בריאות

חוסר בטסטוסטרון: תסמינים, גורמים וטיפול

חוסר בטסטוסטרון הינו אחת הבעיות הגדולות ביותר עמה מתמודדים גברים כיום. להורמון חשיבות בריאותית גם בקרב נשים. קראו על התסמינים, הגורמים ודרכי הטיפול.

מהמחקרים האחרונים שנערכו בנושא משתמע כי גברים שחסר להם טסטוסטרון נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלות ובתחלואים חמורים רבים, כגון מחלות לב וכלי דם, אוסטאופורוזיס וסוכרת.

בדיקת דם הינה בדרך כלל הדרך המהירה ביותר לגילוי רמת ההורמון.

אף על פי שבדרך כלל הטסטוסטרון נוצר אצל גברים, באשכים, הורמון זה נמצא גם בגופן של נשים.

רמות טסטוסטרון נמוכות, הן בקרב גברים והן בקרב נשים ממלאים תפקיד מכריע בהתפתחות המינית וכן בהופעה החיצונית.

לכן, חשוב לדעת אם אתם סובלים מחסר בהורמון זה או לא. היום, נדון בכל הסימנים, הסיכונים והתרופות שיעזרו לכם להימנע מתחלואים חמורים רבים.

מהם תפקידי הטסטוסטרון בגופן של נשים ובגופם של גברים?

ייצור הטסטוסטרון חשוב ביותר לתפקודי גוף רבים. למרבה הצער, כמותו יורדת עם הגיל.

האיגוד האורולוגי האמריקני מצא כי 4 מתוך 10 גברים מעל גיל 45 סובלים מרמת טסטוסטרון נמוכה.

להבדיל, מחלקת שירותי הבריאות והאנוש באוסטרליה הוכיחה כי בקרב נשים מעל גיל 40, רמת הטסטוסטרון נמוכה באופן דרמטי.

ישנן סיבות רבות לכך, אך תחילה, הבה נבחן מדוע רמות טסטוסטרון בריאות כה חיוניות לגוף שלנו.

בקרב, גברים, תפקידי הטסטוסטרון החשובים ביותר הינם כדלקמן:

  • תורם להתפתחות מינית בריאה
  • יכול להשפיע על הופעתו החיצונית של הגבר
  • מעורר את הדחף המיני
  • מבטיח יצירת זרע טובה
  • תורם לבריאות הכללית

להלן תפקידיו החשובים ביותר של הטסטוסטרון בגוף האישה:

  • יכול להשפיע על ההורמונים המעוררים את הזקיקים, הממלאים תפקיד מרכזי ברביה
  • העלאת הליבידו
  • עוזר ביצירת תאי דם חדשים

מהם התסמינים העיקריים של רמת טסטוסטרון נמוכה?

ישנם תסמינים רבים לחסר בטסטוסטרון, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. לפיכך, קשה להגיע לאבחנה הנכונה ללא בדיקת דם.

ברם, להלן התסמינים השכיחים ביותר בקרב גברים:

  • יצירת נוזל זרע חלשה בזמן השפיכה
  • בעיות זקפה, אם כי ישנן בעיות בריאותיות רבות אחרות הגורמות לתפקוד מיני לקוי, כגון לחץ, הפרעות נפשיות, אלכוהול, עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה וסוכרת
  • דחף מיני נמוך
  • אובדן שיער פנים וגוף. במקרים מסויימים – התקרחות.
  • תנודות תכופות במצב הרוח
  • הידלדלות מסת עצם או אוסטאופורוזיס
  • רקמות שד מוגדלות
  • ירידה במסת השריר
  • רמות אנרגיות נמוכות ועייפות

להלן תסמיני חסר בטסטוסטרון בקרב נשים:

  • שרירים חלשים
  • כבדות ותשישות
  • חרדה ודכאון
  • חשק מיני נמוך

מהם הגורמים העיקריים לרמת טסטוסטרון נמוכה?

ישנן שלוש קטגוריות של רמת טסטוסטרון נמוכה בקרב גברים. לכל אחד מהן יש גורמים משלה.

הקטגוריה הראשונה היא רמת טסטוסטרון נמוכה ראשונית, אשר נגרמת בגלל אשכים טמירים, פציעות באשכים או בשק האשכים, הזדקנות, חזרת, הקרנות או כימותרפיה, דלקת האשכים, אי תקינות כרומוזומלית, הסרה בניתוח או אי תפקוד השחלה.

הקטגוריה השניה היא היפוגונדיזם משני, והקטגוריה השלישית היא היפוגונדיזם שלישוני.

