בריאות

כאבי מחזור (דיסמנוריאה): גורמים, סימפטומים ודרכי טיפול

כאבי מחזור הנם תופעה נפוצה בקרב נשים רבות במהלך תקופת הווסת. חלקן, סובלות מכאבים עזים במיוחד, הקשים להתמודדות. במידה ואינכן מצליחות להקל על הכאבים בעזרת משככי כאבים ללא מרשם ואתן מוצאות עצמכן בחוסר תפקוד בשלושת הימים הראשונים של הווסת, אתן ככל הנראה סובלות מדיסמנוריאה.


למרות היותו מונח מסובך, לדיסמנוריאה יש משמעות פשוטה – זרימת דם חודשית קשה המלווה בהתכווצויות קשות ובסימפטומים נלווים נוספים. חשוב מאוד עבור כל אישה, ללמוד על הדיסמנוריאה ביסודיות על מנת לטפל במצב כראוי.

בואו נצא יחד למסע למידה על הגורמים לכאבי מחזור ונלמד כיצד ניתן לטפל בהם בשיטות טבעיות;

מהם סוגי הדיסמנוריאה?

מרבית הנשים סובלות מדיסמנוריאה ראשונית או דיסמנוריאה משנית, הנחשבות שתיהן להפרעות ווסת. בעוד הסוג הראשון הוא הנפוץ ביותר ואיננו מהווה סיכון בריאותי חמור, הסוג השני דורש טיפול רפואי רציני ויכול אף להגיע לכדי ניתוח.

דיסמנוריאה ראשונית

זוהי הפרעת ווסת המלווה בכאבים, ללא פתולוגיה בסיסית באגן הירכיים. חרף הופעתם של כאבים, לעיתים אף עזים, הדיסמנוריאה הראשונית נחשבת כתהליך בטוח של המחזור החודשי.

התכווצויות הבטן התחתונה עשויות להופיע יום או יומיים לפני הווסת ונמשכות בד”כ כיומיים עד ארבעה. דיסמנוריאה ראשונית משפיעה על עד כ50% מהנשים, בדגש על בנות בגיל ההתבגרות ונשים בשנות ה-20 לחייהן.

דיסמנוריאה משנית

זוהי תופעה מדאיגה המצריכה, ראשית כל, פנייה לגינקולוג. זאת מאחר ודיסמנוריאה משנית עשויה להתקשר לכל הפרעה גניקולוגית הקיימת אצליכן.

אנדומטריוזיס היא אחת הבעיות הרפואיות המופיעות בצורה של התכווצויות, במיוחד במהלך הווסת. היא מתרחשת כאשר הרחם משיל מעליו ריקמה הדומה לבטנה והיא יוצאת אל מחוץ למיקומה הרגיל.

מלבד ההתכווצויות, תיתכן גם זרימת דם כבדה ובעיות בפוריות. הדיסמנוריאה המשנית נפוצה יותר בקרב נשים באמצע שנות חייהן, אך עלולה להופיע בקרב כל אחת.

מה הם הגורמים העיקריים של שני סוגי דיסמנוריאה?

דיסמנוריאה ראשונית

התכווצויות עלולות להתרחש כאשר הרחם שלך נלחץ ונרפה ובכך משחרר את הדם החוצה.

רקמת בטנת הרחם משחררת כימיקלים מיוחדים, פרוסטגלנדינים, אשר מגבירים את עוצמת התכווצויות הרחם, בייחוד במהלך היומיים הראשונים של המחזור החודשי.

רמות גבוהות במיוחד של פרוסטגלנדינים בדם מהוות לעתים קרובות הגורם העיקרי לדיסמנוריאה הראשונית. סיבות אחרות כוללות הטיה של הרחם לאחור, מתח, אורח חיים פסיבי (ישיבה מרובה), השמנת יתר, עישון, אלכוהול והרגלי אכילה גרועים.

דיסמנוריאה משנית

מצב זה הוא חמור יותר, ולכן נגרם על ידי גורמים חמורים במיוחד, כגון מחלות דלקתיות של האגן (זיהום של החצוצרות), אנדומטריוזיס, אדנומיזיס, שרירנים, ציסטה או גידול בשחלות, מחלות וזיהומים מיניים ושימוש באמצעי מניעה לרבות מכשיר תוך רחמי (IUD).

הדיסמנוריאה המשנית נוטה להחמיר עם כל קבלה של ווסת, כאשר ההתכווצויות יופיעו הרבה לפני זרימת הווסת וימשכו עד 5 ימים לאחריה.

מה הם הסימפטומים העיקריים של דיסמנוריאה?

