בריאות

10 סימנים שאתם אוכלים יותר מדי סוכר

לרובנו יש חשק למתוק ואוהבים לאכול מאכלים מתוקים. לא רק ילדים- גם מבוגרים רבים נוהגים לאכול יותר סוכר מהנדרש. מהם הסימנים לכך שאנחנו אוכלים יותר מדי סוכר.

מלבד סוכר טבעי הנמצא במזונות כמו פירות- מזונות ומשקאות רבים מכילים תוספת סוכר, אשר עלול לתרום לבעיות כמו עלייה במשקל והשמנת יתר, סוכרת ומחלות לב. האנשים בעולם המערבי אוכלים ושותים יותר מדי מאותם סוכרים מוספים- דבר התורם לשכיחות הגוברת של בעיות בריאותיות אלה.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ על צריכה של לא יותר מ-6 כפיות של סוכר מוסף ליום עבור נשים ו-9 כפיות עבור גברים. עבור ילדים, צריכת הסוכר היומית המומלצת משתנה בהתאם לגילם ולצרכים הקלוריים שלהם, אך נעה בין 3 ל-6 כפיות ליום.

בנוסף, ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ למבוגרים ולילדים להגביל את הצריכה היומית של סוכרים חופשיים לפחות מ-10% מסך הקלוריות בכדי להוריד את הסיכון לסבול מעודף משקל או השמנת יתר, כמו גם את הסיכון לעליה בעששת השיניים. ירידה נוספת של מתחת ל -5% או בערך 6 כפיות ביום תתרום ליתרונות בריאותיים נוספים.

דוגמאות לתוספת סוכרים שתראו על תוויות מזון ומשקאות כוללים- סוכר חום, ממתיק תירס, סירופ תירס, דקסטרוז, פרוקטוז, גלוקוז, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, דבש, לקטוז, סירופ מאלט, מלטוז, מולסה, סוכר גולמי וסוכרוז.

הסוכרים החופשיים הנזכרים בצריכה המומלצת של ארגון הבריאות העולמי כוללים תוספת של סוכרים כמו מונוסכרידים (חד-סוכרים- כגון גלוקוז, פרוקטוז) ודיסכרידים (דו-סוכרים כגון- סוכרוז או סוכר שולחני), כמו גם סוכרים המיוצרים באופן טבעי בדבש, סירופים, מיצי פירות ותרכיזי מיץ פירות.

זה אינו כולל סוכרים הנוכחים באופן טבעי בפירות וירקות טריים או חלב, כי אין עדות על השפעות שליליות של סוכרים אלה.

כיוון שהסוכר עלול להיות ממכר- קל לאכול ממנו יותר מהנדרש.

לפניכם עשרת הסימנים העיקריים לכך שאתם אוכלים כמות סוכר עודפת:

1.משקל עודף

אכילה של יותר מדי סוכר גורמת לעלייה במשקל ולסיכון מוגבר להשמנת יתר. הקלוריות הריקות שבסוכר מעכבות את התאים מלשרוף שומן. כמו כן, זה גורם לרמת אינסולין גבוהה בגוף ומפריע לחילוף החומרים. בנוסף, סוכר מוביל לייצור של ליפופרוטאין ליפז- אנזים המעודד את הגוף לאחסן מזון בתאי השומן. סוכר גם מדכא את תחושת השובע ומגביר את ייצור הורמון הרעב- גרלין. מה שאומר שבסופו של דבר תאכלו יותר.

קראו על  8 סימנים שיש לכם מחסור באשלגן

2.סוכרת סוג 2

אכילת יותר מדי סוכר או מזונות מתוקים היא אחת הסיבות העיקריות לפיתוח סוכרת מסוג 2. עודף סוכר גורם להתנגדות לאינסולין ולאינסולין מוגבר בדם, שני גורמים מרכזיים בפיתוח סוכרת. בנוסף, אכילת יותר סוכר מובילה להצטברות של שומנים סביב הכבד. בטווח הארוך זה משפיע על תפקוד הלבלב- דבר אשר בתורו מוביל להתנגדות אינסולין.

3.בריאות פה לקויה

הסוכר אינו טוב בכלל עבור בריאות הפה. הוא מהווה אחת מהסיבות העומדות מאחורי מחלת חניכיים וחורים. חיידקים מסוימים צומחים באופן טבעי בחלל הפה, וכאשר אוכלים מזון ממותק, מעניקים לחיידקים הזדמנות לשגשג ולהתרבות – מה שמוביל לחורים. כמו כן, הכמיהה החזקה לסוכר יכולה להיות הגורם לריח רע מהפה. כדי לשמור על בריאות הפה, המפתח הוא לצחצח שיניים לאחר הארוחות, במיוחד כאשר אתם אוכלים מזונות מתוקים.

ראו 8 דרכים לטיפול בריח רע מהפה

4.שינויים במצב רוח

אם אתם מבחינים בעצבנות או תסכול לאחר אכילת משהו מתוק, אתם כנראה צורכים יותר מדי מלכתחילה. כדי לתפקד כראוי, המוח צריך אספקה ​​קבועה של כימיקלים כמו גלוקוז ואינסולין. אבל כאשר המוח מקבל כמות עודפת של כימיקלים אלה, זה מוביל לחוסר מנוחה וחרדה. לאחר אכילת מזון מתוק, חווים בדרך כלל במהרה את התופעה המוכרת כ-“צניחת סוכר”-  זה יכול לגרום לרגשות הקשורים לדיכאון- כגון עייפות, עצבות ונסיגה חברתית.

5.בעיות לב

אם אתם סובלים מבעיה כלשהי בלב, הגורם יכול להיות רמה גבוהה של סוכר בתזונה. לתזונה מלאה בסוכר יש פוטנציאל הרסני על הלב, כיוון שהוא יכול לגרום ללחץ דם וכולסטרול גבוהים.