שלושת הסוגים נגרמים כתוצאה מצריכה קבועה של סטרואידים אנבוליים, דלקת בלוטות בשל מחלה (סרקואידוזיס, שחפת, או HIV), זרימת דם חלשה אל הבלוטות, פגם בבלוטות, כימותרפיה או גידולים סמוכים, וגידולים הקשורים להיפותלמוס ולבלוטת יותרת המוח.

ישנם אי אילו גורמים אחרים המורידים את רמת הטסטוסטרון בקרב גברים, שאינם קשורים לגורמים שהוזכרו לעיל.

השמנת יתר היא הגורם השכיח ביותר בקטגוריה זו, ובה תאי השומן מגבירים את המרת הטסטוסטרון לאסטרוגן.

תחלואים כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, נפחת הריאות ומחלת כליות, כמו גם צריכת סמים יכולים לתרום לחסר בטסטוסטרון.

בקרב, נשים, הטסטוסטרון מיוצר במקומות מסויימים בגוף, כגון הרקמות הפריפריאליות, בלוטות האדרנל ובשחלות.

מאחר שהשחלות הן יתרניות הטסטוטרון העיקריות, הירידה בהורמונים, אשר נוצרים בשחלות, קשורה בדרך כלל לחדלון הווסת.

פירושו של דבר הוא שרוב הנשים לפני ואחרי גיל הבלות עלולות לפתח רמת טסטוסטרון נמוכות.

באופן כללי, ליבידו נמוך מתקשר לירידה ברמות האסטרוגן לאחר חדלון הווסת. ברם, מתוך המחקרים עולה כי ישנו קשר מובהק בין ליבידו ירוד ובין ייצור טסטוסטרון.

גורמים שכיחים אחרים לחסר בטסטוסטרון בקרב נשים הינם חדלון וסת מוקדם, טיפול באסטרוגן הניתן בכדורים, חסר בהורמון גדילה כתוצאה מחסר בהורמונים נוספים, הוצאת השחלות בניתוח ואי ספיקת אדרנל.

מה יכולים גברים לעשות כדי להעלות את רמת הטסטוסטרון באופן טבעי?

כאשר גברים חווים ירידה דרמטית ברמות הטסטוסטרון שלהם, עליהם להיוועץ ברופא, שירשום להם תרופות ותוספים מסוימים. ברם, תמיד ניתן להעלות את רמות הטסטוסטרון ללא טיפול רפואי, אך כמובן תוך הכוונה והדרכה מצד הרופא המטפל, כדלקמן.

1.הגבירו את צריכת חומצות האמינו

חומצות אמינו פופולריות מאוד בקהילת הכושר ועיצוב הגוף. זאת, מכיוון שידוע שהם עוזרים להעלות מסה.

ברם, מספר מחקרים שנערכו לאחרונה העלו כי גם תוספי חומצות אמינו וגם מזונות העשירים בהם יכולים לתרום להעלאת רמות הטסטוסטרון.

ריכוז חומצות האמינו הגבוה ביותר, כגון לאוצין, נמצא במוצרי חלב, במיוחד בחלבון מי גבינה ובגבינות איכותיות, כמו גם בביצים,אגוזים, עדשים ושעועית.

2.ספקו לגופכם שומנים בריאים

שומנים בריאים הינם חיוניים לבניית הטסטוסטרון.

ישנם מזונות רבים שהם בריאים ועתירי שומן, אותם ניתן לשלב בתפריט בכדי לשמור על רמות טסטוסטרון תקינות. על הטובים שבהם נמנים אבוקדו, שמן זית, אגוזים, ממרחים על בסיס זרעים ואגוזים, פשתן טחון, סלמון, טונה, שוקולד מריר, טופו, אדממה, זרעים וביצים, בין היתר.

באותו נושא: 10 מזונות עשירים בשומנים בריאים מאוד

3.צמצו את צריכת הסוכר שלכם

הסוכר הינו אויב הציבור מספר 1, משום שגם הגבלת צריכתו הינה קרב קשה.

כמות סוכר מופרזת עלולה להעלות דרמטית את רמת האינסולין ולהוריד את רמת הטסטוסטרון, כך שאם תאכלו הרבה מזונות עתירי סוכר במהלך היום, הדבר עלול לגרום לרמות הורמונים נמוכות.

אם אתם לא יכולים להוציא את הסוכר מהתפריט שלכם, שקלו לצמצם את צריכתו לפחות.

כמו כן, קראו את התוויות על גבי אריזות המזון, והימנעו מצריכת מוצרי מזון המכילים תוספת סוכר ופרוקטוז.

קראו על אתגר 10 ימים ללא סוכר להרזיה וניקוי הגוף

4.הורידו את הלחץ

מחקרים הוכיחו כי גברים החיים בערים הגדולות חשופים יותר לרמות טסטוסטרון נמוכות בהשוואה לגברים החיים בעיירות ובכפרים.