התכווצויות מוגברות במהלך דיסמנוראה (כאב עמום ועמוק) ועוויתות (כאבי אגן חדים בתחילת זרימת הווסת) הם ללא ספק סימפטומים קלים לזיהוי, אך קיימים גם תסמינים נוספים בהם אתן עלולות להיתקל:

  • כאבי התכווצויות חמורים או חבטות בבטן התחתונה
  • כאבים כלליים בלתי פוסקים בגוף
  • כאב גב תחתון המתפשט לירכיים
  • בחילה והקאה
  • כאבי ראש הדומים להתקפי מיגרנה
  • סחרחורת
  • נפיחות בבטן ושלשולים
  • עצירות
  • אנרגיה נמוכה
  • הפרעת שינה

האם ניתן לאבחן דיסמנוריאה?

אין בדיקות ספציפיות לאבחון הדיסמנוריאה הראשוני – נשים רבות מאבחנות זאת בעצמן בעזרת יומן מחזור חודשי.

במידה וצפים חששות לדיסמנוריאה משנית, יתכן שיהיה עליכן לגשת לבדיקות דם (או לספירה דיפרנציאלית (DC) או לספירה הכוללת (TC), או לשניהם), כדי להבין אם כל תהליך הזיהום מתרחש אצליכן באגן.

לאחר מכן, יתכן שיהיה עליכן לעשות בדיקות בקטריולוגיות כדי לגלות אם קיימת מחלה דלקתית באגן (PID) או מחלות המועברות במגע מיני (STD). במקרים מסוימים, הרופאים משתמשים בבדיקת שתן, אולטראסאונד טרנסווגינאלי או רחמי או בניתוח לפרוסקופי אבחוני כדי לקבוע את מקור הבעיה.

טיפול בדיסמוריאה

רוב הנשים אינן מחפשות טיפול רפואי עבור דיסמנוריאה. הטיפול הנפוץ בה כולל תרופות נוגדות דלקת, לא סטרואידיות (NSAID) או משככי כאבים אחרים המקלים על הכאב.

כאשר ההתכווצויות חמורות במיוחד, מומלץ לגשת לרופא.

ניתן להפחית ולמנוע את התכווצויות הווסתיות בבית (אלא אם אתן סובלות מדיסמנוריאה משנית).

כיצד למנוע דיסמנוריאה

אם אתן נוטות לסבול מכאבי מחזור, דעו כי תוכלו להדוף אותם גם הרבה לפני הופעתם.

בשלב ראשון, שימו לב להרגלי האכילה שלכן; שימו דגש על אכילת מזונות בריאים והפחיתו את צריכת האלכוהול.

ודאו כי אתן צורכות מספיק ויטימינים וחומרים מזינים ואין לכן חסרים שונים.

שנית, שימו לב לרמת הלחץ היום-יומית אליה אתן נתונות, רמות לחץ גבוהות גורמות להגברת ההתכווצויות בעת הווסת.

הקפידו על שינה מספקת, פעילות גופנית סדירה ובקרו אצל הגניקולוג באופן קבוע אחת למספר חודשים.

11 דרכים טבעיות להקלה על כאבי המחזור

נשים סבלו ממחלות הווסת הרבה לפני שהופיעו משככי הכאבים. כיצד הן נלחמו בכאב? בשיטות טבעיות כמובן.

למרבה המזל, חיינו כיום נוחים וטובים בהרבה, כך שאפשר להילחם במהירות וביעילות בכאבים ע”י שימוש בשיטות הטבעיות הבאות:

1.הכינו כוס תה צמחים

תה צמחים הנו תרופת סבתא בה השתמשו במשך מאות שנים. מספר מחקרים גילו כי סוגים מסויימים של תה צמחים מועילים בהקלה על כאבי המחזור.

על פי אוניברסיטת מרילנד, המרכז הרפואי בבולטימור, כמות מתונה של תה מורן שסוע עלים (Cramp bark) עשויה לעזור להפחית את כאבי המחזור ואת אי הנוחות הכללית. הרתיחו כוס מים והוסיפו 1-2 כפיות של חליטת מורן לתוכה. השאירו את החליטה בסיר למשך 12-15  דק’ ושתו ממנה 3 פעמים ביום. תה מורן(Cramp Bark) איננו מומלץ לנשים הנוטלות ליתיום או כדורים שונים להפחתת לחץ דם.

תה הקמומיל והמנטה טובים גם הם להקלה על הסימפטומים של דיסמנוריאה. התחילו לשתות תה לפחות פעמיים ביום בשבוע הקודם לווסת, על מנת להקטין את עוצמת הכאב במהלכו. אם אתן נוטלות תרופות מדללות דם, או יש לכן היסטוריה משפחתית של סרטן הורמונלי כלשהו, הימנעו לחלוטין משתיית תה צמחים על כל סוגיו.

