בריאות

12 סימנים למחסור באבץ ואיך לתקן את זה

האם אתם סובלים מפצעונים באופן קבוע או מאקנה למרות שעברו שנים מאז גיל ההתבגרות? האם אתם מתקררים בקלות ולוקח לכם זמן רב להחלים ולהרגיש טוב יותר? האם אתם לא ישנים וישנות טוב באופן קבוע? כל הסיבות הללו מהוות סימני אזהרה למצב של מחסור באבץ.


אתם לא צריכים כמות גדולה של אבץ מדי יום, אבל צריך אבץ מדי יום! חשוב לשמור על הכמות המומלצת היומית של המינרל – 8 מיליגרם לנשים ו-11 מיליגרם לגברים.

אבץ הוא הכרחי למספר תפקודים בגוף: לבריאות המעי, חלוקת תאים נכונה בזמן הריון, בריאות העין, החלמה מהירה מפצעים, סינתזת DNA ,בהירות מחשבתית, איזון הורמונלי, חילוף חומרים תקין, ספיגת ערכים תזונתיים, בריאות העור, צמיחת השיער ותקינות המערכת החיסונית.

אלו הן הסיבות שיכולות להעיד על מחסור באבץ לצד רשימת מאכלים שעשירים במינרל, אבל קודם כל – בואו נגלה מי בעלי הסיכון הגבוה ביותר להתפתחות מצב של מחסור באבץ.

מי האוכלוסיה בסיכון למחסור באבץ?

צמחונים וטבעונים, אנשים שתמיד נמצאים בדיאטה כלשהי, אנשים שצמים באופן קבוע, בני נוער בגילאי ההתבגרות, אנשים ששותים כמות גדולה של אלכוהול, אנשים עם סוכרת ואנשים עם צליאק. גם אנשים בגיל הזהב עלולים לסבול מהנושא. נשים בהריון ונשים מניקות שמזניחות את התזונה שלהן גם עלולות לסבול מהנושא.

מה הם הסימנים המרכזיים?

1.בעיות זיכרון ובעיות בלמידה

אבץ משחק תפקיד משמעותי בשמירה על זיכרון ויציבות קוגנטיבית משום שהוא שולט בתקשורת בין ההיפוקמפוס לניורונים ועוזר לשפר זיכרון וכישורי למידה. אם יש בעיה של מחסור באבץ, האבץ לא יצור את הכימיה הנדרשת ליצירת הפעולות הללו במוח.

באותו נושא: 9 דרכים יעילות לשיפור הזיכרון שלכם

2.איבוד ראייה גובר והולך

סובלים או סובלות מקשיי ראייה בלילה וגם ביום? אלא אם כן זו בעיה של שנים, יכול להיות שאובדן ראייה מסויים מתקשר ישירות לאבץ ןלחוסר באבץ.

הכמויות הגדולות של המינרלים נמצאות ברטינה של העין, ה-מקולה (Macula), שלא זוכה למספיק אבץ לו היא דרושה לתפקוד מלא. יותר מכך – אבץ מעודד את הויטמין A לייצר יותר מלנין שמגן על העיניים נגד נזק שיכול להגרם לתאים.

מחקרים שונים מצביעים על כך שצריכה מתונה של מזונות עשירים באבץ או תוספי מזון רלוונטיים משפרים ראיית לילה. שילוב של אבץ, נוגדי חמצון וויטמינים הוא שילוב שיכול לעכב סימני הזדקנות והידרדרות דגנרטיבית שפוגעת בעיניים של מבוגרים וילדים.

3.אלצהיימר

אחד מהמחלות הקשות והנפוצות ברחבי העולם היא אלצהיימר, מחלה שממשיכה להתפרץ בקצב מתמיד במדינות שונות.

משום שמחסור באבץ הוא תופעה נפוצה אצל מבוגרים, נמצא קשר בין מחסור באבץ להתפתחות מחלת האלצהיימר. מחקרים אמריקאים הוכיחו שטיפול מקצועי בהשלמת אבץ בקרב חולים מבוגרים מצמצם את הסיכון להתפתחות המחלה, להידרדרות קוגנטיבית ואפילו שיפור סממנים קיימים.

4.בעיות במהלך ההריון ואי-פוריות

לנשים עם בעיה להיכנס להריון יש לעיתים בעיה שקשורה למחסור באבץ. פוריות נמוכה הן אחת הבעיות הנפוצות של זוגות ברחבי העולם.

מחסור באבץ לא בהכרח יצור בעיה בפוריות אך המינרל בהחלט משחק תפקיד משמעותי במערכת הרבייה ובתפקוד של המערכת. נשים עם רמות אבץ נמוכות סובלות מתינוקות עם משקל נמוך, צירים שמתעכבים, לידות מוקדמות ועוד בעיות בלידה. גברים צריכים אבץ לתפקוד של האשכים וספירת זרע.

