נפש

איך להתחיל לעשות מדיטציה: 10 דקות ביום

מדיטציה זו טכניקה המתאימה לאנשים אשר נמצאים בתקופת חיים עמוסה רגשית, לאנשים אשר שקועים במטלות חיי היום יום והיא אף מתאימה לאנשים שנמצאים בתקופות יותר רגועות. בקיצור, היא מומלצת לכולם!

שירן רזשירן | אגוגו-מגזין בריאות | Agogo | פורסם 29/7/16

מדיטציה

איך עושים מדיטציה

מטרת המדיטציה היא להביא אותנו לעומק הבנה ומשמעות של המציאות הקיימת וגם מאפשרת לגוף להיות במצב בו הוא יכול לרפא את עצמו ביתר קלות, אני מניחה כי כולנו רוצים בכך.

אבל רגע, לפני שאנחנו צוללים פנימה ליתרונות המדיטציה אתן לכם קצת רקע. אני את המדיטציה גיליתי באופן טבעי לפני כעשור וקצת, בזמן שסדר היום שלי היה משהו בין הזוי ללא אנושי, היה בי דחף לווסת את המירוץ שהייתי בו ביחד עם צורך לפתרון שאלות שעלו להם וכך מצאתי את עצמי מתחילה לתרגל מדיטציות והתוצאות לא איחרו לבוא.

המדיטציה חשבתי כך, שייכת לאנשי רוח לבושים לבן ולכאלו היושבים במנזרים בטיבט הרחוקה, אז זהו.. גיליתי שממש לא וההפך הוא הנכון. הסתבר,שמדיטציה אמיתית היא עניין פשוט וקל. ולכל אדם יש אפשרות ללמוד אותה, היא גם מהנה, טבעית ויעילה מאוד.

קצת רקע על החיים בהם אנו נמצאים

3 אתגרים חיצונים משמעותיים אנו אמורים להתמודד, בכל יום, כאלו שאין לנו שליטה על קיומם.

  • אתגר ראשון – קצב חיים מהיר! הכל קורה מהר, משתנה מהר.
  • אתגר שני – אפשרויות רבות ומגוונות! חישבו על הפעם האחרונה שרציתם לקנות נעליים, או חולצה או מכשיר חשמלי, כמה הצעות באינטרנט, בחנויות בצד הדרך, בקניונים, בפרסומות ובכל מקום כמעט סביבכם.. כך  שאפילו החלטה פשוטה כמו קניית נעליים הופכת להיות יותר מסורבלת.
  • אתגר שלישי – הצפת מידע! נכון שידע זה כוח, אבל שהוא רלוונטי ומתאים למה שאתם צריכים.

שלושת האתגרים האלו מעלים את רמת הלחץ, העוינות, הבלבול, הקושי ומורידים משמעותית את שלוות הנפש והבריאות. אז, מה עושים? מדיטציה!

מהי מדיטציה?

ברמה העקרונית מדיטציה היא התבוננות פנימה. מדיטציה היא התבודדות וכוונה שלי עם עצמי גם מבלי לנסוע רחוק ולהיות לבד פיסית. מדיטציה יכולה להיות כמעט בכל מקום, ויש לה טכניקות רבות המתאימות לעולם מערבי מהיר ומשתנה.

אנו רגילים להסתכל על העולם החיצוני, להיות בהשוואות מול מה שאנו רואים, לשפוט, להגיב ולהיות מזוהים עם דעותינו עד כדי כך שאנו חושבים שזה המציאות הטובה לנו, מבלי לעשות בירור מה קורה בפנים עמוק אצלנו. מתכון לחוסר שביעות רצון.

כל עוד לא נעשה בירור, לא נסלק את הערפל, ולא באמת נעצור רגע בשביל להבין מה עושה לנו הכי טוב, ויש יותר טוב, אנו יכולים לנוע בתחושות של תסכול או לסבול מבעיות בריאות, או חרדות או לחץ. כולנו צריכים שלווה פנימית והבנה של העולם סביבנו באופן שיגרום לנו יותר נחת.

