נפש

7 שלבים יעילים לטיפול בחרדה

העצבות היא לא תמיד דיכאון, ולא כל פחד הוא חרדה. כך תוכלו להתגבר על החרדה בצורה יעילה יותר.

שירן רזשירן | אגוגו-מגזין בריאות | Agogo | פורסם 18/5/16

טיפול בחרדה

חרדה היא תפיסת מציאות מעוותת

מהי ההגדרה של חרדה?

חרדה היא תפיסת מציאות מעוותת. אסביר זאת בבצורה ציורית יותר. דמיינו כי התודעה שלכם עוברת כמה מימדים ביחד במהירות' ואוספת תוך כדי מידע מכול מימד ואז מצליבה את כל פיסות המידעים האלו והכל במהירויות של שברירי שנייה,  ואז תוך כדי נוצרת הפרעה בהצלבת המידע ממש כמו באתחול מחשב שאחד הקבצים נגוע בוירוס. אי היכולת של המחשב להעלות נתונים באופן סדיר ומלא בעצם מציין את החרדה "לופ" חוזר ונישנה שלא מצליח להסתדר מעצמו.

נמשיך עם הדימוי הציורי,  מימד אחד מתנגש עם מימד אחר, זה יראה כמו אוסף זכרונות שלא מסודרים בסדר הכרונולוגי הנכון וגם לא בסדר עדיפות נכון, למשל קופץ זכרון מהעבר "שנעלנו נעלי בית בחורף קר כשהיינו בני שש" והזיכרון הזה מרגיש מאוד חי וחשוב, בזמן שהוא לא.

אתם מושפעים מהאי סדר וכך נוצרת חרדה

חרדה היא בעצם אי סדר, חוסר סדר של מידע היוצר תמונת מציאות שגויה ,מעוותת ומצומצמת ,נוצר error (שגיאה) במידע נקודתי ושאר המידע פשוט ניתקע כמו וירוס שנכנס למחשב ומשפיע על כל המערכות האחרות. לסיכום, חרדה היא הצלבה שגויה של נתונים הגורמת להאטה או עצירה של מערכות אחרות.

ראו: 11 דרכים טבעיות לחלוטין להפחתת חרדה

האם אופן הטיפול שונה מחרדה לחרדה?

ראשית, חשוב להבין שחרדה היא פעולה שהתודעה יוצרת בהצלבה שגויה של נתונים כך שכל החרדות הם בעצם נוצרות באותה הדרך ויוצרים בעיה זהה.

אפשר לומר כי הטיפול בחרדות הוא שונה ודומה גם יחד. אסביר, הדומה הוא בכך שצריך להראות לאדם החרד שתפיסת המציאות שלו, כזו שהוא רואה כרגע היא שגויה. להסביר לו במילים פשוטות וציוריות, אין צורך בהסברים מורכבים ועמוקים אלא פשוטים וכנים.

בנוסף נותנים לאדם "תוסף" שהוא מנטרה העוזרת לו ליצור עוגן שונה ממנו הוא יתחזק ויתחיל ליצור תפיסת מציאות בריאה.

לדוגמה, האדם סובל מחרדה כלכלית. המקור לחרדה מייצר שוב ושוב תמונת מצב עתידית קשה של 'חוסר', והחוסר הזה גורם לאדם סבל וחששות רבים מהעתיד לבוא.

בעצם, אנחנו צריכים להראות לאדם את המקור לאותה חרדה (כמו בשאר החרדות) ולתת חיזוק נקודתי, מנטרה הנוגעת באדם ספציפי. לדוגמה: "כסף מביא את המימוש שלי לידי ביטוי" .

המקור לכל החרדות הוא אותו הדבר: Error בהצלבת מידע. לכן, חשוב וצריך להראות לאדם הסובל מחרדה שמה שהוא רואה זה לא המציאות, צריך להסביר לו את זה.

שבעת השלבים לטיפול בחרדה

1. להסביר

בשלב הראשון אנחנו צריכים להסביר לאדם שבעצם המוח שלו מייצר איזושהי אשליה, זה משהו שהוא לא מקורקע במציאות, זה נובע מדברים שהוא שמע בעבר ,זה נובע "מקפיצה במימדים בליקוטי זכרונות מהעבר", ומה שהוא רואה וחווה ומרגיש כרגע זו מרגיש כמו האמת אבל זו מעין אשליה אופטית.

יכול להיות המון דברים שקרו לו בחייו ובעצם יוצרים לו עיוות של המציאות הקיימת, מסבירים לו ממש. כשאדם נאחז בהבנה הזאת יותר קל לו יותר.

2. תכתבו מנטרות! 

מנטרה מעודדת לדוגמה:

  • "גם אם התרחיש הכי גרוע אוכל להסתדר"
  • "יש בי יותר כוחות ממה שאני יודעת"
  • "ישועת השם כהרף עין"

ועוד משפטים חיוביים ומעצימים.

3. תקראו את המלל מטה!

