כזו העשירה במאכלים טריים ומזינים כמו עדשים, גרגירי חומוס ושאר קטניות. עשירה בשומן בלתי רווי כמו שמן זית ואגוזים ובחלבון רזה כמו בדגים ושלל פירות וירקות.

המשיכו לקרוא למטה

קראו על  כמה שומן צריך לאכול ביום?

חשוב להדגיש שכל דיאטה לצורך ירידה במשקל מוכרחה להיות כזו הכוללת גרעון קלורי (הכנסה של כמות אנרגיה קטנה לעומת קודם). כדי שהדיאטה בה בחרתם תשרת אתכם לא רק לשם ירידה במשקל אלא גם הרבה אחרי חשוב שתהיה כזו המותאמת גם להעדפות שלכם, לאורח החיים שלכם ולא רק למספרים על הנייר.

הכותבת היא קרן אן גיימן, תזונאית קלינית, מאמנת כושר, מנחת טלוויזיה ומרצה. לאתר של קרן.