המדיטציה היתה קיימת בתרבויות עתיקות, ומטרתה להרגיע את מערכת העצבים והמוח, לדוגמה ביהדות מציינים אותה מתקופת בית שני ועד ימינו. במצב של מדיטציה המוח משנה את התדרים שלו ומגיע ל "גלי אלפא", זהו מצב אידיאלי בו המוח מקבל איתות שאין עומס, אין סכנה, ואפשר להתפנות לריפוי הגוף ולהתחבר לתוך מחשבות צלולות פנימה לעבר התת מודע ולעבר המידע נטול האגו, התודעה פתוחה ומאפשרת לראות עוד דרכים והזדמנויות לכל מצב בו אנו נמצאים. גלי אלפא אינו מצב שינה. אלא מצב עירני מפוכח ורגוע.

איך עושים מדיטציה?

  1. יושבים במקום שקט וללא הפרעות. לובשים משהו נוח ומכבים מכשירים ניידים.
  2. יושבים ישיבה מזרחית על הרצפה, או על כרית. (אפשר גם לשבת על כיסא לאנשים הסובלים מבעיות גב)
  3. מדליקים נר ומתחילים את המדיטציה במבט רך לעבר השלהבת הדולקת.
  4. לאט מרפים את הגוף, הכתפיים, הרגליים, שרירי הפנים.
  5. דמיינו שהגוף שלכם נמס באיטיות מטה אך עדיין נשאר יציב ומחובר לקרקע דרך עצמות הישיבה.
  6. הקשיבו לנשימות, האטו אותן, קחו שאיפות ונשיפות יותר ארוכות ויותר מלאות לתוך חלל הבטן, תנו למחשבות להתרוצץ, ללא שליטה. אם מגיעה מחשבה לא קשורה פשוט תנו לה להיות והיא תתפוגג לאיטה.
  7. אין מאמץ. אין תחרות. אין יעד. פשוט להיות נוכחים.
  8. עם הגוף פתאום מעקצץ סימן שהוא בהתנגדות להרפיה, וככל שתתרגלו העקצוץ יעלם.
  9. ייתכן כי בתרגולים הראשונים תרגישו עייפות גדולה ותרצו ללכת לישון מייד, זה בסדר גמור.
  10. להיכנס למצב שינה ממדיטציה משפר את השינה שלכם פלאים.

מומלץ מאוד לתרגל כל יום בין 5 דקות ל 15 דקות ולאט בזמנכם הטבעי התודעה תפוגג את הערפל ותמצא את מה שאתם צריכים לדעת, בינתיים הגוף יכנס למצב נוח יותר של ריפוי.

לכל מי שעדיין לא מוכן למלא אחר טכניקות מדיטטיביות, אך רוצה ליהנות מפעילויות מעצימות אחרות, יש דרכים יצירתיות נוספות:

  • לפתח כישורים, תחביבים אישיים, ולעסוק בהם.
  • לדבר או לעשות פעילות עם חבר טוב.
  • לצפות בסרט איכותי.
  • לקרוא ספר טוב.
  • לעשות סיבוב רגלי מחוץ לבית/לעבודה.
  • פעילות ספורטיבית מהנה
  • עבודה בגינה.
  • תפילה
  • טיול בטבע
  • בישול, ציור, ריקוד מלאכת יד לסוגיה ועוד..
  • זמן איכות עם המשפחה
  • להשתכשך בים/בריכה/מקלחת

הכי חשוב, פנו זמן לעצמכם, זמן עם עצמכם בכל יום לפחות 5 דקות! לא תאמינו כמה מהר הזמן הזה יהפוך להיות יקר מפז.

מדיטציה מתקדמת מתוך הספר "היהלום"

