דיאטה תזונה

איך לא להשמין בחורף

אנחנו נעשים שמנים בחורף וזה נראה לנו כבר כחוק טבעי מובן מאליו. אם זה בגלל הטמפרטורות הקרות, מזג האוויר, ואם זה בגלל התמעטות האור ואיתו שעות הפעילות שלנו. מחקר שחקר את הנושא הספציפי הזה קבע כי אנו מעלים בתקופת החורף 0.5 עד 1 קילוגרם מגופנו. הבעיה העולה מנתון זה היא שהעלייה במשקל מצטברת במשך השנים ובכך במהלך הזמן עלולה לגרום להתפתחות של השמנת יתר.

אגוגו-מגזין בריאות| Agogo | פורסם 18/10/12

איך לא להשמין בחורף
איך לא להשמין בחורף

בטבע, עונת החורף תמיד הייתה תקופה ממועטת במקורות מזון, כשהחיות מסתמכות על מאגרי השומן שהצטברו במשך חודשי הקיץ. אלו בעלי אחוזי השומן הנמוכים, היו בעלי סיכון גבוה לרעוב ולמות. כתוצאה מכך גופנו, לצערנו, הוכשר במשך השנים לאגור בצורה יעילה פחמימות בגופנו. התקופה המודרנית, תקופה של אור מלאכותי, מסכי טלוויזיה ומחשב כמעט בכל שעות היממה, בילבלה את גופנו, גרמה לו לחשוב שהקיץ עדיין נמשך גם כשהחורף כבר הגיע. אך הטבע לא לגמרי הולך שולל, הוא החזיר לנו בכך בהשמנת יתר, מערכת חיסונית רגישה יותר, לחץ ,עייפות ודיכאון חורף.

אגוגו מביאה כאן דרכים בכדי להמנע מהעלאת משקל עודף בתקופת החורף:

1.לך לישון מוקדם

מחזורי האור והחושך שולטים על רמות האינסולין בגופנו וכך גם על הכמיהה שלנו לפחמימות. מה שזה אומר בשבילנו זה שהישארות עד שעות מאוחרות וצפייה בטלוויזיה, תגביר את רמות האינסולין בגופנו ובכך תעורר את הצורך שלנו לאוכל. כמו כן שעות הלילה והעייפות גורמות בגופנו כמיהה לאוכל. מחקרים מראים כי מניעת שינה מובילה להשמנה. אז כבה את הטלוויזיה שלך ב-9 בערב ולך לישון ב-10 וצבור לך מספיק שעות שינה שתועיל לתפקוד שלך.

2.אכול פחות פחמימות

אם תצליח להשיג את מהלך מספר 1, אז הדרך להפחתה במשקל מובטחת וכך הצורך שלך לפחמימות יפחת. הפחמימות הופכות בגופנו לסוכר טהור, מרימות את רמות הסרוטונין במוחנו וכך משפרות את מצב הרוח שלנו. אך אלו לא נשארים להרבה זמן, מחקרים מראים כי בחורף רמות הסרוטונין בגופנו גבוהות, אך אלו מסתלקות  בצורה מהירה מגופנו, גורמות לנפילת סוכר ובכך לדכדוך המוכר לנו כל כך בתקופת החורף. למה זה קורה?..מהסיבה הפשוטה, גופנו התרגל במשך מיליוני שנים לצריכה נמוכה של פחמימות בתקופת החורף והגוף שלנו לא רגיל לצריכה גבוהה של פחמימות.

3.אכול יותר חלבון ושומן

כן קראתם נכון, שומן וחלבון יכולים להחליף את תפקוד הפחמימות והיתרון שלהם הוא בכך שהם אינם מעלים את רמות האינסולין בדם כמו שפחמימות עושות, כך שבדרך הזו, אתה תוריד במשקל בצורה טבעית. כמו כן מחקרים מראים שבדרך הזאת אנו חוסכים מהלב שלנו להילחם בחומרים רעים כמו רדיקלים חופשיים המצויים בפחמימות וסוכר. מעבר לכך, בשר הוא מקור נהדר לאבץ, הוא חומר הכרחי לחיזוק המערכת החיסונית שלנו. אכול בשר טרי והמנע מאכילת בשר מעובד בקופסאות.

4.צא קצת החוצה לאור וקבל בתמורה הרבה ויטימינים

האור והשמש מייצרים ויטמין D. מחקרים הראו כי אנשים בעלי משקל עודף עם רמות גבוהות של ויטמין D, הצליחו יותר בדיאטה שלהם ובהורדת המשקל. ויטמין D הכרחי לספיגת הסידן בגופנו והדבר הופך לתגובת שרשרת בגופנו בכך שמחסור בסידן גורם להגברת האנזימים בגוף האחראים לייצור שומן מפחמימות וכך גורם לנו לעלות במשקל. כשאין אור בסביבה, אפשר להסתפק בתוספי מזון של ויטמינים.

5.קצץ בכמות המשקאות הממותקים

מחקרים מראים כי משקאות ממותקים אינם גורמים לשובע כמו מזון מוצק, יש בזה הגיון הא..,הטבע לא תכנן אותנו לצריכת קלוריות ממשקאות, כי בטבע בצורה הטבעית שלנו הורגלנו לשתות רק מים. משקאות ממותקים לא היו קיימים עד לפני 150 שנה, וכמו כן לא נצרכו בצורה משמעותית עד לפני 50 שנה. המועדים לפורענות כאן הם משקאות הסודה למינהם. משקאות המכילים פירות אולי עשוים להישמע כטובים אך גם הם מכילים כמויות נכבדות של סוכר. יוצא מן הכלל כאן הוא המרק, מחקרים הראו כי למרק יש ערך שובע גבוה יותר ממשקאות עמוסי קלוריות. אז תהיה שמרן כאן ותהנה ממרק חמים שיעזור לך להתמודד עם הקור המקפיא של החורף.

לסיכום, הדרך הכי טובה לנצח את המלחמה בהשמנת היתר בתקופת החורף היא חיקוי העבר, כלומר להתנהג, כמובן ככל האפשר, בצורה הטבעית ביותר כפי שגופנו הורגל במשך שנים. זה לא אומר שאנחנו צריכים להתחיל ולצוד ממוטות, אלא רק שאנו צריכים להיות מודעים לרגישות של תקופת החורף וההשפעה על גופנו, העונה התחלפה וכך גם צריכה להשתנות התזונה שלנו.

תגובות

קראו על  11 מזונות שגורמים לשובע ומעולים לירידה במשקל

אולי יעניין אותך גם