בריאות

איך לטפל בקוצר נשימה

קוצר נשימה היא בעיה נפוצה מאוד אשר מטרידה רבים מאיתנו, המונח הרפואי הלועזי שלה הוא דיספנאה (dyspnea) ובעברית נַשֶּׁמֶת. משמעות קוצר הנשימה מתבטאת בקושי ביכולת שלנו לנשום ותחושה של מחנק. הבאנו כאן 10 דרכים וטיפים נוספים לטיפול בקוצר נשימה. 

אגוגו-מגזין בריאות | Agogo | פורסם 29/9/15

יש חומרות שונות של קוצר נשימה: קלה, בינונית וחריפה. במקרים מסוימים, אנשים חווים גם חרדה ולחץ נפשי המחמירים את התופעה.

זה נורמלי לחלוטין לחוות קוצר נשימה לאחר פעילות גופנית או עלייה לגבהים בהם יש פחות חמצן באוויר. במקרים כאלו הנשימה חוזרת לעצמה לאחר מנוחה.

ניתן לחוות קוצר נשימה כתוצאה מבעיות רפואיות שונות כמו אנמיה, זיהום או מחלות בדרכי הנשימה, ברונכיטיס כרוני, מחלות לב ואלרגיות. התסמין מאוד נפוץ בחולי סרטן הריאות.

רוב תופעות קוצר הנשימה הן לא חמורות, אך ישנה חשיבות להתייעץ עם הרופא שלכם במקרים בהם אתם חשים קוצר נשימה ללא סיבה מוצדקת. למשל, קוצר נשימה המופיע בזמן המנוחה עלול להדליק נורה אדומה או קוצר נשימה בלילה בזמן השינה. קוצר הנשימה מקשה על ביצוע פעולות אותם אנו רגילים לעשות בקלות.

10 דרכים לטיפול בקוצר נשימה:

1.נשימה סרעפתית

נקראת גם נשימה דרך הבטן או נשימה עמוקה, הנשימה הסרעפתית מסייעת לנו להתמודד עם קוצר הנשימה. הטכניקה יעילה במיוחד במקרים בהם קוצר הנשימה הוא תוצאה של מחלת ריאות חסימתית כרונית.

  • שכבו על הגב, הניחו את הידיים על הבטן והרפו את השרירים.
  • נשמו עמוק דרך האף, הרחיבו את הבטן ומלאו את הריאות באוויר.
  • החזיקו את הנשימה למשך מספר שניות.
  • נשפו דרך הפה באיטיות ורוקנו את הריאות לחלוטין.
  • חזרו על הפעולה 5-10 דקות.
  • עשו את תרגיל הנשימה 2 עד 3 פעמים ביום.

2.נשימת שפתיים מכווצות

עוד טכניקת נשימה נפוצה אשר יכולה לסייע לנו לטפל בקוצר נשימה היא נשימת שפתיים מכווצות. היא יכולה בקלות להאט את קצב הנשימה ולהחזיר אותה למצב נורמלי. היא גם מסייעת בהקלת לחץ נפשי וחרדה.

  • שבו בנוח והרפו את הצוואר והכתפיים.
  • כווצו את השפתיים חזק, חוץ מהחלק האמצעי.
  • נשמו מספר שניות דרך האף.
  • נשפו דרך השפתיים המכווצות תוך כדי ספירה עד 4.
  • המשיכו לנשום ולנשוף באותה צורה עוד 10 דקות.
קראו על  איך לטפל בגירודים בעור

נסו את טכניקת הנשימה הזו בכל פעם שאתם חשים קוצר נשימה. תוך מספר דקות, תרגישו הרבה יותר טוב.

3.שתו קפה שחור

מחקרים מצאו כי קפה שחור עשוי לסייע בטיפול בקוצר נשימה. הקפאין בקפה מסייע בשיפור תפקוד שרירי הנשימה ואת תפקוד נתיב האוויר. בנוסף לכך נמצא כי הוא מפחית את תסמיני האסטמה.

שתו 1 עד 2 כוסות קפה חזק בכדי להקל על קוצר הנשימה ולהחזיר את הנשימה למצב נורמלי.

אין להגזים בשתייה של קפה מכיוון שהוא עלול להגביר את קצב פעימות הלב ולחץ הדם.

4.שאיפת אדים

אם בעיה בדרכי הנשימה גורמת לקוצר הנשימה, שאיפת אדים היא אפשרות טובה מאוד. היא שומרת על דרכי הנשימה והאף ללא גודש.

בנוסף לכך, החום והלחות של האדים מסייעים בסילוק הליחה ממערכת הנשימה.

  • מלאו קערה במים חמים מאוד.
  • הוסיפו כמה טיפות של שמן אתרי, כמו שמן האקליפטוס או שמן מנטה.
  • החזיקו מגבת מעל הראש ורכנו מעל קערת המים החמים.
  • שאפו את האדים, קחו נשימות עמוקות למשך מספר דקות.
  • בצעו את הטיפול בכל פעם שאתם סובלים מגודש באף.

מיד כשהגודש באף יעלם תחושו איך קשיי הנשימה משתפרת.

5.ג’ינג’ר

ג’ינג’ר הוא עוד מכייח טבעי המסייע בטיפול בחזה ואף גדושים, אשר גורמים לקשיי נשימה.

מספר רכיבים בג’ינג’ר מסייעים בעיכוב הפרשה של ליחה וכך להקלה בנשימה. בנוסף לכך, הוא מסייע ונלחם בזיהומים שונים בדרכי הנשימה.