מדיטציית מסע בזמן

  • שבו בנוחות, שחררו את הכתפיים.
  • מי שיכול לשבת בגב זקוף – כדאי ומומלץ.
  • מי שלא יכול, שיישען אחורנית.
  • שימו ידיים לצדי הגוף, כפות ידיים על הברכיים, אצבעות פרושות.
  • לאט לאט, להתחיל להתמקד בנשימות.
  • הקשיבו לנשימה, אוויר נכנס לאט לאט לתוך הריאות וחלל הבטן, ובאותה איטיות – יוצא החוצה.
  • שאפו אוויר פנימה באיטיות לספירה של שתיים.
  • נשפו אוויר החוצה לספירה של שתיים.
  • ועכשיו, שאפו, ונשפו, לספירה של שלוש.
  • כאשר אתם שואפים פנימה, שימו לב שגם את מחזור החיים אפשר לראות דרך הנשימה.
  • שואפים אוויר, נושפים אוויר.
  • תינוק שנולד נושם את הנשימה הראשונה: הוא מכניס אוויר לריאות בפעם הראשונה בחייו.
  • אדם שעוזב את העולם נושם את הנשימה האחרונה: הוא מוציא אוויר מהריאות בפעם האחרונה בחייו.
  • אנחנו נמצאים פה במחזוריות, במעגליות.
  • החיים הם חלק מאיתנו.
  • אנחנו מחפשים בתוכנו את הנקודה של אהבה עצמית. אהבה עצמית מורגשת לצד תחושות של שחרור ושלווה רבה.
  • שחררו את כל המתח שהצטבר בכתפיים.
  • מנשימה לנשימה הגוף משתחרר יותר ויותר.
  • כל אחד יכול לבקש בלבו הדרכה פנימית או חיצונית. כל אחד לפי אמונתו האישית.
  • אנחנו עושים עבודה עצמית נהדרת, מקבלים אחריות, וכל מי שפתוח לעזרה או תמיכה – יקבל אותה.
  • התרווחו על הכיסא כאילו אתם עומדים לצאת למסע.
  • מסע שלכם עצמכם לעבר העתיד.
  • דמיינו שאתם ישובים  בתוך קרון בודד של רכבת. קרון מיוחד, עגול, חמוד. אתם יושבים בו לבדכם.
  • חוגרים חגורת בטיחות.
  • הקרון מתחיל לנוע.
  • לאט לאט הוא נע.
  • הקרון ייקח אתכם קדימה בזמן, יֵצא מהחדר הזה, וימריא מעלה.
  • ככל שיתרחק – יעבור הזמן. יעברו השניות, יעברו הדקות.
  • השעות מתחילות לרוץ.
  • אתם יושבים בנינוחות, ברוגע, והמסע לעבר העתיד – נמשך.
  • הכתפיים משוחררות, כפות הרגליים נטועות על רצפת הקרון, כאילו הצמיחו שורשים לתוך האדמה.
  • הקשיבו לנשימה שנכנסת פנימה ויוצאת החוצה.
  • הזמן ממשיך להתקדם.
  • אתם בתוך הקרון.
  • הקרון מגיע ליום האחרון שלכם במסע החיים.
  • שם תוכלו לפגוש את עצמכם.
  • שם תוכלו להתוודע  לכל הידע שקיים בתוככם, ידע שנצבר מיום לידתכם ועד יומכם האחרון.
  • הקרון נוחת לאטו בתוך חדר שאתם לא מכירים.
  • בחדר יש מיטה.
  • על המיטה, מולכם, יושבת דמות.
  • זו דמותכם בסוף המסע שלכם.
  • דמות זקנה, חכמה, רגועה.
  • אתם יוצאים מהקרון וניגשים אליה.
  • אתם מסתכלים בה ויכולים לראות את ההשתקפות של עצמכם.
  • אתם מתיישבים מולה.
  • הדמות העתידית שלכם אומרת שהזמן החשוב ביותר הוא ההווה שלכם. כל רגע שבו אתם חיים ונושמים הוא הזמן לעשות עבודה של התחברות לאהבה עצמית, לגרעין החזק והמואר ביותר שלכם.
  • לדמות העתידית שלכם יש משהו לומר לכם.
  • קחו את העטים והדפים, וכתבו כל מה שעולה בדעתכם כשאתם בדמות שמעבירה לכם את המידע.
  • תחשבו כמותה.
  • תזכרו: הדמות הזו מדברת מתוך אהבה רבה כלפיכם וידע מוחלט לגביכם. ידע ללא פחדים וללא מחסומים.
  • בזמן הכתיבה אין צורך לחשוב על פסיקים ונקודות. תכתבו כל מה שעולה. תנו ליד לכתוב באופן חופשי.
  • קבלו את כל דבריה של הדמות העתידית ללא התנגדות או שיפוטיות.
  • פקחו את העיניים. ורשמו על דף כל מה שעלה לכם במדיטציה.

הכותבת, שירן רז, היא יועצת אסטרטגית רגשית בינלאומית לאנשים פרטיים וארגונים. מחברת הספר "היהלום". מעוניינים לשאול את שירן שאלה? שלחו לה הודעה בדף הפייסבוק שלה. לרכישת הספר "היהלום" מאת שירן רז

אהבתם את המאמר? פרגנו בלייק!

התגובה שלך

תגובות