תזונה

12 המזונות הגרועים ביותר לבטן שלכם (ומה לאכול במקום)

זכרו מה שהיפוקרטס אמר – “כל מחלה מתחילה במעיים” כאשר המיקרוביום שלך פגום או נחלש, הדבר מעורר הרבה מחלות ובעיות בריאותיות בכל הגוף. לכן שמירה על בריאות המעיים חשובה לא פחות מהלב או הכליות.

רוב המחלות האוטואימוניות, מחלות קרדיווסקולריות, סוכרת סוג 2, רוב בעיות העור, רפלוקס, בעיות במערכת העיכול, סרטן, ואפילו הפרעות נפשיות יכולות להתחיל במעיים.

מה ניתן לעשות כדי לשפר את בריאות המעיים? הימנעו ממזונות אלה או לפחות הפחיתו את צריכתם למינימום:

1.סוכרים וממתיקים מלאכותיים

אולי אתם כבר עייפים לשמוע כמה נורא הוא הסוכר המזוקק, אבל אי אפשר להתכחש לאמת.

כל הסוכרים האלה מזינים שמרים (פטריות) במעיים המסייעים להם להתפתח, ומדכאים את התפתחות החיידקים הטובים. הדבר מוביל בסופו של דבר לצמיחת יתר של חיידקים במעיים (SIBO), דיסביוזיס, וקנדידה.

צריכת סוכר קבועה הוכחה כבעלת יכולת לגרום נזק למערכת העיכול כולה, בנוסף לכך, אכילת יתר של סוכר עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן.

בדיוק כמו סוכרים מזוקקים, ממתיקים מלאכותיים מחמירים את אי-הסבילות לגלוקוז, ומשפיעים על המיקרוביום.

מספר מחקרים מצאו כי אינטראקציה של צריכת ממתיקים מלאכותיים עם תוצרים מטבוליים והרכבי מיקרוביום יכולים להוביל לבעיות בריאותיות רבות.

חוקרים הגיעו למסקנה כי הרכב המעיים יכול להיות סימן לתגובה שלכם לממתיקים מלאכותיים. לכן, אם אתם סובלים ממעיים דולפים, אתם נוטים יותר לפתח מצבים בריאותיים אחרים.

2.גלוטן ודגנים אחרים

בעוד נראה שגלוטן הפך לאויב מספר 3 לאחר סוכר ומלח, באמת חשוב לשים לב אליו. זה לא אומר שגלוטן הוא בהכרח רע, אבל הוא יכול להשפיע לרעה על בריאות המעיים אם יש לכם רגישות לגלוטן.

קראו על 14 סימנים לכך שיש לכם רגישות לגלוטן

גם אם אינכם רגישים או אלרגיים לגלוטן, ישנם מחקרים האומרים כי עדיין ניתן לחוות שורה של תופעות לוואי שליליות מצריכה רגילה שלו.

מחקר אוסטרלי הראה שאנשים שאכלו גלוטן במשך שבוע סבלו מבטן נפוחה וכאבים בבטן, אם כי לא היתה השפעה גדולה על חדירות המעי.

אם יש לך מחלה אוטואימונית, הסרת גלוטן מן הדיאטה שלך חייבת להיות בעל חשיבות עליונה.

האי-סבילות ותגובת המערכת החיסונית נגרמות בדרך כלל על ידי האנטיגנים הזרים או רעלים המסתובבים בגוף ואינטראקציות של הגלוטן וחיידקי המעיים. כאשר אינטראקציות הגלוטן גדלות, הדלקת משגשגת, ומובילה לתפקוד ירוד של המעיים.

3.מוצרי סויה

מוצרי סויה הם בריאים בדרך כלל, אך למרבה הצער מעל 90% ממוצרי הסויה הם מהונדסים גנטית (GMO).

קוטל העשבים המשמש לגידול רוב המזון המהונדס גנטית נקרא גליפוסט והוא יכול להשפיע לרעה על מיקרוביום המעיים.