2.היעזרו בכרית חימום

המחקר שפורסם ב-The evidence-based nursing website, הצביע כי שימוש בכריות חימום במהלך התכווצויות ווסתיות הועיל לנשים באותה מידה כמו איבופרופן. יתר על כן, המחקר שכלל 84 נשים עם סימפטומים של דיסמנוריאה, הצביע כי שימוש בכריות חימום, בשילוב עם איבופרופן בו זמנית, יצר הקלה מיידית בכאבים.

מלאי בקבוק חם או התכרבלי עם כרית חימום בעודך נהנית מספר או סרט אהובים עלייך במיוחד. הסחת הדעת מן הכאב תסייע לך לכשעצמה.

3.הישמרו ממזונות שומניים

שמירה על תפריט תזונה בריא יכול להוות גורם מפתח להקלה על עוצמת כאבי המחזור.

השומנים הם גורמים מובילים המגבירים את כמות הכימיקלים בגוף, המשפיעים על התכווצויות הרחם. שומנים מן החי הנם המזיקים ביותר, מאחר ויוצרים דלקות בגוף. הם מחוסרי חומרים מזינים, ויטמינים ונוגדי חמצון רבים המסייעים להילחם ולמנוע דלקות העלולות להוביל למחלות.

צרכו שומנים על בסיס צמחי; אבוקדו, אגוזים וזרעים הנם מקורות מצוינים לשומנים בריאים אשר בשילוב עם ויטמין D, מפחיתים את הפרוסטגלנדינים הגורמים להתכווצויות הווסת.

פירות יער, שמן זית ועגבניות הם מזונות אנטי דלקתיים מעולים, המומלצים מאוד לצריכה במהלך הווסת. לנשים טבעוניות או צמחוניות יש סיכוי נמוך יותר לסבול מדיסמנוריאה, בהשוואה לאלה הצורכות בשר.

4.הגבירו צריכה של ויטמיני B ומגנזיום

מגנזיום מסייע להורדת רמות הלחץ בגוף, אשר לעתים קרובות מגבירות את הכאבים.

ויטמיני B, במיוחד ויטמין B6, מסייעים במניעת נפיחות הגורמת לכאבים מוגברים. חלק ממקורות המזון הטובים ביותר של מגנזיום הנם; עלי מנגולד, תרד, יוגורט, שקדים, שעועית שחורה, גרעיני דלעת ושוקולד מריר מרוכז. ירקות עמילניים, דגנים מועשרים, ואגוזים שונים עשירים בויטמין B6.

אם אינכן בטוחות שאתן צורכות כמו מספקת של ויטמיני B ומגנזיום, בקשו מהרופא שלכן תוספי תזונה. קיימים בשוק תוספי ויטמין B  ותוספי מגנזיום בנפרד, אולם פעמים רבות הרופאים ממליצים לקחת את שניהם יחד.


5.הפעילו את הגוף

כאשר אתן חוות התכווצויות ווסתיות, בחילה ובעיות בריאותיות אחרות הקשורות למחזור שלכן, אימון גופני הוא בהחלט הדבר האחרון שמתחשק לכן לעשות. עם זאת, תרגילים קלים עשויים להקל על הכאב, להעלות את רמות האנרגיה שלכן ולשפר את מצב הרוח.

תרגילי אירובי ויוגה הנם ידידותיים למחזור ומסייעים להגביר את האנדורפינים (הורמוני האושר) ואת זרימת הדם. האימונים יוצרים התנגדות  פרוסטגלנדינים ומסייעים להפחתת ההתכווצויות.

בפעם הבאה שאתן חוות התקף התכווצות, הקדישו 5 דקות בלבד כדי לבצע  תנוחות כגון תנוחה עוברית, קיפול הגוף, ברכיים אל החזה, היפוכי בטן-גב, עמידה על ארבע, סוואסנה (מנוחה קצרה). אם לא מתחשק לכן יוגה, או כל תרגיל אחר, צאו להליכה קצרה.

6.צרכו עשבים נוגדי עוויתות

התכווצויות הן חלק מעוויתות שרירים, לכן עשבי תיבול נוגדי עוויתות עשויים בהחלט להקל עליהן.

עסו לתוך העור שמן מרווה טבעי בייחוד באזור  הבטן התחתונה, בכל פעם שתחוו התקף התכווצויות ומיד תחושו בהבדל. שמן מרווה קלארי אתרי, פועל בדומה לאיבופרופן ואצטמינופן והשימוש בו אף בטוח בהרבה, כאשר צורכים אותו במתינות. לא רק שהשפעתו דומה לזו של אצטמינופן, הוא גם מסייע בשליטה על האסטרוגן (קבוצת הורמונים בגוף).

