איכות חיים

קצר שינה, ארוך שינה – איזה טיפוס שינה אני?

מרבית האנשים בחברה המודרנית סובלים מסוג מסויים של בעיות שינה, הדבר יכול להתבטא בנדודי שינה, יקיצה מוקדמת ושינה קלה ולא עמוקה. כיום הפסיכולוגיה מבחינה בין שני טיפוסי שינה השונים לגמרי אחד מהשני. האחד הוא טיפוס של בוקר והשני של לילה. איזה טיפוס שינה אתם ומה זה אומר עליכם?.

אגוגו-מגזין בריאות| Agogo | פורסם 27/2/13

איזה טיפוס שינה אתה?

איזה טיפוס שינה אתה?

אין זה סוד ששינה איכותית יותר תורמת לאיכות חיים טובה יותר. מעבר להשפעת הלחץ הנפשי, היכול לנבוע למשל מחרדות כלכליות או בטחוניות, ישנה חשיבות בהכרת תכונות האופי האישיות של כל אחד מאיתנו ביחס לשינה, כלומר החשיבות בהבנת איזה טיפוס שינה כל אחד מאיתנו.

הפסיכולוגיה מחלקת את האנשים לשני טיפוסים, היא עושה זאת בצורה קיצונית, כשבקצה האחד קצרי השינה ובקצה השני ארוכי השינה. לכל אחד מהטיפוסים תכונות אופי אופייניות וייחודיות לו.

קצרי שינה

לקצרי השינה מיוחסות תכונות אופי של אנשים הנרדמים במהירות, הם ישנים מעט אך השינה שלהם איכותית ועמוקה. קצרי השינה מתעוררים בקלות בבוקר כשהם מלאי אנרגיה וקופצניות. הם נחשבים לאנשים אשר יעילים מאוד בעבודתם ובתפוקתם. הם אנשים מוחצנים יותר, אסרטיבייים, לוגיים ורציונליים. הם מתעוררים תמיד לפני כולם ודואגים שכל העולם יקום יחד איתם, ובדרך כלל למורת רוחם של טיפוסי ארוכי השינה.

ארוכי שינה

ארוכי השינה הם טיפוסים שונים לגמרי, הם מתקשים מאוד להירדם, למעשה כל תהליך ההירדמות נעשה בצורה טקסית ארוכה. ארוכי השינה נפגעים בצורה דרמטית כשגוזלים מזמן השינה היקר שלהם והדבר משפיע על תפקודם במהלך היום.  לוקח להם כ-40 דקות בממוצע להירדם והם יכולים לישון כ-10 שעות ואף יותר, אך למרות זאת השינה שלהם לא איכותית והם מתעוררים מהשינה כשהם עדיין עייפים. שעות הבוקר הן השעות הקשות שלהם, והם למעשה מתעוררים ומסוגלים לתפקד ביעילות רק אחרי כמה שעות של ערות. אך לא הכל שלילי בארוכי השינה, הם נחשבים לאנשים יצירתיים בדרך כלל, אשר משקיעים מחשבה מחוץ לקופסא, ומצליחים להגיע לפתרונות של בעיות בצורה לא שגרתית.

טיפוס השינה לא ניתן לשינוי

פסיכולוגים טוענים כי כבר מגיל שנה אפשר לזהות את טיפוס השינה של הילד. השוני הינו גנטי ולכן אי אפשר להשפיע או לשנות אותו. השוני והקושי עלול להיות מאוד בולט במערכות יחסים בהם אחד מבני הזוג קצר שינה והשני ארוך שינה, קצבי החיים השונים של כל אחד גורם לחוסר הרמוניה הדדית אשר עלולה להוביל לכעסים ולחוסר הבנה. אפשר לומר כי הכרה לעומק של בן הזוג והבנת החולשות שלו יכולה להקל בסממנים ובהשלכות הנגרמות מתכונותיו של בן הזוג.

החלוקה לטיפוסים אלו מתבטאת במהלך כל שעות היממה, קצרי השינה כטיפוסי יום, השעות הטובות שלהם ביותר יהיו בדרך כלל בשעות המאוד מוקדמות של הבוקר, וטיפוס ארוך הישנה כטיפוס לילה יתפקד בצורה האופטימלית ביותר לקראת חצות הלילה.

לא לנסות לשנות את הילד

לא לנסות לשנות את הילד

בני זוג וילדים

ישנה חשיבות עמוקה בהכרת התכונות העצמיות שלנו, וכמו כן של בן הזוג והילדים שלנו. החשיבות נובעת מהצורך להימנע מעימותים בזוגיות. קצר השינה צריך להימנע ממגע מיותר עם ארוך השינה במהלך השעות הקשות שלו בבוקר ולתת לו את המרחב שלו. מאחר ואי אפשר לשנות את הטיפוס בבני הזוג יש צורך להתנהל בהתאמה. בנוגע לילדים, לא לבקש מילד ארוך שינה לעשות שיעורי בית בשעה מוקדמת, הדבר יגרע באיכות תפקודו, יש לדחות אותם לשעות מאוחרות יותר כמו שבע בערב למשל, אלו השעות היותר טובות של ארוכי השינה. ילד קצר שינה לעומת זאת יכין את שעורי הבית בשעות הצהריים ובערב יהיה כבר עייף וחסר אנרגיה. אין צורך לבצע השוואות מיותרות בין הילדים או בן הזוג, כל אחד מהם שונה ולכל טיפוס היתרונות והחסרונות שלו.

[easy_responsive_adsense publisher_id=9406214667396408 ad1=6013518279:336×280 ad2=4583164164:200×200 ad3=34567:200×200 wrapper_id=my-custom-ID]

התגובה שלך

תגובות