כאשר אנו מעכלים מזון מהונדס גנטית, כגון סויה, הגנים שנוצרו באופן מלאכותי יכולים לנוע לתוך חיידקי המעיים ולשנות את הפונקציה שלהם.

קראו על  תה קמומיל - 9 יתרונות בריאותיים

הדבר עלול להוביל לדיסביוזיס, וכאשר המצב לא מטופל, הוא יכול להוביל למעי דולף.

הגליפוסט פועל גם כאנטיביוטיקה חזקה במעיים וחוסמת את הנתיב האנזימטי שנמצא בחיידקים המייצרים את חומצות האמינו החיוניות, כגון טריפטופן, טירוזין ופנילאנין.

חפשו מוצרי סויה אורגניים כדי לשמור על בריאות חזקה של הבטן שלכם. שקלו לאכול מוצרי סויה מותססים, כגון נאטו, טמפה, ומיסו, המכילים חיידקים מועילים הדרושים לבריאות מעיים אופטימלית.

4.מוצרי חלב

חלב הוא עדיין מקור מצוין של סידן, אבל הוא גם עשיר בחלבונים כמו קזאין שמאוד קשים לעיכול ויכול לגרום למספר רגישויות מזון.

אתם לא צריכים לזרוק את כל מוצרי החלב שלכם, אלא אם כן אתם רגישים ללקטוז, אך צמצום הצריכה שלהם תשפיע באופן חיובי על בריאות המעיים שלכם.

הרבה מוצרי חלב מפוסטרים ומעובדים מאוד; שלא לדבר על כך שהם עמוסים באנטיביוטיקה.

גם אם מוצרי החלב עשירים בפרוביוטיקה – האנטיביוטיקה הנמצאת בחלב, גבינה ואפילו יוגורט, פוגעת בחיידקים הטובים, יוצרת מגוון של תסמינים כמו שלשולים, גז ונפיחות.

בנוסף, מוצרי חלב יכולים להשפיע על התגובה החיסונית. איכות ירודה של מוצרי חלב ועודף צריכה עלולים להוביל לבעיות עיכול.

5.שמנים מזוקקים

לא כולם מבשלים עם שמן זית, אבל קנית שמנים מזוקקים פירושה לקנות את בעיות בריאות המעיים גם כן.

שמנים מזוקקים מעובדים ממקורות צמחיים פופולריים, כמו חריע, חמניות, סויה, תירס, קנולה, והם בהחלט המזון הגרוע ביותר עבור הבטן שלכם.

שמנים מזוקקים מכילים אומגה-6 פרו-דלקתית, ורבים מהם יכולים להפחית את היתרונות של אומגה-3 ולהוביל לדלקת כרונית.

הדלקת המערכתית פוגעת בדפנות המעיים ומעוררת שרשרת של צרות במערכת העיכול, כולל מעי דולף וצמיחת יתר של חיידקים במעי הדק.

שומן רב בלתי רוויי הנמצא בשמן זית יכול למנוע את ההשפעות האלה, אבל גם בשמן הזית חייבים להשתמש במתינות.

שמן אבוקדו או שמן קוקוס הוא חלופה מצוינת לשמן צמחי. כמו כן, נסו להימנע ככל האפשר ממזונות מטוגנים, אשר נוטים להקטין את מגוון הרכיבים הביולוגיים הטובים במעיים שלנו.

6.בשר אדום

בשר אדום מספק יחס לא מאוזן של אומגה-3 ואומגה-6 ומכיל כמויות גבוהות של אנטיביוטיקה המזיקים לבריאות המעיים.

אולי שמעתם כבר כי בשר, במיוחד מעובד ואדום, מגביר את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. עם זאת, הדבר יכול להשפיע גם על המיקרוביום.

מוזר כמו שזה נשמע, מיקרוביוטה קשורה למחלות לב, ולכן כאשר בריאות המעיים לא טובה, הדבר יכול להשליך על הלב.

בשר אדום הוא מקור עשיר של תרכובת הקרויה ל-קרנטין שיכולה לשנות את הרכב החיידקים במעיים ולהגדיל את הסיכון לשבץ, טרשת עורקים והתקפי לב.