שמן אתרי ברוש עוזר גם הוא להגביר את זרימת הדם ולהפחית את כאבי המחזור. אפשר להשתמש בו בנפרד או יחד עם שמן אתרי מרווה. לבנדר וילאנג ילאנג הם שמנים אתריים העשויים להועיל גם הם. שמן אתרי מנטה יכול לעבוד עם קומפרסים חמים (מטלית או מגבת חמה). כאשר מדובר בשמנים אתריים, חשוב לזכור שאין להשתמש בהם לשימושים פנימיים.

7.שתו הרבה מים

שתיית מים מסייעת לחילוף הנוזלים בגוף ומפחיתה נפיחויות, בחילות, הקאות, ועוויתות. שתיית מים חמים עם חתיכות של פרי, מחזקת את תפקוד המערכת החיסונית, מרגיעה את התכווצויות השרירים, מגבירה את זרימת הדם לעור ומגדילה את רמות האנרגייה. הימנעו מצריכה יתרה של קפה, אלכוהול ותה שחור, העלולים להוביל להתייבשות ולהחמיר את הסימפטומים של דיסמנוריאה. אם אתן מתקשות ללגום מים רגילים או מים מושרים בפירות במשך היום, שקלו אכילה של פירות וירקות בעלי תכולת מים גבוהה, כגון מלפפונים, אבטיחים, פירות יער, סלרי וכו’.

8.הקפידו על מנוחה

שינה היא התרופה הטובה ביותר! בכל פעם שהגוף שלכן כאוב או אפילו הנשמה, אתן נרדמות וקמות במצב טוב יותר!

תנומה קצרה היא אחת הדרכים הבטוחות להקלה על כאבי המחזור. האזינו למוסיקה מרגיעה שתעזור לכן להירדם מהר יותר ולצלול אל עבר שינה מרפאת.

9.דיקור

אקופונקטורה (דיקור) היא לא מתאימה עבור כל אחת, אך עשויה להוות אופציה.

מחקרים רבים וסקירות נערכו על מנת להדגים את ההשפעה החיובית והחזקה של טיפולי דיקור על כאבי מחזור.

הטיפול מרגיע את מערכת העצבים, מגביר את זרימת הדם, מפחית את הכאב ויוצר אפקט אנטי דלקתי. אם יש לכן בעיות בריאותיות, כדאי לתת לאקופונקטורה צ’אנס. שימו לב לגשת אך ורק לאקופונקט מורשה על מנת למנוע סיכונים ותופעות לוואי.

10.אמבטייה חמה

הכוונה באמבטייה חמה היא בשום אופן לא לאמבטייה רותחת!  אמבטיות ומקלחות חמות מדי עלולות להחמיר את הסימפטומים של דיסמנוריאה! מאידך, אמבטיה חמה עשויה בהחלט להקל עליהם. שתי אמבטיות נעימות ביום עשויות בהחלט להקל על כאבי המחזור וחשובות גם עבור הסטריליות שלכן, ניקיונכן האישי ולוחמה בחיידקים המצויים בגופכן. אל תשרו עצמיכן באמבטייה למשך יותר מ5 דקות, שהייה ממושכת עלולה להוביל להתגברות הווסת וההתכווצויות הנלוות אליה.

11.הסחת הדעת

שיטה אחרונה וידידותית שאין לה קשר לתרופות טבעיות, אך נשים רבות בוחרות להשתמש בה כדי להקל על ההתכווצויות.

למרבית הפליאה, מסתמן כי הכאב הנורא ביותר מתחיל דווקא אצלכן בראש. כאשר אתן חוזרות ואומרות שיש לכן כאבי מחזור איומים, אתן צפויות לחוות כאלה. נסו לצפות בסרט או לקרוא ספר ותיווכחו כמה הסחת הדעת נהדרת להתכווצויות!

לסיכום

אם אינכן חשות בהקלה בכאבים לאחר נטילת משככי כאבים ושימוש בשיטות הטבעיות שלהלן, עליכן להיוועץ ברופא שלכן.

במידה ואתן סובלות מכאבים ווסתיים יותר מ 3 ימים ברצף, או אם אתן חוות התכווצויות במשך זמן רב לאחריו, גשו לרופא במיידי.

לפני שתנסו את כל השיטות הטבעיות שהוזכרו לעיל, מומלץ גם כן להיוועץ ברופא.

התגובה שלך

תגובות