תזונה

פלפל חריף – יתרונות בריאותיים מוכחים מדעית

הפלפל החריף (פלפלת צ'ילי) הוא השם הכללי לפלפלים החריפים ממשפחת הפלפלת. פלפלים אלו מאופיינים בחריפות, אשר דרגתה שונה בכל זן. לפלפל החריף יש מספר יתרונות בריאותיים שאנו יכולים ליהנות מהם.

ישנם סוגים רבים של פלפלים חריפים, כמו פלפל קאיין, חלפיניו, צ'ילפטין, רוקוטו, סרנו, ורבים אחרים.

הפלפל החריף המוכר והנפוץ בישראל הוא פלפל אנהיים.

פלפלים חריפים משמשים בעיקר כתבלינים, או כמרכיבים קלים במנות שונות, תערובות תבלינים ורטבים.

מקור ודרגת החריפות

פלפלת צ'ילי מאופיינת בטעמה החריף, מקור החריפות מגיע מתרכובת כימית הנקראת קפסאיצין הגורמת לגירוי עצבי העור.

דרגת החריפות של הפלפל החריף נמדדת על פי מדד הנקרא סולם סקוביל (Scoville Heat Units – SHU).

לשם השוואה הפלפל החריף (אנהיים) שאתם קונים בסופר-מרקט בישראל דרגת חריפותו היא בין 500 ל-3500 יחידות מדידה בסולם סקוביל, לעומתו פלפל טבסקו כ-50 אלף יחידות.

פלפל אנהיים. הזן הנפוץ בישראל. דרגת חריפות 500 עד 3500 בסולם סקוביל.

פלפל סאבינה אדומה מגיע ל-570 אלף יחידות, ואלוף החריפות, נכון להיום הוא "מלאך המוות מקרולינה" המגיע ל-2 מיליון יחידות.

"מלאך המוות מקרולינה", מגיע לכ-2 מיליון יחידות חריפות בסולם סקוביל.

עובדות תזונתיות של הפלפל החריף

הקפסאיצין האחראי לחריפות הפלפל, הוא גם אחראי לחלק גדול מהיתרונות הבריאותיים שלו.

פלפל חריף טרי מורכב בעיקר מים (88%) ופחמימות (9%).

הפלפלים עשירים בויטמינים ומינרלים שונים. עם זאת, מאחר והם נאכלים רק בכמויות קטנות, התרומה שלהם לצריכה היומית היא קטנה מאוד.

  • ויטמין C: פלפלים חריפים עשירים מאוד בויטמין C. ויטמין C הוא נוגד חמצון רב עוצמה, חשוב לריפוי פצעים ותפקוד המערכת החיסונית.
  • ויטמין B6: מהמשפחה של ויטמיני B, שחלקם בעלי תפקידים חשובים בחילוף החומרים.
  • ויטמין K1: חיוני לקרישת דם, עצמות בריאות ולכליות.
  • אשלגן: מינרל תזונתי חיוני המשמש במגוון פונקציות בגוף. צריכה נאותה של אשלגן עלולה להפחית את הסיכון למחלות לב.
  • נחושת: לעתים קרובות חסרה בתזונה המערבית, נחושת היא נוגד חמצון, חשוב לעצמות חזקות ונוירונים בריאים.
  • ויטמין A: פלפל חריף אדום עשיר בבטא קרוטן, אשר מומרת בגוף לויטמין A.
קראו על  צריכת חלבון - כמה חלבון צריך לאכול ביום?

תרכובות צמחיות אחרות

כפי שכבר ציינו, הפלפל החריף הוא מקור עשיר לקפסאיצין.

הפלפלים החריפים גם עשירים מאוד בנוגדי חמצון קרוטנואידים, אשר קשורים ליתרונות בריאותיים רבים.

להלן התרכובות הצמחיות הביו אקטיביות העיקריות בפלפל החריף:

  • קפסנטין: הקרוטנואיד הראשי בצ 'ילי אדום, אחראי על הצבע האדום שלהם, ולעתים קרובות תוכנו הוא עד 50% מכלל הקרוטנואידים. תכונות נוגדות החמצון החזקות שלו עשויות להיות יעילות נגד סרטן.
  • ויולקסנטין: נוגד החמצון הקרוטנואיד העיקרי בפלפלים החריפים הצהובים, מגיע עד ל-37-68% מכלל התוכן של קרוטנואידים.
  • לוטאין: השפע הנפלא ביותר בפלפלים צ 'ילי ירוק (לא בוגר), את רמות לוטאין ירידה עם התבגרות. צריכה גבוהה של לוטאין נקשרה עם בריאות עיניים משופרת (6, 7).
  • קפסאיצין: אחד ממרכיבי הצמח הנחקרים ביותר בפלפלים החריפים. אחראי על הטעם החריף שלהם ורבים מההשפעות הבריאותיות שלהם.
  • חומצה סינאפיקית: נוגד חמצון, הידוע גם בשם חומצה סינאפינית. יש לו מגוון רחב של יתרונות בריאותיים פוטנציאליים.
  • חומצה פרולית: בדומה לחומצה סינאפית, חומצה פרולית היא נוגדת חמצון שעשויה לסייע בהגנה מפני מחלות כרוניות שונות.

