תזונה

10 מאכלים שלא כדאי לכם לאכול אף פעם

תזונה לא בריאה היא פתח להשמנה ולמחלות לב כרוניות. כאשר אנו רוצים לתכנן תפריט לתזונה בריאה ישנם מזונות שאנו חייבים להימנע מהם בכל מחיר.


אתם יודעים מה אומרים: "אתה זה מה שאתה אוכל". בעידן של כולסטרול גבוה ושומני טראנס, המשפט הזה נותן את אותותיו בגופנו, הלכה למעשה, יותר מתמיד.

אורח החיים הקדחתני הפך אותנו לצרכנים עצלים. לעתים רחוקות נבדוק את מרכיבי המוצרים בסופר-מרקט. אנו צורכים את מה שפופולרי, מבלי לבדוק את ההשפעה על הבריאות שלנו. אך לתזונה שלנו יש השפעה ישירה על הבריאות שלנו.

על פי ארגון הבריאות העולמי, רוב אוכלוסיית העולם חיה במדינות בהן עודף משקל הורג אנשים יותר מתת-תזונה. 

אלו המאכלים שאף פעם לא כדאי לאכול אותם:

1.מרגרינה

מרגרינה עשויה משמנים צמחיים, בהם יש פחות שומן רווי משומנים אחרים ולכן רבים מאמינים שלמעשה מרגרינה היא אלטרנטיבה בריאה יותר. למעשה, מרגרינה עשירה בשומן טראנס, שנוצר לאחר שהשמנים הצמחיים בה הופכים למוצקים. שומן טראנס עלול לגרום לעורקים חסומים, לירידת רמת החמצן בדם ואפילו התקפי לב.

מחקר של המגזין לביוכימיה תזונתית משנת 2011 הצביע על כך שעכברים שאכלו תפריט עם שומן טראנס במשך 24 שעות "זכו" למשקעים בעורקים, בהקשר ישיר לאכילת מרגרינה. שומני טראנס מונעים ומצמצמים את הפעילות של חלבונים הכרחיים בגוף, המערכת החיסונית וכלי הדם בלב.

2.בשר מעובד

בשר מעובד הכולל פסטרמה, נקניקים, סלמי, בשר משומר ובשר מעושן, כולם משומרים בתהליכים הכוללים עישון, המלחה, ייבוש והוספת חומרים כימיים שנקראים ניטרטים.  מחקרים מוכיחים כי בשר מעובד תורם להתקפי לב, מחלות לב, סרטן ומוות מוקדם. מחקרים משנת 2013 אשר אספו מידע על 448,566 נשים וגברים מעשר מדינות באירופה והוכיחו שאנשים שצרכו יותר בשר מעובד היו בסיכון של 44% יותר למוות מוקדם, למחלות לב ואפילו לסרטן.

בבשר מעובד ניתן למצוא רמות גבוהות של מלח שמעלות את לחץ הדם. הניטרטים מעלים גם את רמת הסוכר ומעודדים חסימת עורקים. בשנת 2010, חוקרים מבית ספר הרווארד לבריאות ציבורית  העריכו 1,600 מקרים מארבע יבשות שונות וקבעו שבשר מעובד גורם לסיכון גבוה ב19% לסוכרת.

קראו על  11 המזונות המרוכזים ביותר ברכיבים תזונתיים בעולם

3.משקאות קלים מוגזים

בעולם המערבי, אשר ישראל חלק ממנו, משקאות מוגזים הם המשקה הכי פופולרי אחרי מים. בקבוק אישי של משקה מוגז כולל בתוכו 44 גרם של סוכר. צריכת משקאות מוגזים באופן קבוע מעלה את רמת הסוכר בצורה חדה והסוכר העודף מוצא את דרכו למאגרי השומן שלנו ובכך מעודד בצורה ישירה השמנה, סוכרת ולחץ דם. צריכה יומית של פחית עד שתי פחיות משקה מוגז ביום מעלים את הסיכון לסוכרת אצל מבוגרים צעירים ומעלים את הסיכון לחלות בדלקת מפרקים כרונית. למשקה קולה יש סיכון מיוחד משלו, יש בו חומצה זרחתית החוסמת ספיגת סידן, מחלישה עצמות ומעלה את הסיכון לאוסטאופורוזיס.

4.ממתיקים מלאכותיים

עוד ועוד אנשים מנסים לחסוך בקלוריות ולחסוך בסוכר דרך שימוש בממתיקים מלאכותיים. עם זאת, מחקרים מוכיחים שממתיקים מלאכותיים בעצם מעלים את הסיכון לסוכרת על ידי העלאת רמות הסוכר בדם ומחלישים את המערכת החיסונית.

מחקר משנת 2014 הוכיח שהגוף לא מעכל ממתיקים מלאכותיים, והחומר שלא מתעכל עובר למעיים ואז עובר ונספג על ידי בקטריה בקיבה. לפי המחקר, הדבר מוביל לעלייה כרונית במשקל. בנוסף, צריכת ממתיקים מלאכותיים מונעת פירוק סוכר ולכן מעודדת סוכרת בקרב צעירים ומבוגרים. עם זאת, ממתיקים מלאכותיים מתוקים יותר מסוכר ולכן הם נוטים להעלות את התאווה למתוק, לסוכרים ולסוכר. הצריכה של הטעם המתוק גם אם אין בו סוכר מעוררת את המוח לחשוק בעוד ועוד מאכלים מתוקים עתירי סוכר.