5.לחץ, חרדה ודיכאון

אבץ משחק תפקיד משמעותי במודולציה של המוח ותגובותיו לחרדה, לחץ, מתח ובעיות נפשיות אחרות כולל דיכאון.

אבץ הוא מינרל שבדרך כלל חסר אצל אנשים שסובלים מדיכאון. ככל שרמות האבץ נמוכות יותר בסרום של המוח, כך רמות הלחץ והדיכאון יעלו בהתאם.

במקרים של תחושות חרדה או לחץ, הגוף דורש יותר ויטמינים ומינרלים שמשפיעים על תפקוד הגוף והנפש. לתוספי אבץ יש יכולות אדירות לאזן דיכאון אבל חשוב גם לאזן את התוספים עם צריכת מזונות עשירים באבץ ומזונות בריאים אחרים.

6.בעיות שינה

אולי שמעתם על מלטונין, הורמון חיוני שמסייע לשינה איכותית. שרמת המלטונין יורדת, מתחילים להרגיש ולסבול מבעיות שינה שמובילים לאינסומניה כרונית.

אבץ מסייע להסדרת ייצור המלטונין ומשפר את איכות השינה באופן קבוע. נטילת אבץ, מגנזיום ומלטונין באופן קבוע מסייעים לשינה שלכם להשתפר ומקלים בתסמינים של אינסומניה. תוספי אבץ לא תמיד יעזרו במקרים של חוסר שינה שקשור לבעיה כרונית.

קראו על הדרכים להגברת המלטונין בגוף

7.החלמה איטית מפצעים

האם לוקח לכם זמן רב להחלים מפצעים? שבועות ואפילו חודשים? החלמה בעייתית של פצעים היא אחד הסימנים העיקריים של מחסור באבץ.

בלי אבץ במערכת שלכם, התאים לא יגדלו, יתחלקו ויתפתחו במהירות החיונית לגוף ולכן לפצעים לוקח זמן רב להחלים. כדאי לצרוך אבץ ממאכלים ומתוספים כדי לשפר את המצב, להקדים את התקדמות ההחלמה ולהפחית סיבוכים בהחלמה.

8.מעי דולף

אבץ הוא מינרל קריטי לבריאות המעיים ובהתאם, מחסור באבץ יכול להיות סיבה של מעי דולף.

כשבעיה כזו מתרחשת, חלקים של אוכל לא מעובד מגיעים למחזור הדם ויוצרים בעיה שמשפיעה על כל המערכת החיסונית ועל מערכת העיכול. שימוש בתוספי אבץ משפר את מצב המעי, הוא הופך להיות מהודק יותר וקירות המעי מתחזקים בהתאם ומונעים את תסמונת המעי הנזיל.

9.בעיות עור

אקנה, ציסטות בעור, התפרצויות של פצעים, פצעונים קטנים בכל הגוף ואפילו פריחות – כולן מתקשרות לרמה נמוכה של אבץ. ניתן לשים לב שכמעט כל קרם ומוצר טיפוח שמבטיח לשפר את בריאות העור כולל בתוכו את המינרל הקריטי – אבץ.

אבץ מסייע למבנה של התאים והחלבונים ומסייע לתכונות אנטי-דלקתיות. אבץ גם מסייע להגן על העור מפני קרינת UV שגורם להזדקנות מוקדמת. המינרל פועל עם ויטמין A, כמו שציינו מעל, ומעלה את רמות הרטינול בגוף. רטינול בעצמו הוא מרכיב חיוני בתפקוד ומראה העור.

ראו: 17 בעיות עור הכי נפוצות בקרב מבוגרים

10.אלרגיות

רמות מתח גבוהות בגוף מובילות לעייפות שנוצרת בשל מחסור באבץ.

השילוב של מתח ומחסור באבץ הם קריטיים לשחרור היסטמינים לתוך מחזור הדם. יותר מדי היסטמינים במחזור בדם מובילים לסימפטומים של אלרגיה: פריחות, נזלת, התעטשות ונפיחות. מחסור באבץ מעלה את הרגישות לאלרגנים.

11.ציפורניים ושיער במצב עגום

אבץ משחק תפקיד משמעותי בגדילת תאים וחלוקת תאים שמסייעת לצמיחה והחלמה ולכן מחסור באבץ גורם לבעייתיות בצמיחת שיער וציפורניים, ציפורניים שנשברות, שיער שנשבר וגדילה איטית.