תוכן נוגדי החמצון בפלפל החריף האדום הוא הרבה יותר גבוה מאשר בפלפל הירוק.

היתרונות הבריאותיים של הפלפל החריף

למרות הטעם השורף שלהם, פלפלים חריפים כבר מזמן נחשבו לבריאים מאוד.

שיכוך כאבים

לקפסאיצין, הרכיב הביו אקטיבי העיקרי בפלפל החריף, יש כמה מאפיינים ייחודיים.

הוא נקשר לקולטני כאב, שהם קצות העצבים שחשים כאב. הפעולה גורמת לתחושה שריפה, אבל לא גורמת לפציעות ממשיות.

עם זאת, צריכה גבוהה של פלפלים חריפים (או קפסאיצין) עלולה לגרום נזק לקולטני הכאב לאורך זמן, ולגרום לרגישות לטעם השורף של הצ'ילי.

הדבר גורם לקולטני הכאב להיות לא-רגישים לצורות אחרות של כאב, כגון צרבת הנגרמת על ידי רפלוקס של חומצה.

קראו על  חומוס - 8 יתרונות בריאותיים מדהימים

מחקר אחד מצא כי כאשר פלפלים חריפים אדומים (2.5 גרם ליום) ניתנו לחולים עם צרבת (דיספפסיה), הוא החמיר את הכאב בתחילת הטיפול בן 5 השבועות, אך שיפר אותו לאורך זמן.

זה נתמך על ידי מחקר קטן אחר, אשר הראה כי 3 גרם של צ'ילי בכל יום במשך 6 שבועות שיפר צרבת בחולים עם רפלוקס קיבתי ושטי.

האפקט של הדה-סנסיטיזציה (הקהיה) לא קבועה, מחקר אחד מצא כי הוא המצב חזר לקדמותו לאחר 1-3 ימים לאחר הפסקת צריכת הקפסאיצין.

ירידה במשקל

השמנת יתר היא מצב בריאותי חמור המגביר את הסיכון למחלות כרוניות רבות, כגון מחלת לב וסוכרת.

יש כמה ראיות כי הקפסאיצין, יכול לקדם ירידה במשקל על ידי הפחתת התיאבון והגברת שריפת השומן.

למעשה, מחקרים הראו כי 10 גרם של פלפל צ'ילי אדום יכול להגדיל באופן משמעותי את שריפת השומן אצל גברים ונשים כאחד.

מחקרים נוספים אחרים תומכים בכך לאחרונה והראו כי קפסאיצין עשוי להגדיל משמעותית את שריפת השומן.

קפסאיצין עשוי להפחית את צריכת הקלוריות. מחקר ב 24 צרכנים רגילים של צ'ילי מצא כי קפסאיצין לפני הארוחה הוביל לצריכת קלוריות מופחתת.

מחקר נוסף מצא ירידה משמעותית בתיאבון ובצריכת האנרגיה רק ​​בקרב אלו שלא צרכו צ'ילי באופן קבוע.

לא כל המחקרים מצאו כי פלפל חריף יכול להיות יעיל. מחקרים אחרים לא מצאו השפעות משמעותיות על צריכת הקלוריות או שריפת שומן.

למרות הראיות המעורבות, נראה כי צריכה קבועה של צ 'ילי אדום, או תוספי קפסאיצין, עשויה להיות מועילה לירידה במשקל בשילוב עם אסטרטגיות אורח חיים בריאות אחרות.

עם זאת, הם כנראה לא יעילים מאוד לבדם; סבילות להשפעות הקפסאיצין עשויה להתפתח עם הזמן, דבר המגביל את ההשפעה שלה.

קראו על  12 סיבות לנסות את דיאטת האלימינציה

האם יש השפעה שלילית לפלפל החריף?

כמו רוב המזונות, פלפל חריף יכול להיות בעל השפעה שלילית בקרב אנשים מסוימים, ואנשים רבים לא אוהבים את הטעם החריף שלו.

 

בכמויות גבוהות, הוא עלול לגרום לכאב חמור, דלקת, נפיחות ואדמומיות.

אכילת צ'ילי יכולה לגרום לבעיות במעיים אצל אנשים מסוימים. הסימפטומים עשויים לכלול כאבי בטן, תחושת צריבה במעיים, התכווצויות, ושלשול.

הדבר נפוץ יותר בקרב אנשים עם תסמונת המעי הרגיז. צ'ילי יכול באופן זמני להחמיר את הסימפטומים של אלה שאינם רגילים לאכול אותו באופן קבוע.

מסיבה זו, אנשים עם תסמונת המעי הרגיז עשויים לרצות להגביל צריכה של פלפל חריף ומזונות חריפים אחרים.

פרופ' יורם יובל בהרצאה במיוחד לאגוגו!

היי אגוגואים, ב-9 בינואר אנו מקיימים הרצאה מרתקת שלא כדאי לפספס! המרצה: פרופ' יורם יובל, פסיכיאטר וחוקר מוח. אחד המרצים המבוקשים והפופולריים בישראל. לחצו לפרטים>>

 

 

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!

Click to Hide Advanced Floating Content