לחץ דם גבוה גורם ללב והעורקים לעבוד קשה יותר, מה שמגדיל את הסיכון למחלות לב, התקפי לב, שבץ ובעיות כליליות חמורות אחרות. מלבד לחץ דם גבוה, תזונה מלאה בסוכר גם מעלה את רמת הכולסטרול. הפרוקטוז בסוכר מגביר את רמות הליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL או “כולסטרול רע”), וגם חוסם את העורקים.

קראו על  האם אנחנו יושבים בשירותים בצורה הלא נכונה?

6.ירידה בזיכרון

ריכוז ירוד ואובדן זיכרון יכול גם להיות בגלל צריכת סוכר גבוהה. מינון גבוה של סוכר מוביל לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם, אשר בתורה מונעת מגלוקוז מלהיכנס לתאים, כולל לתאי המוח. ללא גלוקוז, המוח חסר את האנרגיה הדרושה לתפקוד תקין. זה יכול לגרום לבעיות ריכוז, זיכרון וקבלת החלטות. בנוסף, יותר מדי סוכר יכול להפחית את כמות החלבונים בגוף אשר נחוצים לזיכרון ותגובתיות. זה גם יכול לגרום לבעיות בזיכרון של דברים קטנים.

קראו על 9 דרכים יעילות לשיפור הזיכרון

7.בעיות עור

התפרצויות אקנה, עור יבש, עיגולים כהים מתחת לעיניים ובעיות עור רבות אחרות יכולות להתרחש עקב ההרגל לאכול מזונות מתוקים. לסוכר יש השפעה דלקתית על הגוף, ולכן הוא תורם לבעיות עור דלקתיות.

בנוסף, צריכת סוכר גבוהה מובילה לתהליך המכונה גליקציה- אשר יכול להאיץ את תהליך ההזדקנות ולהפוך את העור לבעל נטייה גבוהה יותר לנפילה ופיתוח קמטים.

8.חולי בתדירות גבוהה

עוד סימן שאתם אוכלים יותר מדי סוכר היא הנטייה לחלות לעתים קרובות יותר. לצריכת סוכר יש השפעה שלילית על המערכת החיסונית. הוא “מתחרה” עם ויטמין C על כניסה לחלל תאי הדם הלבנים, וכתוצאה מכך החסינות מוחלשת.

כאשר המערכת החיסונית חלשה, הגוף פחות מסוגל להדוף חיידקים מזיקים והופך פגיע יותר להצטננות, שפעת וזיהומים אחרים. בנוסף, צריכת הסוכר קשורה לנזק לכלי הדם עקב רמות סוכר גבוהות בדם. זה יכול להיות בעל השפעה שלילית על זרימת הדם בגוף ולעכב ריפוי של פצעים וחתכים.

9.אנרגיה נמוכה

הסוכר מלא בקלוריות ריקות שלא מספקות שום ערך תזונתי. למרות שאכילת מזון ממותק מעניקה דחיפה מהירה של אנרגיה, הצניחה מגיעה מהר מאוד ואז מרגישים עייפים שוב.

סיבה נוספת העומדת מאחורי תחושת אנרגיה נמוכה לאחר אכילת הסוכר, היא שהוא גורם לקפיצה ברמת הסוכר בדם. זה אומר שהגוף אינו מסוגל לאחסן ולספוג גלוקוז כראוי, ובכך מונע מהתאים את הדלק שהם צריכים כדי להעניק לגוף אנרגיה. זה יכול לגרום לתחושת עייפות מתמדת.

קראו על  איך להסיר סרחי עור בצורה טבעית

אכילת הרבה סוכר, משמעה גם שאתם כנראה לא אוכלים מספיק חלבון וסיבים- שניהם חומרים מזינים חשובים עבור אנרגיה מתמשכת. יש צורך בדיאטה מאוזנת ומזינה בכדי למנוע את רכבת ההרים של אנרגיה גבוהה ונפילה מהירה אחריה.

ראו: 10 דרכים להגברת האנרגיה באמצעות מזון

10.תפקוד כבד לקוי

תזונה גבוהה בסוכר יכולה גם להשפיע על בריאות הכבד. הסוכר מורכב בעיקר מגלוקוז ופרוקטוז, שניהם עוברים תהליך מטבולי בכבד ומומרים לליפידים (שומנים). כאשר אתם אוכלים יותר סוכר, הכבד צריך לעבוד קשה יותר. כמו כן, עודף של שומנים יכול להשפיע על תפקוד הכבד. בנוסף, קפיצת אינסולין בגוף עקב צריכת הסוכר יכולה לגרום לדלקת והצטלקות בכבד. למעשה, זה יכול להגביר את הסיכון למחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

עוד באותו נושא: 

טיפים כדי להפחית את צריכת הסוכר

  • במקום משקאות מתוקים, בחרו במים רגילים כדי להרוות את הצמא.
  • הימנעו ממאכלים הממותגים כ-“ללא שומן” או “מופחתי שומן”. מוצרים אלה מלאים לעתים קרובות בסוכר מוסף כדי לשפר את הטעם שלהם.
  • בעת רכישת כל סוג של מזון ארוז, תמיד קראו את רשימת המרכיבים ובדקו תוספת סוכרים.
  • בחרו מזון שלם על פני מזון מעובד המכיל תוספת סוכר.
  • הובילו אורח חיים בריא, פחות לחוץ שיפחית את התשוקה למזונות מתוקים.
  • החליפו מזון ממותק בחלופות בריאות יותר כמו פירות.
  • התחילו את הבוקר עם ארוחת בוקר בריאה- לא בארוחה המכילה המון סוכר.
תגובות

תגיות

אולי יעניין אותך גם