תעתיקו ותקראו כאשר אתם חווים חרדה או סימנים מקדימים שלה:

"זו היא חרדה, היא לא אמיתית.
היא מעוותת את תפיסת המציאות.
היא אישיות בפני עצמה המזינה את עצמה, מתוכן ישן שיצקנו במוחינו ונפשינו בעבר.
היא ניתנת לטיפול בכך שנרגיש אותה,
שום כאב או סבל לא יגרם לנו, אנחנו בידיים בטוחות.
הראייה והתחושות שאני חווה כרגע הם ניצוצות חשמליים שהחרדה מייצרת בשביל לטשטש את התמונה הבהירה.
כמה שהמצב כרגע ניראה חסר שליטה, מטלטל ולא נעים, יש לו פתרון בנמצא.

כרגע כל תשומת הלב עוברת לנשימה המלאה לתוכי והחוצה.
וככל שהנשימות מתקדמות כך הזרועות החשמליים הולכים ופוחתים.
התחושות הפיזיות הלא נעימות יעלמו מהגוף לאט ובעקביות,
אני אוהב את עצמי ובוטח בטוב שימצא איתי ובתוכי " .

4. לנהל איתה דו שיח!

עוד מחשבה שתעזור לכם להתמודד עם החרדה, חישבו עליה כמו על צורת חיים שיוצאת מתוככם, זוהי החרדה והיא מנהלת אתכם אבל היא לא אמיתית אז לא צריך להעלים אותה, צריך לדבר איתה ,צריך לנהל איתה שיחה.

לא צריך להגיד לכי "קישטה" "לכי מפה" כי אז היא תגדל, הפוך הוא, צריך להבין שזוהי תפיסת מציאות שהיא שגויה ,"בואי חרדה אנחנו מדברים איתך אבל אנחנו מנהלים אותך, את לא מנהלת אותנו".

5. תקראו לה בשם!

אפשר וכדאי  גם לתת לה שם (:

איך אנחנו מנהלים אותה? בדו שיח. אנחנו מסבירים לה שהיא בסך הכל תפיסת מציאות שגויה, אפשר להשתמש בשם שנתנו לה, ממש אומרים את זה בקול רם או לפחות לעצמנו בקול פנימי ברור, תוך כדי ממשיכים עם המנטרה שכתבנו לעצמנו.

לדוגמה כאשר יש חרדה מזוגיות יש לומר "זוגיות זה דבר חיובי".

דוגמה נוספת אם לאדם יש חרדה מטיסות אז מנטרה שתתאים לו זה "בזכות הטיסה אתה תגיע למקום שאתה מאד רוצה".

דוגמה נוספת, אם יש לכם חרדה מזוגיות אז מנטרה שתוכל להתאים לכם היא "זוגיות תביא לי שלווה ושמחה או זוגיות יגרום לי לפריחה ".

התועלת צריכה לדבר לאדם (הכוונה מותאמת אליו). במנטרה מסיימים עם התועלת שתקבלו אם תתמודדו עם החרדה.

6. דו שיח ידוע מראש!

כאשר החרדה מראה את אותותיה מתחילים עם המנטרה האישית.

כרגע אני חווה תפיסת מציאות שגויה, מה שאת מראה לי (גברת חרדה) זה הצלבה לא נכונה של מידע, זה לא המציאות ואת יוצרת תפיסת מציאות שגויה שאני ניזון ממנה ואני לא רוצה להיות ניזון ממנה, אני בוחר לא להיות ניזון ממנה, את עכשיו יושבת בשקט ואת נותנת לי לנהל את העניינים".

7. דימוי הרעל, נותן שכל! 

דימוי נוסף לחרדה שיכול לעזור לכם להבין, דמיינו שהכניסו רעל לתודעה, היו מים צלולים וזרקו בפנים עפר, מה שגרם למים להיות עכורים, אתם מנסים לראות ,ואתם לא יכולים כי אתם מסתכלים דרך המים העכורים, אתם רואים כאילו הדברים מטושטשים – כך בדיוק החרדה.

התוצאה של חרדה שזה גם מסיט את תשומת הלב שלכם לדברים שהם לא נכונים, נגיד שראש הממשלה של סין לצורך הדוגמה מסית את כול תשומת הלב למצב הכלכלי ובכלל אין שום בעיה כלכלית במדינה וזאת בכדי לא להתעסק בנושא אחר. החרדה יוצרת ערפול.

עוד באגוגו: הכל על חרדה

איך מרפאים חרדה לחלוטין?

התמדה של שבעת השלבים תועיל  לריפוי. אך מומלץ  מאוד לעשות עבודת מודעות בשביל להטמיע את תהליך הריפוי. כל הזמן!

הכותבת, שירן רז, היא יועצת אסטרטגית רגשית בינלאומית לאנשים פרטיים וארגונים. מחברת הספר "היהלום". מעוניינים לשאול את שירן שאלה? שלחו לה הודעה בדף הפייסבוק שלה. לרכישת הספר "היהלום" מאת שירן רז

אהבתם את המאמר? פרגנו בלייק!

..

התגובה שלך

תגובות