תזונה

סימנים לכך שאתם סובלים מתסמונת אכילה לילית (NES)

תסמונת אכילה לילית (NES – Night Eating Syndrome) שילוב של אכילת יתר בלילה יחד עם עם בעיות שינה. בתסמונת זו אתם אוכלים הרבה לאחר ארוחת הערב ומתקשים לישון, וממשיכים לאכול כאשר מתעוררים בלילה.

תסמינים

אם יש לכם תסמונת אכילה לילית, אתם אוכלים לפחות רבע מהקלוריות היומיות (25%) לאחר ארוחת הערב.

אם אתם מתעוררים במשך הלילה ואוכלים, לפחות פעמיים בשבוע, ייתכן שיש לכם את התסמונת אם יש לך גם לפחות שלושה מהתסמינים הבאים:

  • חוסר תיאבון בבוקר
  • דחף עז לאכול בין ארוחת הערב לשינה
  • נדודי שינה ארבעה או חמישה לילות בשבוע
  • אמונה כי יש צורך לאכול כדי להירדם או לחזור לישון
  • מצב רוח מדוכא המחמיר בשעות הערב

תסמונת אכילת לילה שונה מהפרעת אכילת יתר (Binge Eating Disorder). עם האחרונה אתם צפויים לאכול הרבה בפעם אחת. אם יש לכם את תסמונת האכילה הלילית, סביר להניח כי אתם אוכלים כמויות קטנות יותר במהלך הלילה.

הפרעה זו גם שונה מהפרעת אכילה הקשורה לשינה. בתסמונת האכילה הלילית, אתם זוכרים שאכלתם בלילה הקודם.

מה גורם לזה?

זה לא ברור לגמרי. הרופאים חושבים שזה עשוי להיות קשור לבעיות במחזור השינה והורמונים. שינויים בזמני השינה ושינויים בשגרה אינם אחראים לכך.

יש סיכוי גבוה יותר לתסמונת אכילה לילית אם אתם עם השמנת יתר או יש לכם הפרעת אכילה נוספת.

היסטוריה של דיכאון, חרדה, ושימוש בסמים נפוצים יותר בקרב אנשים עם NES.

תסמונת זו משפיעה על קצת יותר מ-1 מתוך 100 אנשים. אם אתם שמנים, יש לכם סיכוי של 1 ל-10 שיש לכם את זה.

סיבות גנטיות?

חוקרים מצאו קשר אפשרי בין תסמונת אכילה לילית לבין הגנטיקה.

יש גן הנקרא PER1 שמניחים שיש לו שליטה על שעון הביולוגי של הגוף. מדענים מאמינים כי פגם בגן הזה יכול לגרום לתסמונת אכילה לילית. אך עדיין נדרש מחקר נוסף בנושא.

קראו על  נשים צריכות יותר שינה מגברים

כיצד מאובחנים?

הרופא שלך יאבחן תסמונת אכילה לילית לאחר שהוא ישאל אותך שאלות על הרגלי השינה שלך והרגלי האכילה.

ייתכן ויהיה כלול שאלון מפורט. ייתכן שתתבצע בדיקת שינה הנקראת פוליסומנוגרפיה. היא בודקת את:

  • גלי המוח
  • רמות החמצן בדם
  • קצב הלב והנשימה

בדרך כלל, ניתן לבצע פוליסומנוגרפיה בבית החולים או במעבדות שינה.

כדי להיות מאובחנים בתסמונת אכילה לילית, האכילה העודפת במשך הלילה צריכה להתקיים לפחות 3 חודשים.

השפעות בריאותיות

תסמונת אכילה לילית קשורה להשמנת יתר, אך לא ברור אם השמנת היתר היא הגורם או ההשפעה של התסמונת.

דבר אחד ידוע: ההפרעה מקשה על ירידה במשקל.

לא כל המחקרים הראו כי הסובלים מהתסמונת אוכלים יותר בחישוב הכללי של היום, ולא כל אחד עם התסמונת הוא שמן.

בעיות שינה שמגיעים עם התסמונת גם עשויים לתרום לעלייה במשקל. אם השינה שלכם לא טובה, הסיכוי גבוה יותר לכך שתסבלו מעודף משקל.

טיפולים

תרופות נוגדות דיכאון וטיפול התנהגותי קוגניטיבי יכולות לסייע, אם כי מחקרים מעטים נעשו על התסמונת.

מחקר קטן אחד מצא כי פעילות גופנית מרגיעה עוזרת "להזיז" את התאבון מהלילה לבוקר.

מספר מחקרים הראו כי נוגדי דיכאון הראו שיפור באכילה הלילית, מצב הרוח ואיכות החיים.

נית גם לקחת מלטונין או חומרים המעודדים מלטונין כדי להתמודד עם תסמונת אכילה לילית.

כמו תמיד, יש לדבר עם הרופא שלכם לפני שאתם מחליטים לקחת תוספים.

תגובות

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!