7 עצות זהב לחיזוק המוח

7 עצות זהב לחיזוק המוח

אינספור מחקרים נערכו במטרה להבין כיצד ניתן לשפר את תפקודי המוח שלנו, וכיצד לשמור עליו מפני תהליכי הזדקנות טבעית ומפני מחלות שונות דוגמת אלצהיימר ודמנציה.

מה עלינו לעשות כדי לשמר ולחזק את צלילות המוח שלנו? האם יש פעולות שתוכלנה לעזור לנו לשפר את התפקוד המוחי שלנו? על כך במאמר הבא.

מה קורה למוח שלנו ככל שאנו מתבגרים?

עם ההתבגרות שלנו, מתרחשים בגופנו תהליכים בלתי נמנעים של הזדקנות, וביניהם גם כאלו המשפיעים על המוח.

אילו תופעות נפוצות עלולות להתרחש במוח שלנו כשאנו מתבגרים?

  1. ירידה ביכולת הלמידה וההטמעה
  2. ירידה ביכולת הארגון והאחסון של הזיכרון
  3. ירידה ביכולת השליפה מהזיכרון
  4. הפחתת יכולת התמקדות בדבר אחד כשיש עוד גירויים מסביב
  5. "שליפת שמות" יכולה להיות מאתגרת יותר

המוח שלנו גמיש, יש מה לעשות!

בשנים האחרונות נטבע המושג "המוח הגמיש", כלומר, המוח שלנו לא מפסיק להתפתח לאחר גיל ההתבגרות (כפי שחשבו בעבר), אלא המוח הוא גמיש ומסוגל להשתנות במהלך כל החיים, גם עמוק לתוך גילאי ה-90.

איך עושים זאת? עצות מנצחות בסעיפים הבאים:

1.הקפדה על תזונה נכונה

הקפדה על בדיקות דם תקופתיות לוודא שאין מחסור בויטמינים או מינרלים, והקפדה על תזונה מאוזנת כמו הדיאטה הים תיכונית המבוססת על ירקות ודגים, יכולים לעזור לשמור על הגוף ועל המוח שלנו, ולהפיק מהם את המיטב גם בחיינו הבוגרים.

2.שמירה על קשרים חברתיים

ממש כפי שקשרים עם אנשים אחרים מסייעים למוח שלנו להתפתח מבחינה קוגניטיבית ורגשית, כך הם יעזרו לנו גם לשמר את בריאות המוח שלנו.
חשוב לשמור על חיי חברה פעילים, הסתגרות והתבודדות נמצאו כקשורים להידרדרות פיזית ומנטלית ואף דמנציה.

3.ביצוע פעילות גופנית

מחקרים רבים הראו מעבר לכל ספק, שפעילות גופנית, בעיקר אירובית, שומרת גם על המוח שלנו ומאטה את התהליכים הגורמים למחלות שונות שעלולות להתפתח בו ככל שמתבגרים.

צאו לבצע פעילות גופנית בכל גיל, תוך התאמה של רמת הקושי ליכולות שלכם.

4.הימנעות מלחץ נפשי רציף

לחץ נפשי הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, אבל כשהוא הופך לחלק קבוע, זה כבר עלול לפגוע גם במוח ובזיכרון.

אנשים רבים נסחפים למערבולת של חיים לחוצים, זה יכול להיות בגלל עומס ולחץ בשגרת היומיום, דאגה וחרדות ליקרים שלנו, ניהול לא נכון של הזמן ועוד כל מני סיבות.

לחץ נפשי רציף עלול לגרום לנו לדיכאון וחרדות אשר ובכך יכול לגרום לבעיות זיכרון, לכן רצוי למצוא זמן לפעילויות מרגיעות שמקלות על העומס הנפשי כמו מדיטציה.

5.הקפדה על איכות השינה

כשאנו ישנים טוב בלילה כל היום שלנו נראה אחרת.

נכון שיש תקופות שמדירות שינה מעינינו מסיבות שונות, אך עלינו לשאוף לשינה איכותית ככל הניתן מכיוון שהדבר משפיע עלינו מבחינה מנטלית וקוגניטיבית. למשל הקפדה על החשכה של החדר, שקט וטמפרטורה נעימה יכולים לסייע.

6.ביצוע תרגול מוחי

המוח שלנו הוא ממש כמו שריר, וככל שנאמן אותו לשלוף פרטים ולהטמיע פרטים – כך היכולות הללו תשתפרנה.

תרגול מוחי הוא בעל חשיבות רבה בבלימת הזדקנות המוח ובשמירה על בריאותו!

בין אם מדובר בלמידת שפה חדשה, לימודי ריקוד, טריוויה, או אימונים קוגניטיביים אחרים – עלינו להקפיד לבצע תרגול מוחי במהלך כל חיינו ולהמשיך לאתגר את מוחנו במיוחד בגילאים הבוגרים יותר.

7."אפקטיבייט" – מימוש הפוטנציאל המוחי ושמירה על בריאות המוח והזיכרון

"אפקטיבייט" היא תוכנה ייעודית לתרגול מוחי, שפותחה ע"י צוות של אנשי מקצוע בתחום הנוירופסיכולוגיה וחקר המוח בהסתמך על המחקרים העדכניים ביותר ומותאמת במיוחד לגילאי 55 ומעלה.

התוכנה החכמה לומדת את רמת המשתמש ומתאימה את עצמה לקצב התקדמותו ובכך גורמת ל"הזעה- מוחית" תמידית ומאתגרת את המוח ממש כמו בחדר כושר. בריאות המוח שלנו משפיעה באופן ישיר על הבריאות הפיזית והמנטלית שלנו, ולכן אנו מעוניינים לשמור עליו צלול, חזק ומתורגל.

אפקטיבייט לא רק מאמנת ומחזקת את בסיסי הזיכרון שנשחקים עם הגיל אלא גם מלמדת אסטרטגיות וטכניקות יעילות לשימוש יום יומי. כל זה אורך כ-15 דקות בלבד מהמחשב או הטאבלט הביתי!