5.מאכלים מטוגנים

מאכלים מטוגנים כמו צ'יפס, טוגנים, טבעות בצל, עוף מטוגן ושניצל הם כולם מאכלים טעימים במיוחד, אך גם לא בריאים בכלל. שמן מכיל שומן וכדי לטגן בשמן עמוק, צריך המון שמן. טיגון בשמן עמוק הוא גם תהליך איטי בו השמן והשמנים נספגים במאכל. צריכת מאכלים מטוגנים באופן קבוע מעלים את רמת הכולסטרול ותורמים לחסימת עורקים ולמחלות וכשלי לב.

קראו על  18 מזונות שכדאי לאכול בתחילת היום

מחקר משנת 2014 שפורסם במגזין התזונה של החברה האמריקאית הוכיח שצריכה של מאכלים מטוגנים באופן קבוע קשורה באופן ישיר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות עורקים. יותר מזאת, מאכלים עתירי פחמימות כמו תפוחי אדמה – כאשר הם מטוגנים בשמן עמוק הם מפרישים אקרילאמיד, חומר שמעלה את הסיכון לסרטן.

6.פופוקורן במיקרוגל

מנהל המזון והתרופות של ארה"ב הוכיח ששקיות של פופוקורן במיקרוגל משוחים בכימיקלים שמונעים מהשמן מלנזול מהשקית. שהשקית במיקרוגל, החומרים האלו נספגים גם על ידי הפופוקורן. מחקר משנת 2009 הוכיח וקבע שהכימיקלים מעלים את הסיכון לאי-פוריות.

מחקר שפורסם בשנת 2010 מצא שצריכת הכימיקלים האלה עלולה לגרום גם לבעיות בבלוטת התריס שעלולה להוביל גם לסרטן בבלוטה. מחקרים מארה"ב קבעו בנוסף שהכימיקלים האלה גורמים לסיכון גבוה לחלות בסרטן האשכים, השד והכליות משום שהם מעלים את רמות הכולסטרול ואת הסיכון למחלות לב כרוניות.

7.מזון בקופסאות שימורים

ביספנול איי (או BPA) הוא מרכיב שנמצא במזון בקופסאות שימורים ונספג לתוך האוכל שאנו צורכים, מרכיב המוביל לבעיות בריאות מורכבות ורבות. BPA פוגם במערכת ההורמונלית והגנטית של הגוף וקשור לבעיות של התבגרות מוקדמת, השמנה וסרטן.

8.מנות חמות

האטריות התמימות במנות החמות שאתם אוכלים מלאות בחומרים משמרים ומלאכותיים, כולל חומרי צבע, טעם וריח. הערך התזונתי שואף לאפס ורמות השומן הקלוריות והנתרן מרקיעות שחקים. החומרים המלאכותיים והרעילים נספגים בגופנו עם אכילת האטריות.

בשנת 2014, פורסם מחקר על ידי חוקרים מקוריאה, מחקר המוכיח את הרגלי התזונה של 10,711 מבוגרים. תוצאות המחקר הראו שנשים שצרכו 2-3 מנות אטריות ממנות חמות בשבוע לקו בתסמונת מטבולית בשכיחות גבוהה, סינדרום שמאופיין בלחץ דם גבוה, רמת סוכר גבוהה, כלוסטרול ושומן בטני. כל המצבים הללו קשורים ישירות גם לסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת. צריכת נתרן גבוהה באופן קבוע גם גורמת למחלות לב וכליה.

קראו על  11 יתרונות בריאותיים לאכילת ביצים

9.לחם לבן

לחם לבן עשוי מקמח לבן. הקמח מורכב מחיטה המורכבת משני חלקים, סובין ונבט שביחד מרכיבים את הערך התזונתי של החיטה. כאשר לחם לבן מיוצר, מוציאים ממנו בתהליך את הנבט והסובין ובעקבות כך – מסירים מהקמח את כל הערך התזונתי ומשאירים את העמילן בלבד. עמילן מעלה את רמת הסוכר בדם, מעלה את הסיכון לסוכרת. הסוכר העודף בדם מעלה את הסיכון שסוכר יהפוך לשומן ויישאר בגוף, עם צריכה ממושכת, השומן הופך למשקל עודף. מאחר שעמילנים לבנים לא כוללים שום ערך תזונתי והסוכר מתעכל בגופנו בקלות ולכן אנו נוטים להרגיש רעבים זמן קצר לאחר שצרכנו מאכלים עם קמח לבן. התוצאה היא עלייה בצריכת הקלוריות שמובילה לעלייה במשקל.

10.חלבון סויה

כמעט כל פולי הסויה מהונדסים גנטית ומרוססים בקוטל עשבים בשם גלייספוט המגן על הגידולים מעשבי בר. אך הבעיה היא לא רק עם הפולים, כי גם שמן סויה וחלבון סויה מעובד מהפולים נמצאים באינספור מזונות הנצרכים בארה"ב. הצרכנים מעכלים גם את קוטל העשבים הנמצא במוצרים הללו.

לפי דו"ח משנת 2010 מהסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב ומחלקת בטיחות המזון האירופאי, נחשף שהריסוס מפולי סויה בארגנטינה ובתעשיית גידול הפולים גרמה לעלייה בבעיות בריאות רבות כמו סיבוכי הריון, הפלות, מומים מולדים, מומים עצביים וסרטן. שימו לב, חלבון סויה הוא פופולרי במיוחד במזונות מעובדים ולכן חשוב לבדוק את תוויות המוצרים שלכם לפני הרכישה ולהימנע מחשיפה למרכיב.


מדריך חינם לקוראי אגוגו!

המדריך שיעזור לכם לשמור על משקל תקין, להיות ערניים וחיוניים יותר והרבה יותר בריאים! המדריך הזה עזר עד היום לאלפי אנשים. כתב אותו ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!