מתי לשתות את הקפה האחרון של היום? לשינה טובה יותר

מתי לשתות את הקפה האחרון של היום? לשינה טובה יותר

מיליוני אנשים בעולם מסתמכים על קפה שיתן להם את הדחיפה הראשונית ליום וישמור עליהם ערניים. לקפה וקפאין יש השפעה חיובית על הבריאות שלנו, אבל ליותר מדי קפאין יכולים להיות השפעות שליליות, במיוחד על השינה שלנו.

במאמר זה ננסה להבין מתי כמה זמן הקפאין נשאר בדם שלנו, איך זה משפיע על השינה ומתי צריכה להיות הכוס קפה האחרונה שאנחנו שותים.

הצטרפו לווצאפ של אגוגו!

ותקבלו עדכונים ישירות לנייד.
מודעה

זמן מחצית החיים של קפאין

המונח "מחצית חיים" משמש בפרמקולוגיה ובכימיה כדי לתאר את הזמן שלוקח לריכוז החומר לרדת בחצי, בגוף שלנו או בסביבה מסוימת. בהקשר של קפאין, זמן מחצית החיים מתייחס לזמן שלוקח לגוף לבצע חילוף חומרים וסילוק מחצית מהקפאין שצרכנו.

קפאין הוא ממריץ, וניתן להרגיש את השפעותיו תוך דקות מצריכה. עם זאת, חשוב להבין כי משך ההשפעה של הקפאין משתנה מאדם לאדם. זמן מחצית החיים של הקפאין, נע בין 3 ל-5 שעות בממוצע. המשמעות היא שאם תצרכו כוס קפה המכילה 100 מ"ג קפאין בשעה 16:00, עדיין יהיו לכם כ-50 מ"ג קפאין במערכת עד השעה 21:00. [1]

גורמים כמו גיל, גנטיקה, תפקודי כבד ושימוש בתרופות מסוימות יכולים גם הם להשפיע על קצב חילוף החומרים של קפאין. כתוצאה מכך, אנשים מסוימים עשויים לחוות את ההשפעות של קפאין לתקופות ארוכות יותר מאחרים.

השפעת הקפאין על השינה

התכונות הממריצות של הקפאין יכולות להפריע לדפוסי השינה שלנו בכמה דרכים: [2]

הזמן שלוקח לנו להירדם: צריכת קפאין סמוך לשעת השינה יכולה להקשות עלינו להירדם. הסיבה לכך היא שקפאין ממריץ את מערכת העצבים המרכזית, מגביר את הערנות ומעכב את תחילת השינה.

פיצול שינה: גם אם תצליחו להירדם לאחר צריכת קפאין, אתם עלולים לחוות יקיצות תכופות לאורך כל הלילה, וכתוצאה מכך איכות שינה ירודה.

הפרעה בשנת REM: קפאין יכול גם להפריע לשנת REM (שנת תנועת עיניים מהירה), שלב השינה הקשור לחלום ולתהליכים קוגניטיביים. הפרעה של שנת REM יכולה לגרום לישנוניות בשעות היום ולתפקוד קוגניטיבי לקוי.

מהו הזמן המושלם לכוס קפה האחרונה?

כדי למזער את השפעת הקפאין על השינה שלכם, מומלץ לצרוך את כוס הקפה האחרונה שלכם לפחות 6 שעות לפני השינה. לדוגמה, אם אתם מתכננים ללכת לישון ב-22:00, כדאי לשתות את הקפה האחרון שלכם לא יאוחר מ-16:00. הרגל זה מאפשר מספיק זמן לחילוף החומרים של הקפאין ולהפסקת ההשפעות הממריצות שלו.

חשוב לציין שכל אדם הוא שונה והתגובה שלנו לקפאין יכולה להשתנות משמעותית מאדם לאדם. עבור חלק מהאנשים, צריכת קפאין אפילו מוקדם יותר ביום עשויה להשפיע על השינה, לכן זה חיוני להקשיב לגוף שלכם ולשים לב לאופן שבו קפאין משפיע על דפוסי השינה שלכם.