7.דגי בריכות

דגי בריכות מוזנים בדרך כלל בתזונה מסוכנת ונשמרים בתנאים נוראים, שאינם טובים לבריאותם.

קראו על  9 סימנים לתסמונת המעי הרגיז (IBS)

על מנת להדוף מחלות הדגים מקבלים אנטיביוטיקה, אשר בסופו של דבר יכולה להגיע למעיים שלכם לאחר אכילת דגים.

יתר על כן, החקלאים משתמשים בתירס מהונדס גנטית והורמוני גדילה כדי להאיץ את התפתחותם של הדגים.

כאשר אתם אוכלים דגי בריכות באופן קבוע, אתם הורסים בהדרגה את החיידקים המועילים ומגדילים את הסיכון לבעיות במעיים.

למרבה הצער, זה לא נגמר שם. סוגים מסוימים של דגי בריכות מכילים כמות גבוהה של כספית, הדבר רע לבריאות הכללית שלך. רמות גבוהות של כספית בגוף קשורות לרמות מופחתות של חיידקי מעיים בריאים.

אם לא בא לכם לדלג על הדג שלכם, נסו למצוא דגים שגדלו בסביבה טבעית או הפחיתו את צריכת דגי הבריכות ל-2 עד 3 פעמים בחודש.

8.ביצים תעשיתיות

ביצים טובות לבריאות המעיים, כאשר אוכלים אותם במתינות (1 עד 2 ביצים ביום). אבל, לא מדובר בביצים ממשקים חקלאיים תעשייתיים. לא רק שביצים אלה באיכות ירודה, אלא הם יכולים להפיץ זיהומים ומכילים אנטיביוטיקה.

מלבד אנטיביוטיקה, ביצים אלו מכילות יותר מדי חומצות שומן אומגה 6, אשר יכולים לגרום לבעיות בריאותיות במעיים.

נסו למצוא ביצי חופש, אלו ביצים המגיעות ממשקים בהם התרנגולות מטיילות בצורה חופשית יחסית, ולא מוחזקות בכלוב קטן. ביצים אלה מלאות ברכיבים מזינים, החיוניים למעיים וטובים לבריאות הכללית.

9.תירס

בדיוק כמו במקרה של הסויה, תירס הוא בעיקר מהונדס גנטית, לכן, כדי להיות זהיר עם צריכתו.

אלא אם כן אתם מגדלים את התירס שלכם בחצר, התירס המצוי בחנות ומוצריו יכול להוביל לרגישות המובילה לכל מיני תגובות, כולל גז, נפיחות, בחילה, הקאות, פריחות ואקזמה.

אנשים עם בריאות מעיים חלשה צריכים להתרחק ממוצרי תירס בכל מחיר.

10.משפחת הסולניים

עגבניות, חצילים, פלפלים, תפוחי אדמה, פלפל חריף ומתוק, כולם שייכים למשפחת הסולניים.

ירקות אלו הם בריאים מאוד, אך מייצרים חומר דוחה חרקים טבעיים הנקרא אלקלואיד, אשר יכול להיות רעיל לגוף אם צורכים ירקות ממשפחת הסולניים בכמויות גדולות.

אנשים הסובלים ממצבים בריאותיים דלקתיים רגישים יותר אף לכמות קטנה של סולניים.

בדרך כלל ירקות סולניים שגודלו בצורה אורגנית מכילים הרבה פחות אלקלואידים.

בדיוק כמו דגנים עשירים בגלוטן, הסולניים מכילים חלבוני קושרי סוכר או לקטינים, אשר יכולים להפעיל את המערכת החיסונית ולהפעיל דלקת כרונית.

יתר על כן, סולניים לא טובים לאנשים הסובלים מהפרעות אוטואימוניות או דלקות פרקים.

11.מים באיכות ירודה

אין צורך להסביר את חשיבות המים לבריאות הכללית שלנו. כדי להישאר בריאים אנו צריכים לפחות 8 כוסות מים ביום.

חשיבות המים היא גדולה ולכן יש לשים לב מה איכות המים אותם אנו שותים.

