תזונה

2 תמרים ביום – 16 יתרונות בריאותיים

תמרים הם הפירות של עץ הדקל. יש להם מספר רב של יתרונות בריאותיים אותם נמנה במאמר זה.

תמרים גדלים בדרך כלל במחוזות צחיחים ובאזורים יבשים למחצה, בעיקר במזרח התיכון.

הם נחשבים לחלק חיוני בתזונה של רוב המדינות הערביות. עצי דקל ותמרים נקראים גם "עץ החיים" ו-"לחם המדבר".

מאחר והם גדלים בתנאים קשים, מטבוליטים משניים בתמרים הם חלק קריטי במתן השפעה הגנתית מפני טמפרטורה גבוהה, מפני קרני אולטרה סגולה ועמידות בפני יובש ומליחות; הם מפגינים עמידות לפתוגניים ולגירויים של צמחים.

מאמינים כי התמרים החלו לגדול במקום כלשהו בקרבת המפרץ הפרסי. קיימים כמה סוגים של תמרים שמקטלגים אותם בשלוש קבוצות על בסיס תוכן הסוכר שלהם, מידת הרכות, תמרים יבשים למחצה ותמרים מיובשים.

כל הסוגים של התמרים זהים לרוב מלבד הניגודים בטעם ובגודל.

הערכים התזונתיים של התמרים

תמרים הם תחנת כוח של חומרים מזינים: ויטמינים, כגון, תיאמין, ריבופלאבין, ניאצין, חומצה פולית, ויטמין A וויטמין K. ניתן למצוא בתמרים מינרלים חיוניים, כגון, סידן, ברזל, זרחן, נתרן, אשלגן, מגנזיום אבץ וסיבים תזונתיים.

קלוריות: בתמרים יש ערכים גבוהים של קלוריות כאשר ב-100 גרם תמרים יש עד 314 קלוריות.

חלבונים ושומן: בתמרים יש 2.5 גרם חלבונים ל-100 גרם אך הם גבוהים בסוכרים, הכוללים בעיקר פרוקטוז וגלוקוז.

ויטמינים: תמרים עשירים בוויטמין A ב-100 גרם תמר יש 149 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין זה. הם מכילים גם רמות משביעות רצון של ויטמיני B מורכבים, למשל, פירידוקסין (ויטמין B6), ניאצין, ויטמין 5B, ויטמין 2B וגם ויטמין K.

מינרלים: תמרים עשירים גם במינרלים כמו סלניום, נחושת, אשלגן, מגנזיום, מנגן, סידן וברזל. הם מכילים כמויות גדולות של אשלגן, ב-100 גרם תמר יש 696 מ"ג או 16% מהצריכה היומית המומלצת של האלקטרוליט הזה.

היתרונות הבריאותיים של תמרים

1.טיפול ומניעת אנמיה

אנמיה מתוארת כמחלה שבה יש כמות נמוכה של כדוריות דם אדומות בגוף הנגרמת כתוצאה מחוסר בברזל.

תמרים מכילים רמה גבוהה של ברזל שהופכת אותם לפתרון ביתי אידיאלי לטיפול במחסור בברזל. צריכה יומית של תמרים יכולה להגביר את מידת הברזל בדם.

באותו נושא:

2.טיפול בעצירות

תמרים הם חומר משלשל טבעי ומזין. הם עשירים בסיבים מסיסים, אשר משמשים חלק חיוני בקידום תנועה נוחה ובריאה במעיים.

קראו על  16 מזונות שכל טבעוני צריך לאכול כדי להישאר בריא

כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר כל שעליכם לעשות זה להשרות את התמרים במים במהלך הלילה ולאחר מכן לאכול את התמרים הספוגים למחרת בבוקר.

קראו על 10 תרופות מהירות לטיפול מיידי בעצירות

3.טיפול בשלשולים

תמרים בשלים יכולים להיות גם יעילים לטיפול בשלשולים בשל נוכחותו של האשלגן אשר מסייע בפיקוח על רפיון המעי הרגיז.

סיבים מסיסים בתמרים מספקים תנועת מעיים קלה שמקדמת את התפקוד הבריא של מערכת ההפרשה ליציאות מוצקות ועוזרת לתפקוד של מסגרת הפרשה.

קראו גם: שלשולים – גורמים ודרכי טיפול

4.חיזוק העצמות

כמויות משמעותיות של מינרלים שנמצאות בתמרים הופכות אותם לסופר פוד עבור חיזוק העצמות ומניעת דלקות מייסרות ומעייפות כמו אוסטאופורוזיס.

