בריאות

12 סיבות לכך שהבטן שלך נפוחה

מרגישים נפוחים? כולנו הרגשנו כך יותר מפעם אחת בחיים, התחושה שהבטן מלאה מדי. אבל לא תמיד הנפיחות הזו קשורה לאכילה מופרזת. האם הגוף שלכם אוגר יותר מדי מים? האם זה בגלל משהו שאכלתם? או שאולי הדבר נובע כתוצאה מבעיה בריאותית.


יותר מדי גזים? ייתכן שלא

רוב האנשים חושבים שהם נפוחים בגלל גזים או פשוט רגישים יותר לגזים. בדרך כלל, הדבר קשור לבעיה בריאותית. על גורמים אפשריים נמנים תסמונת המעי הרגיז, רפלוקס קיבתי ושטי וטחורים. שוחחו עם הרופא המטפל אם אתם סבורים כי אתם סובלים מגזים לעיתים תכופות.

מלח

אמנם הגוף שלנו זקוק למלח, אך רובנו צורכים יותר מכפי שאנחנו זקוקים. הדבר גורם לנו לאגור מים, ועלול לגרום לבעיות בריאות חמורות יותר כגון לחץ דם גבוה.

לא רק מהמלחיה צריך להתרחק: אם אתם דומים לישראלים רבים אחרים, רוב המלח במזון שלכם מגיע מהמזונות התעשייתיים ומהמזון המהיר. בדקו את תוויות המזון כדי לדעת על רמות המלח (נתרן) שהוא מכיל וזכרו: גם אם אתם לא מרגישים בטעמו, אין פירושו של דבר שהוא איננו.

כמות פחמימות מופרזת

פחמימות נותנות לגוף את הדלק הזמין, שבו יוכל להשתמש מיד. אבל, יותר מדי בבת אחת עלול לגרום לאגירת נוזלים. ככל שהפחמימות מגיעות מהר יותר אל מחזור הדם, כך גדל הסיכוי שזה יקרה. פחמימות פשוטות, קרי, לחם לבן, ממתקים, מאפים ומשקאות קלים, מגיעים אל מחזור הדם כמעט מיד.

פחמימות מורכבות, כמו דגנים מלאים, פירות וירקות, אינם מגיעים כל כך מהר, משום שתהליך העיכול שלהם נמשך זמן רב יותר.

קראו על 11 דרכים להורדת משקל של הצטברות נוזלים בגוף

משקאות תוססים

הבועות במשקאות הללו ובמשקאות אחרים, כגון בירה, שמפניה, או סודה מלאים בגזים. כשאתם שותים אותם, הם יכולים למלא את מערכת העיכול שלכם. ייתכן שתוציאו חלק מהם בשיהוק, אבל ברגע שהגז מגיע אל המעיים, הוא ייתקע שם עד שתשחררו אותו. פרט לכך, מרבית המשקאות התוססים מלאים בסוכר, דבר שיכול לגרום לכם לאגור נוזלים ולהרגיש נפוחים.

אכילה מהירה מדי

ככל שתאכלו מהר יותר, כך תגדל כמות האוויר שתבלעו. בדומה למשקאות תוססים, כאשר האוויר נכנס אל המעיים, הוא יכול לגרום לכם לחוש נפיחות. יכולות לעבור 20 דקות עד שהקיבה תתן איתות למוח שאתם מלאים, מספיק זמן כדי לאפשר לכם לאכול כמות שתגרום לכם להרגיש שבעים עד כדי אי נוחות.

עצירות

רבים מאיתנו סובלים מדי פעם מאי סדירות בפעולת המעיים, אשר יכולה לגרום לנו לתחושת נפיחות. ישנם מזונות שעשויים לגרום לעצירות, לצד שתייה בלתי מספקת של מים, שינויים פתאומיים באורח החיים ובתזונה, או לחץ. בדרך כלל, עצירות עוברת מעצמה, אבל פעילות גופנית ותרופות ללא מרשם עשויות לעזור. אם העצירות נמשכת יותר ממספר ימים, פנו אל הרופא המטפל.

ראו: 11 דרכים קלות ביותר למניעת עצירות

מוצרי חלב

מזונות כגון חלב וגלידה עלולים לגרום לגזים, לכאב בטן ולנפיחות אם לגוף יש קושי לעכל לקטוז (סוכר הנמצא בחלב ובמוצריו). בדרך כלל, לא מדובר במצב חמור, אבל התנזרות ממוצרי חלב הינה דבר נבון. ישנן תרופות שיכולות להקל על עיכול מוצרי חלב. מדובר במצב שונה מאלרגיה לחלב ולמוצריו, שבה המערכת החיסונית מתייחסת אליהם כאל פולש מסוכן. מצב זה עלול להיות חמור יותר, לגרום לפריחה, להקאות ולצואה דמית.

