תזונה

קולורבי – יתרונות בריאותיים שלא הכרתם (ואיך מכינים)

היתרונות הבריאותיים של הקולורבי כוללים את יכולתו לשפר את תהליכי העיכול, לירידה במשקל, למנוע סרטן, להגביר את המערכת החיסונית, להסדיר את חילוף החומרים, להגביר את זרימת הדם, לחזק את העצמות, לשפר את בריאות הראייה, ומסייע בהגנה על תפקוד השרירים והמעיים.

העובדות התזונתיות של הקולורבי

הקולרבי מוערך מאוד במדינות ובמטבחים שונים ברחבי העולם, לא רק בשל המגוון הרחב שניתן להשתמש בו, אלא גם משום שהוא מלא בחומרים מזינים ומינרלים כמו נחושת, אשלגן, מנגן, ברזל וסידן, וכן ויטמינים, כגון: ויטמין C, ויטמיני B מורכבים, ויטמין A וויטמין K.

יחד עם זאת, קולורבי גם עשיר בסיבים תזונתיים ותרכובות נוגדות חמצון, כגון פיטו-כימיקלים וקרוטנים שונים. היתרונות הבריאותיים של קולרבי כוללים:

שיפור העיכול

בדיוק כמו רוב הירקות ממשפחת המצליבים, גם קולורבי הוא מקור נהדר של סיבים תזונתיים שיכולים לשפר באופן משמעותי את בריאות מערכת העיכול.

סיבים מסייעים לתנועת מעיים טובה, מניעת עצירות, צמצום התכווצויות בטן ונפיחות, ובדרך כלל משפרים את האיכות מערכת העיכול, תוך מקסום יעילות ספיגת המזון.

ראו: 5 דרכים טבעיות לשיפור העיכול

מסייע לירידה במשקל

קולורבי הוא מזון דיאטה מושלם, כי הוא דל-קלוריות, עשיר בסיבים, ועמוס ברכיבים תזונתיים מועילים.

הסיבים גורמים לנו להרגיש מלאים, כך שגם אם נפח המזון הנצרך הוא לא כל כך גדול, אנו נצליח להתנגד לדחף לנשנש בין הארוחות או להגיע למצב של אכילת יתר.

משפר את רמת האנרגיה

למרות שלא מדברים רבות על מאפיין זה של המינרל אשלגן, הוא אחד השחקנים המרכזיים בהתנהגות השרירים ועצבי הגוף. מינרל זה עוזר לנו לנוע, לנשום, להגיב ולתפקד כל יום.

ככזה, תוכן האשלגן הגבוה בקולרבי הופך אותו לתוספת נהדרת לתזונה ומסייע בשמירה על עירנות, אנרגטיות, ובמצב מעולה!

קראו על  פרוביוטיקה - למה זה חשוב?

באותו נושא: 10 דרכים להגברת האנרגיה באמצעות מזון

הסדרת לחץ הדם

אותו האשלגן עליו דיברנו בסעיף הקודם פועל גם כמרחיב כלי דם, מפחית את הלחץ על מערכת הלב וכלי הדם על ידי הקלת המתח של כלי הדם והעורקים.

הדבר מסייע בהגברת זרימת הדם ברחבי הגוף, באזורי חמצון עיקריים, והורדת הסיכון של אירועים קרדיווסקולריים כמו שבץ או התקפי לב.

לאשלגן גם חלק מרכזי ברגולציית נוזלים בגוף, והוא עובד יחד עם הנתרן כדי להסדיר את תנועת הנוזלים בין התאים.

מניעת אנמיה

תכולת הברזל המשמעותית בקולורבי מסייעת להגברת תאי הדם האדומים בגוף (RBC), שהם חיוניים למניעת אנמיה (חוסר הברזל), המאופיין בחולשה, עייפות, כאבי ראש, הפרעות בקיבה, דיסאוריינטציה וכשל כללי במערכת החיסונית.

הסידן המצוי בקולורבי משפר גם את ספיגת הברזל בגוף, ולכן קולורבי הוא מגבר סביבתי הן למערכות החיסון והן למערכות הקרדיווסקולריות.