מוצרים טבעיים ויבשים אלה של הטבע מכילים סלניום, מנגן, נחושת, ומגנזיום, אשר כולם חיוניים לשיפור מוצקות ואיכות העצם, במיוחד כאשר אנו מתבגרים, העצמות שלנו מתחילות להיות חלשות יותר.

קראו על 11 מזונות שלא חשבתם שטובים לעצמות שלכם

5.נוגד סרטן

פלבנואידים, שידועים כסוכנים למניעת סרטן כמו, בטא-קרוטן, לוטאין וזאקסנטין יכולים לספק הגנה על תאים ומבנים שונים בגוף מפני השפעות מזיקות של רדיקלים חופשיים של חמצן.

מרכיבים חיוניים אלה בתמרים נמצאים כדי לספק הגנה מסוימת מפני גידולים במעי הגס, הערמונית, השד, רירית הרחם, הריאה והלבלב.

העושר של התמרים בסיבים תזונתיים מונע היווצרות של כולסטרול רע במעיים וגם מגן על השכבה הרירית במעי הגס על ידי הפחתת זמן החשיפה.

קראו על 13 מזונות שיכולים להפחית את הסיכון לסרטן

6.טיפול בהפרעות מעיים

הנוכחות של ניקוטין בתמרים יכולה להגביל את הצמיחה של אורגניזמים פתולוגיים ולקדם את הצמיחה של אורגניזמים מיקרוסקופיים ידידותיים במערכת העיכול.

יתר על כן, תמרים מכילים סיבים מסיסים ולא מסיסים כמו חומצות אמינו, אשר מבטיחים עיכול טוב של מזון. לפיכך, יש ספיגה מלאה של חומרים מזינים על ידי מערכת העיכול והם מנוצלים כראוי על ידי הגוף.

7.שמירה על מערכת עצבים בריאה

תמרים הם מקור טוב של ויטמינים אשר מסייעים לשפר את הבריאות ואת הפונקציונליות של מערכת העצבים האנושית והתועלת של המערכת החושית האנושית.

תמרים עשירים באשלגן שעוזר לשפר את מהירות והפונקציונאליות של המוח.

ראו: 12 המזונות העשירים ביותר באשלגן

קראו על  10 יתרונות מוכחים מדעית לכורכום וכורכומין

8.פעילות נגדית של שבץ ומחלות לב כליליות

אשלגן הוא מרכיב חיוני של נוזלים בתא ובגוף המסייעים בשליטה על קצב הלב ולחץ הדם ובכך הוא מגן מפני שבץ ומחלות לב כליליות.

השריית תמרים סביב שעות הערב ולאכול אותם מרוסקים לקראת תחילת היום מועילים בטיפול של לב חלש.

במידה וחוזרים על הפעולה הזו פעמיים בשבוע, ניתן למנוע מחלת לב כלילית, התקף לב ושבץ על ידי הפחתת רמות הכולסטרול LDL (הכולסטרול הרע) בגוף.

9.טיפול באלרגיות

תמרים מכילים גופרית אורגנית שיש לה יתרונות בריאותיים רבים כגון הפחתת תגובות אלרגיות ואלרגיות עונתיות.

תמרים הם חלופה יוצאת דופן שמוסיפה גופרית לתזונה ולמניעת רגישות פתולוגית.

קראו על 10 דרכים טבעיות לטיפול באלרגיות

10.נוגד דלקות

בתמרים נוגדי חמצון פלבנואידים פוליפנולים, הידועים כטאנינים, בעלי תכונות אנטי דלקתיות ואנטי-דמומיות.

קראו על 14 מאכלים המנצחים את הדלקת בגוף שלנו

11.ראייה טובה

תמרים הם מקור של ויטמין A, ויטמין שידוע בתכונות נוגדות חמצון התא שבסיסיות לראייה.

צריכה יומיומית של תמרים מסייע לשמור על עיניים בריאות, יתר על כן צריכת תמרים מונעת מחלות כמו ליקוי ראייה בלילה.

12.עלייה במשקל

אם אתם סובלים מתת משקל, תמרים הם המזון בשבילכם! הם מקור מצוין לסוכר, חלבונים וויטמינים בסיסיים רבים. אכילת תמרים עם משחת מלפפונים מסייעת לשמור על משקל בריא נורמלי מבלי לגרום לתת-תזונה.

13.טיפול בחולשה מינית

מחקרים מסוימים הוכיחו שתמרים מועילים בשיפור הביצועים והתפקוד המיני.