חיי העיר הגדולה לחוצים, וזו הסיבה שישנם גברים הסובלים לעיתים תכופות מרמות טסטוסטרון נמוכות. אם לחץ כרוני הינו חלק מחייכם, עליכם לשנות את אורח החיים שלכם.

רמת לחץ גבוהה גורמת לגופכם לשחרר הרבה קורטיזול. הורמון לחץ זה מבטל את השפעות הטסטוסטרון, מאחר שההתנהגויות הקשורות לטסטוסטרון (תוקפנות, תחרות, קיום יחסי מין) עלולות לצמצם את סיכויי ההישרדות בשעת סכנה.

קראו על 10 סימנים לכך שיש לכם יותר מדי קורטיזול בגוף

נסו לתרגל יוגה, מדיטציה, חשיבה חיובית, נשימות עמוקות ופעילויות אחרות שעוזרות לכם להרגיש רגועים יותר. זאת, על מנת להעלות את רמת הטסטוסטרון שלכם באופן טבעי.

באותו נושא: 10 דרכים להפסיק לחץ נפשי

5.הימנעו מחוסר ב-ויטמין D

בהיותו הורמון סטרואידי, ויטמין D הינו חיוני להתפתחות בריאה של גרעין תא הזרע. זאת ועוד, הוא עוזר בשמירה על ספירת זרע תקינה ועל איכות הזרע.

ויטמין D בכמות הנכונה יכול גם להעלות את רמת הטסטוסטרון, אשר מצידה מעלה את הליבידו.

מחקר שנערך על ידי בית הספר לרפואה בגראץ, אוסטריה העלה כי בקרב גברים בעלי משקל עודף שנטלו תוספי ויטמין D נרשמה עליה משמעותית ברמות הטסטוסטרון כעבור שנה.

מאחר שחסר ב-ויטמין D נפוץ מאוד בימים אלה, חשוב מאוד להוסיף מזונות עשירים ב-ויטמין D לתזונה, וכן למטב את רמות ה-ויטמין בכך שתהנו מזמן חשיפה בריא לשמש.

ניתן ליטול תוספי ויטמין D רק בפיקוח רפואי. התחילו בכך שתאכלו מזונות המהווים מקור טבעי ל-ויטמין D, כגון פטריות, ביצים, קוויאר, חלב שקדים וחלב סויה מועשרים, טופו ודגנים מועשרים.

באותו נושא:

6.שקלו להתחיל אימוני כח

אם מצבכם הבריאותי מאפשר, תוכלו לכלול אימוני כח בלוח הזמנים השבועי שלכם.

מחקרים רבים המחישו את האופנים בהם אימון כח יכול להעלות את רמות הטסטוסטרון.

אם כי, חשוב לא להפריז בכך. התחילו בהדרגה, תוך העלאת המשקל והורדת מספר החזרות.

התרכזו בתרגילים שנועדו להפעיל הרבה שרירים, כגון מכרעים והרמת משקולות.

7.הגבירו את צריכת האבץ

האבץ חיוני גם לייצור טסטוסטרון. מספר סקירות מדעיות הוכיחו כי רמות אבץ נמוכות בגוף גורמות לירידה משמעותית ברמות הטסטוסטרון.

גברים מעל גיל 60 נמצאים בסיכון גבוה יותר לחסר באבץ. משום כך, ייתכן שיזדקקו לתוספים.

ניתן לשמור על רמות אבץ תקינות בגוף, תוך שילוב מזונות עשירים באבץ בתפריט.

על מקורות האבץ הטובים ביותר נמנים קטניות, שעועית, זרעים, אגוזים, שיבולת שועל, נבט חיטה, שמרים תזונתיים, דגנים מועשרים, טופו, תרד, פטריות שמפיניון ושיטאקי, אספרגוס, קישואים וברוקולי.

גברים זקוקים ל-11 מ"ג לפחות מהמינרל מדי יום בכדי לשמור על רמות טסטוסטרון גבוהות.

אם לא ניתן לקבל אבץ ממזון, ניתן להשתמש בתוספים.

קראו על: 12 סימנים למחסור באבץ ואיך לתקן את זה

8.שלבו אימונים קצרים ואינטנסיביים וצומות תקופתיים

קרוב לוודאי שזוהי השיטה המורכבת ביותר להעלאת הטסטוסטרון. ברם, המחקרים מוכיחים כי היא יעילה באותה מידה כמו תוספים.

להבדיל מאימונים מתונים ארוכים, אימונים קצרים ואינטנסיביים משפיעים באופן חיובי על כל הגוף ותפקודיו.

די ב-20 דקות ביום לאימון כזה.

