איכות חיים

לקויות למידה בראיה הוליסטית

לקראת החזרה לבתי הספר מאמר שלי על לקויות למידה בראיה הוליסטית. לקויות למידה יכולות להתבטא בקבוצה גדולה ומגוונת של הפרעות, כמו קשיי עין יד, קורדינציה, התארגנות, זיכרון ועוד. הקשיים באיים לידי ביטוי ברכישת מיומנות הקריאה, כתיבה, וחשבון שהם מיומנות יסוד.

לדף הפייסבוק של מיטל

מיטל כדורי- תזונאית ונטורופתית | אגוגו-מגזין בריאות | Agogo | פורסם 2/9/14

 לקויות למידה בראיה הוליסטית

לקויות למידה בראיה הוליסטית

הקשיים באיים לידי ביטוי ברכישת מיומנות הקריאה, כתיבה, וחשבון שהם מיומנות יסוד. ילד שמתחיל את לימודיו בכיתה א’ אמור לקלוט את החומר הנלמד בקצב הכיתה, פחות או יותר (ילדי דצמבר יכול שהיו יותר איטיים).

אך כאשר הילד מתמודד עם קושי יום יומי נאבק כל שיעור כדי לשרוד את מאבק הקריאה ולמרות המאמץ קשה לו לזהות את הצלילים, קשה לו לחבר אותם למילה קשה לו לחבר מילה למשפט. הוא לא קורא, הכתה מתקדמת בחומר הלימוד וכאן מתחיל להיווצר פער בין ידיעותיו לבין רמת הכתב. ככל שהפער הולך וגדל הליקוי בקריאה הופך לדיסלקציה (פער של שנתיים בינו לבין הכיתה).

יש לזהות את הקושי ולטפל בו. תחילה לשלול בעיות רפואיות כמו קושי בראייה, או שמיעה, שני חושים שעליהם מבוססת הלמידה. אם יש קושי בשמיעה לילד קשה לקלוט את הצלילים שהם הבסיס לקריאה. אחרי ששוללים תחום רפואי, ע”י תשאול ההורים, יש לברר אם יש בעיה רגשית שיכולה להתבטא בפחדים עקב מחלה לבן משפחה, או מצב סוציו-אקונומי קשה שהמשפחה נקלעה אליו או הולדת אח, דבר שערר את מעמדו המשפחתי או, גירושים שיכולים להשפיע עד דיכאון.

יש לבדוק אם קיימים קשיים חברתיים, אולי אין לו חברים, או שהם מתנהגים אליו לא יפה, או שיש לו דימוי עצמי מאוד נמוך. במצבים אלו הוא לא יכול להתפנות ללמידה, הילד עסוק בקשיים חברתיים, בחרדות ופחדים בלי מוטיבציה. קשיים אלו זמניים וחולפים אם יודעים לזהות אותם בזמן.

הפרעת קשב וריכוז– A.D.D היא הפרעת ריכוז קשה מתבטאת בטווח קשב קצר. כל גירוי סביבתי קטן יוציא את הילד מריכוז מוסחות גבוהה. קושי בארגון, קושי לשים לב לפרטים, שכחנות. ניתוק. הילד ניראה כחולם, בוהה מנותק מהסביבה הלימודית.

[highlight]רוצה דברים מעניינים מאגוגו?.. הצטרף לרשימת המיילים שלנו [/highlight][ABss_subscribe_form inline_form=”1″ no_name=”1″]

