איך לחזק את רצפת האגן?
המשיכו לקרוא למטה

איך לחזק את רצפת האגן?

איך אנחנו יכולים לדעת שיש לנו ליקוי ברצפת האגן? מהם הגורמים? האם גם גברים עלולים לסבול מהבעיה? מהם היתרונות של רצפת אגן חזקה? והאם יש תרגילים ספציפים לחיזוקה? על כך במאמר הבא.


המשיכו לקרוא למטה

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן, הנמצאת ממש בין הרגליים שלנו, ומהווה את החלק התחתון באגן שלנו (בנשים ובגברים) היא בעצם רקמה רכה, העשויה בעיקר משרירים, מרקמות חיבור (העוטפות את השרירים והאיברים ומחברות אותם אל העצמות שמסביב), עצבים וכלי דם.

איך אנו יכולים לדעת שרצפת האגן שלנו חלשה? האם יש מבחן עצמי שאנו יכולים לעשות?

רבים נוטים לחשוב שאם הם סובלים מדליפת שתן זה אומר שרצפת האגן שלהם חלשה, אבל חולשה של רצפת האגן יכולה להתקיים גם ללא כל בעיה של דליפת שתן.

למעשה, המונח "חולשה" הוא מונח מעט בעייתי ומטעה, משום שרצפת אגן תקינה (כמו כל שריר אחר בגוף) צריכה להיות מסוגלת להתכווץ וגם להרפות בטווח תנועה מלא, בכוח ובסבולת תקינה.

על כן, בכל מצב בו השריר לא יענה על התנאים הללו, יכולות לצוץ בעיות שונות שכולן קשורות עם תפקוד לקוי של רצפת האגן – קשיים בשליטה על הצרכים (כלומר – איבוד שתן צואה או גזים), קשיי התרוקנות מצרכים (עצירות, קושי בהשתנה), כאבים באזור העריה או המפשעות (באישה וגם בגבר) עם או בלי השפעה או פגיעה בתפקוד המיני.

היות ורצפת האגן בתפקודה היא חלק ממערכת שרירי היציבה והנשימה בגופנו, עליה לעבוד באופן מסונכרן ומתואם עם שרירי הבטן ושרירי הנשימה, לכן, ליקוי ברצפת האגן יכול לבוא לידי ביטוי גם בכאבי גב, אגן וירכיים, וישפיע על הנשימה (וגם על הפקת הקול).

קראו על  16 סימנים מוקדמים לגילוי הריון

מהם הגורמים להיחלשות רצפת האגן?

שוב, המילה המתאימה יותר היא "ליקוי" ולא "החלשה", משום שכאשר שריר עובר טראומה הוא יכול להגיב גם בכיווץ יתר ולאו דווקא בהיחלשות (חשבו על מה קורה לכם כשאתם מעקמים את הקרסול או נחבטים בגפיים בחוזקה).

הדברים שיכולים לגרום לליקויים בתפקוד רצפת האגן – הריון ולידה (גם הריון לכשלעצמו גורם נזק בשל העומס המוטל על המערכת השרירית בתקופת ההריון), אורח חיים המערב מאמצים ממושכים שלא מותאמים למערכת השרירית האחראית על היציבה והנשימה (שרצפת האגן נמנית עליה).

דוגמה: מקצועות הכרוכים בהרמת משאות (כמו גננת, אחות בי"ח) מקצועות המערבים דיבור ממושך או דיבור בקול (מורים, מרצים), ספורט שאינו מותאם מבחינת רמת הקושי, לחיצות ממושכות בשירותים לצורך התרוקנות.

גם פציעות "אורטופדיות" לכאורה, כמו למשל פגיעה סיבובית בקרסול או בברך, או נפילה חזקה על הישבן יכולות להיות גורם לפגיעה ברצפת האגן.

האם גם גברים עלולים לסבול מרצפת אגן חלשה?