אימונים קצרים ואינטנסיביים כוללים 3 דקות חימום, 30 שניות של אימון אינטנסיבי, 90 שניות מנוחה בקצב איטי עד מתון, וחזרה על התרגילים האינטנסיביים ועל הפסקות המנוחה 7 פעמים לפחות.

זכרו לבצע מתיחות לפני ואחרי האימון, וכן להתחיל בהדרגה, כדי למנוע פציעות.

צומות תקופתיים מעלים את רמות הטסטוסטרון בכך שהם מגבירים את הפרשת הורמוני השובע, לרבות לפטין, אינסולין, פפטיד-1 דמוי גלוקגון (GLP-1), אדיפונקטין, מלנוקורטינים וקולציסטוקינין (CKK), כולם ידועים בפעולותיהן רבות העוצמה להעלאת רמות הטסטוסטרון.

כמו כן, האמונה הרווחת היא שצום תקופתי מעלה את הליבידו ומונע ירידה ברמות הטסטוסטרון בקרב גברים מתבגרים.

9.הורידו קילוגרמים מיותרים

מחקר שנערך לאחרונה העלה כי גברים בעלי משקל עודף נוטים יותר לרמות טסטוסטרון נמוכות יחסית לגברים אחרים.

גברים שאצלם הירידה במשקל היתה משמעותית דיווחו על שיפור בתפקוד המיני.

אם אתם בעלי משקל עודף וסובלים מסוכרת, חשוב מאוד שתעברו טיפול מיוחד שיעלה את רמות הטסטוסטרון שלכם.

10.דאגו לשינה מספקת

לשינה יש השפעה עצומה על רמות הטסטוסטרון.

מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו הבחין כי בקרב גברים שישנו 4 שעות בלבד בלילה, רמות הטסטוסטרון גבלו בחסר.

אמנם 7-10 שעות שינה יכולות להעלות את רמות הטסטוסטרון, חשוב מאוד שהשינה תהיה איכותית, כלומר, להרדם לפני השעה 23:00 בלילה.

כיצד נשים יכולות להעלות את רמות הטסטוסטרון שלהן באופן טבעי?

להבדיל מגברים, נשים לא אמורות לדאוג לגבי רמות הטסטוסטרון שלהן.

אם כי, כל אישה חייבת לשמור על רמות טסטוסטרון בריאות, לצד הורמונים חשובים אחרים כמו פרוגסטרון ואסטרוגן.

בדרך כלל, נשים אתלטיות שואפות להעלות את רמות הטסטוסטרון שלהן בכדי לחזק ולהגדיל את השריר.

במקרים אחרים, מוטב להיוועץ ברופא כדי לוודא שרמות ההורמונים שלכן תקינות.

רמות הטסטוסטרון הגבוהות בקרב נשים עלולות להוביל להופעת מאפיינים גופניים גבריים כגון קול עמוק, והתקרחות הדומה לזו הגברית, אגירת נוזלים, שיער פנים ואקנה.

נשים בגיל הבלות נדרשות לעיתים קרובות להעלות את רמות הטסטוסטרון בגופן בכדי להקל על תסמיני גיל הבלות. בדרך כלל, הרופאים רושמים תרופה מיוחדת, אסטרטסט, אשר מסייעת לנשים לאחר חדלון הווסת לאזן את רמות ההורמונים בגופן.

תרופה זו מכילה אסטרוגן ופרוגסטרון, אך הטסטוסטרון מופיע בצורה סינטטית ואינו יעיל בהעלאת רמות הטסטוסטרון אצל גברים, למשל.

נשים בעלות רמות טסטוסטרון נמוכות מאוד יכולות גם לקבל זריקות טסטוסטרון או ג'ל טסטוסטרון. ישנו גם תוסף DHEA המיועד לנשים.

מאחר שזהו החומר שממנו נוצר הטסטוסטרון, ניתן ליטול כמות קטנה ממנו בכדי לאזן את רמות הטסטוסטרון.

יש להיוועץ ברופא לפני נטית תוסף DHEA, מכיוון שהוא גורם לתופעות לוואי מזיקות רבות.

לנשים הרות ומיניקות אסור בתכלית ליטול תרופות המכילות טסטוסטרון, מכיוון שהן בעלות השפעה שלילית על העובר ועוברות אל התינוק.

אף על פי שטסטוסטרון הוא הורמון הגברי העיקרי, ייתכן שגם נשים יצטרכו לאזן אותו.

מחקרים הוכיחו כי גברים ונשים צריכים לשמור על רמות טסטוסטרון בריאות, בעיקר עם ההזדקנות.

כבר בגילאי 25-30, גברים צריכים להתחיל לבדוק את רמות הטסטוסטרון שלהם, משום שטסטוסטרון נמוך מתקשר במיוחד לתקופה זו בחיים.

תגובות

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!