עליה במשקל

אם עליתם 5 ק”ג או יותר בשנה החולפת, אתם עשויים להרגיש נפוחים משום שבדרך כלל, המשקל מצטבר סביב הבטן. הוא תופס מקום מקום ומשאיר פחות מקום לקיבה להימתח. שוחחו עם הרופא המטפל שלכם או איש מקצוע מוסמך אחר כדי לגבש תכנית לירידה במשקל, אשר תגרום לכם לחוש יותר בנוח.

פרוקטוז (סוכר פירות)

זהו אחד מסוגי הסוכר הקיימים, אותו הגוף מתקשה לפרק יותר מכל סוג אחר. כתוצאה מכך, אתם עלולים לסבול מגזים, מנפיחות בבטן ומכאבים. במזונות רבים, הוא מופיע כ”סירופ תירס עתיר פרוקטוז”, והוא נמצא בפירות, בעיקר בפירות יבשים, באופן טבעי, כמו גם בדבש, בבצל ובשום. יומן אכילה עשוי לעזור לכם במעקב אחר ההרגשה שלכם בעקבות אכילת מזונות מסויימים, ולהבין אם הדבר מהווה בעיה עבורכם.

שומן

הגוף זקוק לשומן על מנת לייצר את דופנות התאים, את רקמות העצבים (כגון המוח) והורמונים. ברם, כמות רבה מדי של שומן תגרום לתחושת נפיחות, משום שלגוף לוקח יותר זמן לפרק את שומן, יחסית לסוגי מזון אחרים. כמו כן, השומן עתיר קלוריות ועלול לגרום לעליה במשקל אם לא תישמרו מפני צריכה מופרזת שלו, דבר נוסף שעלול לגרום לתחושת נפיחות.

מחזור חודשי

מצב הנקרא תסמונת קדם וסתית (PMS), עלול לגרום לנשים מסוימות לחוש עייפות, כאובות ועצבניות כשבוע לפני קבלת ה-וסת. מצב זה גורם גם להצטברות נוזלים, דבר שיכול לגרום לתחושת נפיחות. מקור הבעיה אינו ברור, אך ההורמונים תורמים לכך. פעילות גופנית עשויה להקל, וכן הימנעות מצריכת מלח, סוכר ופחמימות פשוטות.

דיאטה דלת פחמימות קצרות (FODMAP’s)

הפחמימות הללו מתעכלות קרוב לקצה המעי, ומזינות את החיידקים המצויים שם. אצל אנשים מסוימים, הדבר עשוי לגרום להצטברות של גזים ונוזלים, לכאבי בטן ולנפיחות.

פחמימות קצרות נמצאות בחלק מהפירות, הירקות, הדגנים המלאים ומוצרי החלב. לדוגמה: אספרגוס, שום, אגסים, מנגו, אפרסקים, פסטה מחיטה ולחם שיפון. נהלו יומן אכילה, אשר יאפשר לכם לעקוב אחר המזונות המשפיעים עליכם. כמו כן, התייעצו עם דיאטנית או עם רופא אם ייתכן שההרגשה שלכם קשורה לפחמימות מסוג זה.

קראו על 13 מזונות הגורמים לנפיחות בבטן (ומה לאכול במקומם)

צליאק

תגובת הגוף לגלוטן – חלבון המצוי בחיטה, בשעורה, בשיפון ובמזונות ארוזים ומעובדים, הכרוכה בתקיפת דופן המעי (חלק ממערכת העיכול שלנו). מחלה זו גורמת לשלשולים, ירידה במשקל, כאבים באזור הבטן והרבה גזים, אשר עלולים לגרום לתחושת נפיחות. אין תרופה למחלה, אך ניתן להתמודד עם התסמינים שלה תוך התנזרות ממזונות המכילים גלוטן.

קראו על 21 מזונות נטולי גלוטן

מתי מדובר במצב חמור?

רוב הזמן, ניתן להתמודד עם הנפיחות ללא תלות או עזרה חיצונית. ברם, אם לנפיחות נלווים גם חולשה ואובדן תאבון, שלשולים, ירידה במשקל, חום, כאב בטן, או דם בצורה, צרו קשר עם הרופא המטפל, אשר עשוי לקחת דגימת צואה או צילום רנטגן של המעי הדק, כדי לקבל תמונת מצב. לחלופין, הרופא עלול לשלוח אתכם לבדיקה המאבחנת אי סבילות ללקטוז, או צליאק.


התגובה שלך

תגובות