בנוסף קימת אפשרות שילד בעל אב קשב קצר יהיה גם היפראקטיבי A.D.H.D- הילד זז הוא בתנועה מתמדת לעבר הגירוי- הפעילות הבאה. הוא לא מאורגן, דברים נופלים לו קשה לו לצייר ולגזור. גם אם הוא בעל יכולת למידה– ילד מאוד חכם האי שקט הפנימי מקשה עליו להתמיד בפעילות. הוא מפריע לילדים בסביבה הקרובה, למורה ויש לשער שקשה לו מאוד לשבת. הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות. היא הפרעה הפוגעת ביכולת הלימוד של התלמיד. כשהמורה מלמד ומסביר התלמיד השקט, אחרי זמן קצר יהיה בעולמות רחוקים, אנו נקרא לו אסטרונאוט. והתלמיד ההיפראקטיבי יהיה בעולמות רחוקים בתזוזה במרחב הכתה, או בפעילות אחרת מחוצה לה. הילדים מפסידים חומר בחלקו בזמן אמת ומכאן מתחיל להיווצר פער בלימודים. גם הכישורים החברתיים נפגמים. הילד עם בעיית קשב וריכוז, לרוב מכונס בתוך עצמו חווה כישלונות ומפתח דימוי עצמי נמוך. הוא מנותק וללא מוטיבציה.

לפעמים שומעים מההורים שהילד היה חברותי, פתוח, שמח, ובמעבר לכתה א’ הוא השתנה. ואכן בגן לא הייתה בעיה להשיג הישגים והקשב והריכוז הקצרים לא פגעו בו. ורק בכתה א’ חווה כישלונות. והילד ההיפראקטיבי יצבור פערים ויאבד את הקשב עם החומר הנלמד בכתה וגם הוא יחווה כישלונות, תסכול כעסים שיפגעו בדימוי העצמי שלו. הבעיה הופכת לבעיית התנהגות חמורה ואף אלימה. הילד חווה שרשת כישלונות בעקבות הקושי לשבת בכתה.

הטיפול:

אינטליגנציה רגשית, תזונה טבעית, הוראה מתקנת.

ניתן לטפל בלקויות למידה, בגיל צעיר השיפור יהיה משמעותי יותר.

הליקוי לא נעלם וימשיך להתקיים אבל ניתן לעקוף אותו ע”י תומכי זיכרון, אסטרטגיות למידה והתאמת שיטה לצורכי הילד נקודתית.

הדבר יאפשר לתלמיד להתגבר על הפערים ולקלוט את מיומנות היסוד ע”י הוראה מתקנת בליווי תמיכה רגשית לחיזוק דימוי עצמי.

ניתן ורצוי לטפל בהפרעות קשב וריכוז.

רצוי שהילד יחליף את התפריט היומי לתפריט המכיל מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך (עדשים, חומוס, טחינה אורז מלא, בטטה,קינואה, ועוד’) והורדת סוכרים פשוטים ופחמימות פשוטות
(לחם לבן, פירה, גלידה, שוקולד ועוד’) כך תהיה שמירה על איזון רמות הסוכר ולילד יהיה יותר קל לשבת במשך השיעור ולהיות קשוב ומרוכז. במקרים מסוימים תמיכה של תוספי מזון מאפשרים לילד לשבת משך השיעור ולהיות רגוע.

התהליך הטיפולי: כמובן על סמך המלצות האבחון.

אבחון דידקטי ו/ או פסיכו דידקטי.

ההוראה המתקנת מתייחסת לילד המסוים ומתאימה עצמה לקשיו כדי לחזק אותו בלימודים ולהביא לשילובו בכתה.

כמו כן התמיכה המשפחתית חשובה, אנו רוצים שמילד שלא יצא ממנו כלום “לילד תורם וחיובי” גם במשפחה וזאת נעשה ע”י עידוד הצדדים החזקים שלו.

החיזוק בלימודים, בבית והחיזוק הרגשי יעזרו לו להתגבר על הקשיים וחרדות עד לשילובו החברתי.

מלבד התמיכה בתחום הלימודים הילד יקבל כלים שיחזקו את אישיותו, את האני שלו את הגרעין הפנימי שלו. יגרמו לו להאמין בעצמו ולצאת משרשת הכישלונות שעלולה להישאר בדפוסי ההתנהגות שלו כל ימי חיו.

בהצלחה בשנה החדשה המודעות הגבוהה תניע אותו קדימה לעשייה והצלחה.

[easy_responsive_adsense publisher_id=9406214667396408 ad1=6013518279:336×280 ad2=4583164164:200×200 ad3=34567:200×200 wrapper_id=my-custom-ID]

התגובה שלך

תגובות