  • שתו 2 עד 3 כוסות של תה ג’ינג’ר ביום. כדי להכין את התה, הוסיפו 1 כפית של חתיכות ג’ינג’ר טרי ל-2 כוסות מים רותחים. תנו לתה להירגע למשך 5-10 דקות, הוסיפו דבש ושתו אותו באיטיות.
  • בנוסף, ניתן ללעוס חתיכות קטנות של ג’ינג’ר או סוכריות ג’ינג’ר כדי להיפטר מהגודש.

6.איכלו יותר סלק

אם הסיבה לקוצר הנשימה שלכם היא אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל, אתם יכולים להוסיף סלק לתזונה שלכם כדי לשפר את המצב. הסלק מכיל כמות יפה של ברזל וכמו כן גם סיבים, סידן, אשלגן וויטמינים.

  • הכינו מיץ סלק מ-1 סלק בינוני, 3 גזרים, חופן עלי תרד ו-1/2 תפוח אדמה. שתו את המיץ פעם ביום.
  • הכניסו לתנור 1-2 סלקים עם הקליפה למשך מספר דקות. הוציאו אותם ותנו להם להתקרר, קלפו ואיכלו אותם עם מעט מלח ופלפל.
קראו על  רגישות ללקטוז: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

בנוסף, הקפידו להוסיף מזונות המכילים ברזל לתזונה שלכם.

7.שומר

על פי האירוודה, שומר יכול לסייע בבעיות נשימה. הוא מכיל רכיבים מכייחים, אשר מסייעים בפירוק הליחה ומטפלים בהפרעות נשימה שונות כמו: גודש, ברונכיטיס ושיעולים. בנוסף, הברזל בשומר מסייע בטיפול באנמיה.

  • הוסיפו 1 כפית של זרעי שומר לכוס מים רותחים. כסו והשאירו למשך 5-10 דקות. סננו והסיפו מעט דבש ושתו את התה 2 עד 3 פעמים ביום.
  • ניתן גם ללעוס כפית מלאה בזרעי שומר יבשים.

8.הפסיקו לעשן

בין אם אתם מעשנים אקטיבים או פסיביים, עשן הסיגריות עלול לגרום לבעיות נשימה קשות, כולל קוצר נשימה.

הכימיקלים בסיגריות הם העיקריים בגורמים לבעיות בדרכי הנשימה. לכן, הפסיקו לעשן והימנעו גם מעישון פסיבי.

מלבד היתרונות להקלה בקשיי הנשימה, הפסקת העישון גם מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הריאות. אחד מהתסמינים הבולטים ביותר לסרטן הריאות הוא קוצר הנשימה.

במידה ונדרש, חפשו עזרה מקצועית בהפסקת העישון.

9.עשו לכם הרגל של הליכה

הליכה היא פתרון מעולה לקוצר נשימה, אשר נפוץ מאוד באנשים הסובלים מעודף משקל. ביצוע הליכה על בסיס קבוע משפרת את הכושר הגופני ומפחיתה תופעות של קוצר הנשימה. היא גם מסייעת לנו לרדת במשקל.

בנוסף, הליכה משפרת את מצב הרוח ומסייעת בכך בהפחתת הלחץ הנפשי, אשר הוא אחד הגורמים לקוצר נשימה.

צאו להליכה של 30-60 בקצב בינוני, 5 פעמים בשבוע, בכדי לזרז את חילוף החומרים ולשפר את הכושר הגופני.

10.תרגולים להרגעת הנפש

תרגולים שונים כמו יוגה ומדיטציה יכולים לסייע לנו גם בטיפול בבעיות הנשימה. הם מסייעים בשיפור זרימת הדם והחמצן בגוף ואף מפחיתים את קצב פעימות הלב. בנוסף, הם מסייעים בהפחתת לחץ נפשי וחרדה, המחמירים את קוצר הנשימה.

הקפידו על תרגול יוגה ומדיטציה באוויר הפתוח, בפארק או מקום נחמד אחר ללא רעש וזיהום אוויר.

קראו על  דרכים טבעיות לטיפול בתסמינים העיקריים של קנדידה

טיפים נוספים

  • בכל פעם שאתם חווים קוצר נשימה שימו לב מה גרם לו ונסו להימנע מהסיטואציה בפעם הבאה.
  • אם אתם חווים קשיי שינה, שפרו את תנאי חדר המיטות שלכם: החליפו לכרית נוחה יותר, שפרו את טמפרטורת החדר ונסו לישון כשהראש מורם מעט כלפי מעלה עם כרית.
  • כשאתם חווים קוצר נשימה הפסיקו מיד את מה שאתם עושים ולכו לנוח עד שהנשימה חוזרת לעצמה.
  • אל תתמקדו בנשימה שלכם, נסו להסיח את הדעת שלכם מהנשימה ותנו לגוף לעשות זאת בצורה טבעית.
  • הקפידו על מנוחות קצרות במשך היום, כדי להימנע מלכתחילה מקוצר נשימה.
  • הימנעו מחשיפה לחומרים רעילים בבית ובמקום העבודה.
  • אל תשתמשו בתרופות או תוספי מזון שונים ללא התייעצות עם רופא.
  • אנשים הסובלים מאסטמה צריכים להשתמש במשאף לפני פעילות גופנית.

אהבתם את המאמר? פרגנו בלייק!

תגובות

אולי יעניין אותך גם