קראו על 10 מזונות עשירים בברזל

שיפור כוח העצם

ככל שאנו מזדקנים, עצמותינו נחלשות, אך אחת הדרכים הטובות ביותר להימנע או להאט באופן משמעותי את התהליך היא על ידי אכילת מזון עשיר במינרלים, הכולל ירקות כמו קולורבי, עם מנגן גבוה, ברזל ותכולת סידן.

מניעת אוסטאופורוזיס היא משהו שכדי להתחיל לעשות בגיל צעיר – אז שמרו על רמות סידן גבוהות!

ראו: 11 מזונות שלא חשבתם שטובים לעצמות שלכם

בריאות העיניים

התזונה שלנו משמשת תפקיד מרכזי בהגנה וביכולת שלנו לראות היטב, ואין דבר טוב יותר מויטמין A.

קולורבי הוא מקור עשיר של קרוטן, כולל בטא-קרוטן, הפועל כנוגד חמצון בגוף, במיוחד באזור העין.

ויטמין A יכול לעזור למנוע ניוון מקולרי להאט או למנוע הופעה של קטרקט. הדבר נעשה על ידי נטרול הרדיקלים החופשיים בעין ומניעת מתח חמצוני.

קראו על  כוסמת - יתרונות בריאותיים ואופן הכנה

ראו: 11 מזונות שטובים לשיפור הראייה

הגברת חילוף החומרים

אם אתם מאותם אנשים שרוצים להסדיר את חילוף החומרים שלהם או מרגישים שמשהו בגוף שלכם פשוט לא עובד כמו שצריך, אתם צריכים לנסות קולורבי, הוא מקור עשיר של ויטמיני B, שרבים מהם משחקים בתפקידים מרכזיים בתהליכים אנזימטיים בגופנו.

רשת חיונית זו של תגובות ותהליכים קובעת את יעילותו ותפקודו של גופנו, ולכן הקפידו להוסיף מזונות עשירים בויטמיני B כמו קולורבי לתזונה השבועית!

קראו על 12 המזונות הטובים ביותר לזירוז חילוף החומרים

מניעת סרטן

קולורבי הוא אחד מאותם ירקות מדהימים שמבורכים ברמות גבוהות של פיטוכימיקלים, בעיקר גלוקוסינולטים, הנחשבים לחלק מנוגדי החמצון החשובים ביותר למניעת סרטן, כולל סרטן השד והערמונית.

מילה של זהירות: מלבד מקרים נדירים מאוד של אלרגיה למזון, קולורבי הוא לא מקור של אלרגנים ידועים וניתן לאכלו ללא דאגה על ידי הרוב המכריע של האנשים.

איך אוכלים קולורבי?

ניתן לאכול את הקולורבי בכל מיני דרכים. בדרך כלל מורידים את העלים, מקלפים את השכבה החיצונית ומשתמשים בליבת הקולורבי. אך ניתן גם להשתמש בעלים בבישול.

סלט קולורבי וכרוב

1.גולמי

ניתן לאכול את הקולורבי בצורתו הגולמית, כך הוא פריך ועם חריפות מסוימת הדומה מעט לצנונית.

ניתן להוסיף חתיכות או לגרר אותם לסלט, או פשוט לחתוך לקוביות ולאכול אותם עם טפטוף עדין של שמן זית טוב וקצת מלח.

2.הוספה למרק

ניתן להוסיף את הקולורבי למרק ירקות רגיל עם ירקות אחרים, אך ניתן גם להכין איתו מרק קרם.

3.קלייה

כמו רוב הירקות האחרים, כאשר קולים את הקולורבי בתנור הצד החיצוני שלו נהיה קמלי, וטעמו נהיה מתוק ורך.

ניתן לשלב יחד עם ירקות אחרים כמו חצילים ותפוחי אדמה.

4.אידוי

עוד דרך מעולה ליהנות מהקולורבי היא אידוי. לאחר האידוי ניתן להשתמש בו בכל מיני דרכים כפי שציינו בסעיפים הקודמים.

קראו על  כך הפירות והירקות נראו לפני שהאדם ביית אותם
תגובות

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!