התאים שמסייעים לצמיחה ולמצב השיער, ציפורניים ועור זקוקים לאבץ כדי לעודד גדילה של הרקמות ההכרחיות. שהתאים מקבלים מספיק אבץ, הם יכולים להתפתח ללא ההפרעה ומצב הציפורנים והשיער ישתפר פלאים, מהר יותר משתוכלו להאמין!

12.מערכת חיסונית חלשה

מחסור באבץ היא לא הסיבה היחידה להתפתחות מערכת חיסונית חלשה, אך מערכת חיסונית לא יכולה לעבוד כראוי ללא רמות גבוהות של מינרל במערכת. אנשים שמתקררים בקלות וסובלים מדלקות באופן קבוע, צריכים לחשב מחדש את תוכנית התזונה והצריכה הקבועה – יכול להיות שיש מחסור באבץ בתפריט היומי!

המערכת החיסונית מושפעת על ידי צריכת ערכים תזונתיים, מינרלים וויטמינים, כולל אבץ. כל אלו מסייעים בצמיחת תאים, ייצור תאי דם לבנים, הרחקת בקטריה ומניעת וירוסים ודלקות שחודרים לגוף.

אבץ משחק תפקיד משמעותי בתהליך שנקרא אפופטוזיס, בו התאים שמהווים סיכון לבריאות שלכם יכולים לפגוע בגוף משום שהם מתוכנתים לחסל את התאים ולפגוע בגוף. אבץ מסייע גם למנוע דלקות מיותרות בגוף ומתקשרות למניעת בעיות ומחלות רבות כולל מחלות לב, אסתמה, הזדקנות מוקדמת, סרטן, אלרגיות ועוד.

איך להילחם במחסור באבץ בצורה טבעית?

נכון, יש תוספים שניתן לקחת כדי לשפר את המצב הבריאותי ולשדרג את רמות האבץ הגבוהות בגוף אך מומלץ לא לסמוך רק על תוספים אלא להיעזר בתזונה משלימה שיש לצרוך, מזונות עשירים באבץ. הוסיפו עוד מאכלים עשירים באבץ לתפריט באופן יומיומי ותרגישו בהבדל!

אילו מזונות מומלצים?

  • שוקולד מריר
  • חלב, יוגורט, קפיר ומוצרי חלב
  • דגני בוקר מעושרים
  • דגנים מלאים
  • אגוזים – ללא מלח ולא קלויים
  • גרעינים
  • ירקות שונים
  • ירקות ירוקים
  • קטניות
  • בשר
  • עוף
  • לובסטר וסרטן
  • צדפות

לתזונה צמחונית או טבעונית, הוסיפו את המזונות הללו לתפריט השבועי:

  • לחם מלא
  • דגנים מלאים
  • גרעיני חמניה
  • נבטים
  • גרעיני דלעת
  • אפונה
  • בצל
  • אגוזים וחמאות אגוזים – -ללא סודיום וללא סוכר
  • ירקות כהים
  • גזר
  • סלק
  • קטניות
  • שעועית
  • פירות

במקרים של נסיון להפחית במשקל, אלו הם מקורות האבץ הטובים ביותר לצריכה:

  • שיבולת שועל
  • קקאו ושוקולד מריר
  • שעועית אדומה
  • שעועית מזן לימה
  • חלמוני ביצה
  • גרעינים כמו צ’יה, גרעיני דלעת, שומשום, פשתן וכו
  • שום
  • גרעיני אבטיח
  • תרד
  • אורז חום
  • אפונה ירוקה
  • שקדים

האם זה בטוח להשתמש בתוספי תזונה של אבץ?

ישנם מספר סוגי אבץ בטוחים, אבץ מסוג ציטראט, אורוטט ו- גלוקונאט הם התוספים הנספגים והבטוחים ביותר, הנפוצים ביותר בשימוש.

עם זאת, יש לשים לב שאתם משתמשים בתוספים בטוחים משום שיש פיקוח שונה על כל חברת ויטמינים ומינרלים בעידן המודרני ולכן יש סיכון נמוך בנטילת תוספים אם חלילה חברת התוספים לא מאושרת כהלכה. יש לשים לב אילו תוספים מתאימים לשימוש וכדאי להתייעץ עם הרופא לפני שילוב של אבץ עם תוספים אחרים ונטילת אבץ בכלליות.

מחסור באבץ יכול להיות מסוכן, באותה רמה של מחסור במגנזיום או מחסור בויטמין D, אז אל תתעלמו מסימני אזהרה. כדאי להתייעץ עם יועצים תזונתיים אם יש לכם חשש שמחסור באבץ הוא הסיבה שגורמת לכם לבעיות ויש לשלב אבץ באופן טבעי בתפריט היומי.

התגובה שלך

תגובות