כמה ביצים כדאי לאכול ביום?

כמה ביצים כדאי לאכול ביום?

הביצים היו תמיד מרכיב בולט בתזונתם של רבים ברחבי העולם, בעיקר בשל טעמן והפרופיל התזונתי שלהן. באותה נשימה, הם גם היו נתונים למחלוקת רבה במרוצת השנים, במיוחד לגבי כמה אפשר לצרוך מדי יום והאם הן מזיקות ללב? גללו למטה כדי להבין יותר.

הצטרפו לווצאפ של אגוגו!

ותקבלו עדכונים ישירות לנייד.
מודעה

הערך התזונתי של ביצים

ביצים הן מקור אדיר של רכיבים תזונתיים. ביצה אחת גדולה מכילה כ-6 גרם חלבון איכותי ורכיבים תזונתיים חיוניים אחרים, כמו הויטמינים A, B5, B12 ו-E, זרחן, סלניום וחומצה פולית. יש לציין כי ביצים הן אחד המקורות הטבעיים הבודדים של ויטמין D, שהוא חיוני לבריאות העצם ולתפקוד מערכת החיסון.

חששות לגבי כולסטרול

הקשר בין ביצים, כולסטרול המגיע מהתזונה ובריאות הלב נבדק במהלך השנים. בעוד שביצים אכן עשירות בכולסטרול, כאשר ביצה אחת גדולה מכילה כ-186 מ"ג ממנה, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שלרוב האנשים, לכולסטרול בביצים יש השפעה מועטה על רמות הכולסטרול בדם. ההבחנה הזו בין כולסטרול תזונתי לכולסטרול בדם חשובה מכיוון שהיא מאתגרת את ההשקפה המסורתית לפיה יש להגביל ביצים בתזונה כדי לשמור על בריאות הלב.

איגוד הלב האמריקני מציע לאכול ביצה אחת (או שני חלבוני ביצה) ליום כחלק מתזונה בריאה, ובמקביל מייעץ לציבור הרחב להקפיד על מתינות בעת צריכת מזונות עתירי כולסטרול. אבל המלצות אלו יכולות להשתנות בהתאם לחששות בריאותיים אינדיבידואליים, כגון סוכרת או מחלות לב.

מחקרים מראים באופן עקבי שעבור רוב האנשים, צריכת ביצים אינה מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב. מחקרים מסוימים אף מצביעים על כך שביצים עשויות להגן עלינו בזכות רכיבים תזונתיים כמו לוטאין וזאקסנטין, התומכים בבריאות העין, וכולין, שהוא חיוני למוח.

מהם היתרונות הבריאותיים של אכילת ביצים

להלן סקירה קצרה של היתרונות של הכללת ביצים בתזונה:

חלבון באיכות גבוהה: ביצים הן מקור מצוין לחלבון מלא, המכיל את כל תשע חומצות האמינו החיוניות ביחסים הנכונים. חומצות אלו חיוניות לתיקון השרירים, תפקוד מערכת החיסון והצמיחה הכללית.

עשירים בויטמינים ומינרלים: הם מספקים מגוון ויטמינים ומינרלים החיוניים לתהליכים רבים בגוף. זה כולל ויטמין B12 לתפקוד העצבים, ויטמין D לבריאות העצם, כולין לבריאות המוח וסלניום, נוגד חמצון חשוב.

בריאות העין: לוטאין וזאקסנטין, נוגדי חמצון המצויים בחלמונים, יכולים לסייע במניעת ניוון מקולרי וקטרקט, שהם בין הגורמים המובילים לליקוי ראייה ועיוורון בקרב מבוגרים.

בריאות הלב: למרות חששות העבר, מחקר חדש יותר מצביע על כך שלצריכה מתונה של ביצים אין השפעה משמעותית על הסיכון למחלות לב אצל אנשים בריאים ועשויה אפילו לשפר את פרופילי השומנים.

ניהול משקל: תכולת החלבון הגבוהה של ביצים יכולה להגביר את השובע ולהפחית את הרעב, עוזרת בירידה או שמירה על המשקל על ידי ריסון התיאבון והפחתת צריכת הקלוריות הכוללת.

מודעה

בריאות המוח: כולין, המצוי בביצים, חשוב להתפתחות ותפקוד המוח, והוא עשוי לשחק תפקיד בוויסות הזיכרון ומצב הרוח.

עור בריא: ויטמינים ומינרלים מסוימים בביצים עוזרים לקדם עור בריא ולמנוע פירוק של רקמות הגוף. דוגמה טובה היא סלניום, בעל תכונות נוגדות חמצון.

שילוב ביצים בתזונה מאוזנת יכול לתרום לבריאות הכללית, אבל תמיד חשוב לקחת בחשבון את הצרכים וההמלצות התזונתיים האישיים.