גם גברים יכולים לסבול מרצפת האגן, והם מהווים את האוכלוסיה הכי מוזנחת בנושא, משום שלצערנו, המודעות לבעיות רצפת האגן בגברים עדיין נמוכה מאוד, במיוחד בכל מה שקשור לנושא הכאבים באזור, כך שבדרך כלל, גברים הסובלים מתסמינים של כאבים, מופנים מרופא לרופא, עוברים בדיקות מרובות של תרביות זרע ושתן, (שיוצאות תקינות), משום שמדובר בבעיה ממקור שרירי ולא בשל דלקת חיידקית כלשהי.

מהם היתרונות של רצפת אגן חזקה?

כאשר רצפת האגן (לצד המערכת המייצבת כולה) פועלת בצורה תקינה, הרי שנוכל ליהנות מהתאפקות והתרוקנות ללא בעיות, מחיי מין מספקים ללא קושי או כאב, ונוכל לבצע את פעולות היום יום והספורט שלנו בתנועה חופשית וללא כאבים.

אילו תרגילים אנו יכולים לבצע כדי לחזק את רצפת האגן?

ראשית, לפני שפונים לתרגיל זה או אחר, אם יש לכם חשד כלשהו שאתם סובלים מאיזשהו תסמין מאלו שהוזכרו, כדאי לפנות לבדיקה ולטיפול אצל פיזיותרפיסט\ית לרצפת האגן (יש כאלו בכל הארץ, וזהו שירות שנכלל בסל שירותי הבריאות במסגרת קופת החולים) – הסיבה היא שאם השריר נמצא במתח יתר, תרגילי כיווץ יכולים להחמיר את מצבו ולאו דווקא להיטיב.

המשיכו לקרוא למטה

קראו על  מדריך לכל הורה: הגורמים והטיפול לפרכוסי חום

כאשר הכל תקין – אין הכרח בתרגול ספציפי – כל תרגיל המבוצע במסגרת הפעילות הגופנית מפעיל גם את שרירי רצפת האגן.

התרגילים שמעודדים יותר את הפעילות של שרירי האגן והבטן הם ריקודי בטן, ותרגילים המערבים אתגר יציבתי – כמו למשל עמידה על רגל אחת תוך הנעת הרגל השניה באויר או עמידה עם שתי רגליים או עם רגל אחת על משטח לא יציב.

לסיכום

לסיכום, רצפת אגן לקויה יכולה להשפיע מאוד על איכות החיים שלנו, בענייני התאפקות, התרוקנות, תפקוד מיני וכאבים שונים באזור הגב, האגן והירכיים, כמו גם על תפקודי הנשימה שלנו.

ברוב המקרים ניתן לסייע על ידי אבחון וטיפול של פיזיותרפיה לרצפת האגן אשר זמין לנשים ולגברים והוא חינמי במסגרת סל הבריאות.

סיון נבות, היא פיזיותרפיסטית, בוגרת אוניברסיטת ת"א, מומחית בשיקום רצפת האגן. לאתר של סיון.


מודעה

מדריך חינם לקוראי אגוגו!

המדריך שיעזור לכם לשמור על משקל תקין, להיות ערניים וחיוניים יותר והרבה יותר בריאים! המדריך הזה עזר עד היום לאלפי אנשים. כתב אותו ד"ר גיל יוסף שחר (M.D), ראש המרכז לרפואת הרמב"ם.

הגיבו על המאמר..

באפשרותכם להגיב על כל מאמר באגוגו. פשוט הירשמו בקליק לאתר דרך פייסבוק או גוגל.
avatar
1 שרשור
0 תגובות שרשור
0 Followers
 
תגובות אחרונות
תגובות חמות
1 Comment authors
ויויאן מעיין Recent comment authors
  קבל התראות  
הכי חדש הכי ישן עם הכי הצבעות
קבל התראות
ויויאן מעיין
אורח
ויויאן מעיין

שלום מאוד מעניין אותי,הבריאות והתזומה נכונה ,כדי לשמור על אורך חיים בריאים. תודה