למה זה טוב להרגיש רעבים?
מודעה

למה זה טוב להרגיש רעבים?

רבים מאיתנו מפחדים להיות רעבים, ואולי חינכו אותנו שרעב הוא תחושה שלילית שצריך לטפל בה במהירות. אבל האם ידעתם שקצת רעב בין הארוחות יכול להפוך אותנו לבריאים יותר?

שימו לב, המאמר לא מתכוון לרעב עז, רעב מסוג זה הוא לא בריא. זה לא אומר שצריך להרעיב את עצמכם, לאכול פחות קלוריות או לדלג על ארוחות.

להיות רעב היא תגובה נורמלית המתרחשת כאשר הגוף שלנו השתמש באנרגיה מהארוחה האחרונה שאכלנו והתחושה מתבטאת בכך שרמות הגלוקוז בדם יורדות.

גרלין, "הורמון הרעב" שלנו, רואה שהבטן ריקה וגורם לעלייה בתיאבון, הבטן מקרקרת ואנחנו רוצים לאכול. זוהי תגובת הרעב הרגילה שמתרחשת לפני הארוחה.

בדרך כלל אנחנו מרגישים רעבים כאשר:

  • בבוקר אחרי שאנחנו מתעוררים
  • בערך 4-5 שעות לאחר ארוחת הבוקר
  • כ-4-5 שעות לאחר ארוחת הצהריים

אכלו כשאתם רעבים במידה סבירה ובינונית, אל תגיעו למצב שאתם גוועים מרעב. כמו כן, אל תאכלו אף פעם אם אתם לא רעבים כלל!

אז למה כדאי לנו להרגיש קצת רעבים מדי פעם?

רעב מגביר את הפרשת הורמון הגדילה

כאשר אנחנו רעבים והבטן שלנו ריקה, גופנו מייצר את ההורמון גרלין (Ghrelin) ובעצם מסמן לנו שהגיע הזמן לאכול.

גרלין יכול להגביר באופן טבעי את ייצור הורמון הגדילה בגופנו. הורמון הגדילה (GH) הוא הורמון טבעי המיוצר על ידי בלוטת יותרת המוח.

מודעה

הורמון זה עוזר לשמור, לבנות ולתקן רקמה בריאה במוח ובאיברים אחרים. הורמון זה יכול להאיץ את הריפוי לאחר פציעה ולתקן רקמת שריר לאחר פעילות גופנית. הוא עוזר לבנות מסת שריר, להגביר את חילוף החומרים ולשריפת שומן.

הורמון הגדילה גם יכול להועיל לאיכות ומראה העור. כמו כן, ייתכן שהוא מאט את תהליך ההזדקנות ומטפל במחלות הקשורות לגיל. עם זאת, המחקר התומך בטענות אלה מוגבל.

קראו על  דיאטה קטוגנית: מדריך מהיר למתחילים

כשאנו אוכלים, רמות הגרלין יורדות מיד.

עיכול טוב יותר

האם ידעתם שלגופנו יש מנגנון לניקוי מערכת העיכול?

בזמנים שבין הארוחות המעיים שלנו מנקים את עצמם בתהליך הנקרא "מכלול הנדידה המוטורית" (Migrating motor complex).

מודעה

באמצעות פעולה של שרירי המעיים, תוכן המעי דק נדחף אל המעי הגס, כך מתנקה המעיים משאריות מזון וחומרים שאינם מתעכלים.

אחד התסמינים המוכרים לתהליך זה הם "קרקורי בטן".

"מכלול הנדידה המוטורית" שומר על תנועות המעיים שלנו במצב תקין ועוזר למנוע דלקות מעיים כמו SIBO (צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק), והוא מרכיב חיוני בכל מערכת עיכול בריאה.

מנגנון זה פועל במחזורים של כ-60 עד 120 דקות, אם כי מחקרים מסוימים מצביעים על כך שהתהליך עשוי להימשך עד 90-230 דקות.

מנגנון זה נקטע, מיד כשאנחנו מכניסים אוכל לבטן, גם אם זה רק נשנוש.

אז איך אפשר לשלב את זה ביום יום? לדוגמה, אם אתם אוכלים ארוחת בוקר ב-8 בבוקר, המתינו עד 11 בבוקר לפחות כדי לאכול ארוחת צהריים או חטיף. ואם אתם אוכלים ארוחת ערב בשעה 20:00, חכו עד 8 בבוקר כדי לאכול ארוחת בוקר – תקופה ארוכה של 12 שעות, שתיתן מספיק זמן למנגנון לעשות את העבודה.

שיפור מדדי הסוכר בדם ורגישות לאינסולין

אינסולין הוא הורמון הממלא מספר תפקידים חיוניים. הוא מווסת את רמות הסוכר בדם, אחראי לאחסון שומנים ומסייע בפירוק שומנים וחלבונים. כאשר יש יותר מדי אינסולין בגוף, הדבר עלול להוביל לסוכרת, עליה במשקל ותסמונת מטבולית.

מחקרים מראים שאנשים שהיו רעבים  לפני הארוחות נטו לרמות נמוכות יותר של גלוקוז בדם לאחר צריכת הארוחה מאשר אנשים שלא היו רעבים במיוחד לפני צריכת הארוחה.

בשורה התחתונה: רעב בין הארוחות משפר את רמות הגלוקוז והאינסולין בדם. דבר המועיל לירידה במשקל ולבריאות הכללית.

קראו על  יש מצב שתפסיקו לאכול סוכר לאחר שתקראו את זה