איכות חיים כושר

חשיבות התנועה בחיי היום יום

תנועה היא הדלת ללמידה. התנועה מלווה את ההתפתחות שלנו מיומנו הראשון, זה מתחיל בקפיצת כפות ידיים ורגלים ולאט לאט קסם התנועה והדחף לנוע מביאים אותנו לרוץ, לקפוץ ולנסות ולבצע תנועות מורכבות יותר שלעיתים נראות לנו כבלתי אפשריות ושרק יחידי סגולה זוכים לנוע בקסם שנראה כאילו הגוף שובר את גבולות ההגיון.

יפתח אשר- מורה בכיר לקפוארה | אגוגו- מגזין בריאות | Agogo | פורסם 2/9/14

חשיבות התנועה בחיי היום יום

חשיבות התנועה בחיי היום יום

אבל לא כך הדבר!!! המציאות והחברה שסובבת אותנו גרמו לנו לקבע את התנועה והגוף בתוך חומות של פחד ונוחות. נכון שהחיים המתועשים ו״הנוחים״ שהקידמה הביאה איתה מאפשרים לנו לחיות חיים שלמים במינימום תנועה ומאמץ, אבל אורח החיים הזה הביא איתו הרבה מחלות, דלקות ומכאובים שהפכו להיות חלק משיגרת חיינו ולעיתים המחיר של חיים נוחים ומוגבלי תנועה הם החיים עצמם.

העובדה שהאדם נולד לזוז היא כבר לא סוד כמוס, נולדנו לרוץ ולקפוץ, נולדנו להיות זריזי מחשבה ותגובה כמו בעלי החיים בטבע, אבל עם השנים האינסטינקטים והזריזות הפכו להיות נחלתם של אלו שהשקיעו בזה זמן ומאמץ. היום הבעיה הגדולה היא חוסר היכולת להביא את השינוי הזה לידי מעשה ולהפוך את חיינו פחות תלויים במוצרי נוחות שמדביקים אותנו לספה ולאפשר לעצמינו לנוע לעבר האופק הנשגב של 100% תנועה מבלי להתאמץ, התנועה הטביעית והדחף לנוע שומרים על גוף שלנו בריא ובעל טווחי תנועה ארוכים ורכים לאורך כל חיינו.

הורים שהשכילו להבין את חשיבות התנועה וערך הפעילות הגופנית והנחילו לילדהם את הערכים האלה מגיל צעיר מעניקים להם בסיס קואורדינטיבי וטווחי תנועה שילוו אותם כל חייהם.
בן אדם אשר עסק בספורט עד גיל 12 והשיג השגי גמישות ותנועה הגוף שלו יזכור ויישמר את טווחי התנועה ותמיד יוכל לחזור להשגים מרשימים, אצל בן אדם שלא עסק בספורט עד גיל 12 גם כן תהייה גדילה בטווחי תנועה והשתפרות מתמדת אך ברגע שיחדל מלשמר את ההשיגים, הגוף יחזור למצב הקודם שלו, למעשה זה תקף גם בתזונה והרגלי למידה אבל לא נעסוק בזה כאן.

כשהגוף שלנו תנועתי כל הסנסורים והחיישנים שלנו עובדים טוב יותר, מהר יותר, וחלק יותר. תנועה היא הדלת ללמידה, היא עוזרת ומקלה עלינו לקלוט את הסביבה שלנו ולהגיב לה מהר ונכון יותר. התנועה מחברת אותנו לסביבה ולעצמנו. אצל ילדים ההבדל בין אלה העוסקים בספורט לאלה שלא הוא הכי נראה לעין. כל העוסקים בספורט נראים זקופים ותמירים יותר, הם הרבה יותר מודעים לסביבה ולמרחב שלהם,לעומת אלא שלא עוסקים בספורט שמכונים ״קלמזים״, כינוי חביב של הורה שלא מבין את חשיבות התנועה והפעילות הגופנית בגילאי ההתפתחות התנועתית (3 עד 12).

היום ידוע יותר מתמיד שגוף האדם מסוגל לבצע הרבה מעבר ממה שהראש מסוגל לחשוב,  הצעד הראשון בתפיסה נכונה של תנועה הוא לשחרר את גבולות ההגיון ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי וטבעי. מה אתם הייתם רוצים להיות?, יותר חזקים? או יותר תנועתיים? אני בוחר להיות תנועתי יותר!!!

בעולם אומנויות הלחימה שהכח נראה כפרמטר מאיים ויתרון… ההפך הוא הנכון, מי שתנועתי יותר שולט במשחק התנועה (בקרב). כח הוא פרמטר חשוב וחיוני אך ברגע שהכח בא על חשבון טווחי תנועה אז אנחנו מקבעים את הגוף ומונעים ממנו להשיג את מלוא טווח התנועה שהוא עתיד להשיג. ולכן אני חושב שעבודת כח היא חיונית והכרחית בשימור על אורח חיים בריא, אבל אנחנו צריכים להקפיד שהכח לא יבוא על חשבון טווחי התנועה אלא להפך הכח צריך להיות עזר לתנועה ארוכה, רכה, מוחזקת ומחזקת יותר.

תנועה היא שפה בין לאומית, תנועה מקשרת ומתקשרת בין בני אדם. אינטראקציה תנועתית מדהימה רואים במשחקי ילדים של פעם תופסות למינהם ומשחק המחבואים הם רק חלק קטן מאלפי משחקי השכונה שהיו בילוי חברתי מרכזי לילדי שנות השמונים, משחקים אלה היו בסיס מדהים לפיתוח יכולות מוטוריות קואורדינטיביות והתפתחותיות.

לסיכום:

נולדנו לזוז, לטפס, לרוץ, לקפוץ ולנוע… תנסו לעשות חימום מפרקים קצר בכל בוקר כשאתם יוצאים מהמיטה, קחו לעצמכם יום שלם שתקפידו לבצע את התנועות הבסיסיות מהיום יום בריכוז ונסו להאריך כל תנועה. תדברו בתנועה תנו לעצמכם לעוף אל עולם מדהים של שילוב מופלא בין שפה לתנועה, תנו לגוף שלכם לדבר, תרקדו את המילים תלחינו את התנועות שלכם.

התנועות שלנו הן המבטא הקסום שמאפיין ומבדיל כל אחד ואחת מאיתנו. כתוצאה מכל זה הגוף יחזור לשמר את עצמו דרך תנועות פשוטות ויומיומית שלנו. החימום בבוקר יחמם את הגוף לקראת היום שהתחיל, סיבוב מפרקים קצר משחרר נוזל שנקרא נוזל סינוביאלי שמשמש כחומר סיכה למפרקים ומונע מהם להישחק. פעילות גופנית 3-4 פעמיים בשבוע תעזור לחזק את שירירי השלד ולתרום ליציבות שלנו ולשימור גוף פעיל לאורך שנים, אימוני התנועה יעזרו לנו לשמר ולפתח את טווחי התנועה והבריאות הכללית של הגוף.

ביצוע מתיחות קלות לפני השינה יכניס את הגוף למצב שינה וירגיל את הגוף לנח. שיהיה לכם יום מלא תנועה.

יפתח אשר – מורה בכיר לקפוארה ומטפל מומחה בילדים עם קשיים קואורדינטיבים ומוטוריים[easy_responsive_adsense publisher_id=9406214667396408 ad1=6013518279:336×280 ad2=4583164164:200×200 ad3=34567:200×200 wrapper_id=my-custom-ID]

התגובה שלך

תגובות