קראו על  1 כפית זרעי צ'יה ביום: 8 יתרונות עוצמתיים ביותר

מחקרים רבים הראו כי מים מינרלים בבקבוק לא יותר בריאים ממים מהברז, ולמעשה אף יכולים לגרום לנזק יותר מאשר תועלת.

אך עם זאת, גם במי ברז יש מספר סכנות. לדוגמה, כלור הנמצא במי הברז אומנם מסייע לגרש אורגניזמים מיקרוסקופיים שיכולים לגרום נזק לבריאות, אך באותה נשימה הוא מחסל חיידקים טובים במעיים שהגוף שלנו צריך כדי להישאר בריא.

מה ניתן לעשות? השתמשו במסנן בברז השתייה בבית או קנו מסנני מים.

12.שוקולד

שוקולד מריר עם אחוז קקאו גבוה טוב לבריאות שלנו, אך כל הסוגים האחרים יכולים לגרום לנזק לבריאות המעיים שלנו.

קפאין הנמצא בשוקולד החלב הוכח כגורם לצרבת ולתסמונת המעי הרגיז, במיוחד בקרב אנשים עם הפרעות עיכול או בעיות בריאותיות.

יתר על כן, שוקולד נחשב משתן, ולכן יותר מדי ממנו עלול להוביל לשלשולים.

שלא כמו שוקולד חלב, סוגי השוקולים המרים/כהים מכילים סיבים המסייעים לקדם את בריאות המעיים.

אם אתם לא אוהבים שוקולד מריר, נסו להגביל את צריכת השוקולד חלב ל-10-20 גרם בשבוע. אם אתם סובלים לעתים קרובות מבעיות עיכול, דלגו על שוקולד לגמרי.

מה לאכול כדי לשפר את בריאות המעיים

בדרך כלל הרשימות הגרועות ביותר של מזונות מפחידות שכן הן אומרות לנו מה לא לאכול ולעתים רחוקות מציעת מה לאכול במקום.

עכשיו כשאנו חכמים יותר לגבי המזונות שיכולים להוות איום על בריאות המעיים שלנו, הוסיפו את המזונות הבריאים הבאים לתזונה שלכם, כגון:

  • חלבונים נקיים, רזים ואורגניים, הכוללים בשר אוכלי-עשב, דגי פרא, ועופות שגודלו בצורה חופשית, צמחים כגון ספירולינה, שמרים תזונתיים, טמפה, נאטו, אמארנט, גרעיני דלעת ושעועית שחורה;
  • חלבונים היפואלרגניים, כגון אורז אורגני, אפונה, צ’יה וקנבוס;
  • פחמימות איטיות, כגון סקווש, תפוחי אדמה;
  • פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך, עתירות סיבים כגון ירקות ממשפחת המצליבים ועלים ירוקים;
  • אגוזים וזרעים, אבל ודאו שאתם לא אלרגיים לאגוזים מסוימים, במיוחד בוטנים;
  • שמנים בריאים כמו אבוקדו ושמן זית;
  • מזונות עתירי פרוביוטיקה, כולל מזונות מותססים, כגון כרוב כבוש לא מפוסטר וקימצ’י;
  • פרה-ביוטיקה, כגון בצל ירוק, בצל, שום, חומוס, ירקות שן הארי, ארטישוקים, ושורש עולש גולמי.
  • מזונות עשירים בסיבים מסיסים כגון שיבולת שועל ללא גלוטן, תפוחים, זרעי פשתן טחונים וכדומה.

מזונות אלה מזינים סוגים שונים של חיידקים טובים בפלורת המעיים ובכך מייעלים את בריאות המעיים.

וודאו שכל מה שאתם מכניסים לגוף שלכם נקי ולא מזיק לבריאות המעיים שלכם.

דרך יעילה לקבוע אילו מזונות הם הגרועים ביותר עבור בריאות המעיים שלכם, היא לנסות דיאטה אלימינציה.

והכי חשוב, שימו לב לצריכה היומית של ויטמינים ומינרלים, חוסרים מסוימים יכולים להשפיע לרעה גם כן על בריאות המעיים.

תגובות

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!