מומלץ לקחת קומץ של תמרים לספוג אותם בחלב עיזים במהלך הלילה ולאחר מכן לטחון אותם עם אבקת הל ודבש.

תמרים מכילים רמות גבוהות של אסטרדיול ופלבנואידים, אשר יכולים להגדיל את תנועתיות של כמות הזרע.

14.בריאות השיניים

תמרים מכילים פלואור, מרכיב כימי חיוני המדכא עששת על ידי פירוק פלאק וכן חיזוק זגוגית השן.

זגוגית השן מורכבת מהידרוקסיפטיטים אשר מגנים מפני עששת כאשר הוא באינטראקציה עם פלואור.

15.מסייע לנשים בהריון

תמרים מציעים כמה יתרונות בזמן הריון. מכיוון שהם עשירים בברזל, תמרים מונעים אנמיה אצל נשים בהריון וגם התפתחות אנמיה אצל העובר.

הם גורמים לשינוי בשרירי הרחם, מה שמאפשר לרחם להתרחב בצורה חלקה.

תמרים משפרים את איכות חלב האם על ידי מתן חומרים מזינים שהם מכילים.

16.תחזוקה של עור בריא

בתמרים אדומים יש רמה גבוהה של ויטמין C ופלבנואידים, אשר יכולים לשפר את גמישות העור שלך ולשפר את הרקמה התת עורית, ובכך, להפוך את העור לרך וחלק.

קראו על  היתרונות הבריאותיים של הברוקולי

תמרים מכילים גם ויטמין B5 אשר מסייע במניעת סימני מתיחה.

כמה תמרים מומלץ לצרוך ביום?

קשה להכריע מהם המידות הנכונות לצריכה של תמרים, מאחר והן מתבססות על מספר גורמים, למשל, גיל האדם, מצבו הגופני, משקלו, ותנאים נוספים ושונים.

ההמלצה הכללית היא לא לצרוך יותר מ-2-3 תמרים בכל יום.

זכרו כי גם אם המזונות שאנו אוכלים הם טבעיים, במינונים מסוימים הם יכולים לגרום להשפעה שלילית, לכן חשוב לשים לב מהו המינון הנכון.

האם יש תופעות לוואי לצריכה של תמרים?

תמרים הם מזון חשוב בשביל שמירה על אורח חיים בריא. הם מכילים ויטמינים ומינרלים רבים שיכולים לעזור ולשמור על הבריאות של הגוף שלנו בדרכים שונות. למרבה הצער, יש כמה חסרונות של תמרים שצריך לקחת בחשבון.

1.בתמרים יש כמות גבוהה של סוכר

בעוד שתמרים יכולים להיות מעצימים יוצאי דופן למערכת החיסונית, תוכן הסוכר יכול להיות בעיה עבור אחרים, במיוחד לחולי סוכרת שצריכים לשמור על רמות הגלוקוז שלהם.

2.ערך קלורי גבוהה

למעשה, בתמר מג'הול אחד יש בערך 66 קלוריות. אם אתם מתאמנים כדי להיכנס לכושר או לשמור על משקל גוף תקין, ייתכן שיהיה עליכם לקחת את הנתון הזה בחשבון כאשר אתם אוכלים תמרים.

3.רגישות יתר

למעשה אנשים רגישים ואלרגים לדברים שונים מסיבות שונות ולא תמיד ברורות. תמרים לעיתים גורמים לרגישות יתר שעשוי לגרום לאי-נוחות.

4.בעיות בעיכול

בעוד שישנם יתרונות הקשורים למערכת העיכול כתוצאה מאכילת תמרים לרוב הם לא יגרמו לבעיות בבטן, אך בקרב אנשים מסוימים הסיבים עלולים לגרום לתגובה לא טובה בבטן ולבעיות כמו רפיון של המעיים.

סיכום

תמרים הם תוצר אורגני הנותן מידה ניכרת של יתרונות רבים למערכות השונות בגוף. כך או כך, יש כמה חסרונות שחשוב לשים לב אליהם, וכמו הרבה דברים בחיים יש לשמור על מידתיות.

לסיכום, האסטרטגיה הטובה ביותר לגבי תמרים היא מתינות. הם נועדו לשמש כמזון שמקדם בריאות אך זה לא אומר שניתן לצרוך אותם ללא מעקב.

השתמשו בהם כמאיץ בריאות במקום להפוך אותם למזון המרכזי בתזונה שלכם.

תגובות

תגיות

הצטרפו לאגוגו בפייסבוק!