תזונה

13 מזונות שיכולים להפחית את הסיכון לסרטן

מה שאנו אוכלים יכול להשפיע באופן משמעותי על היבטים רבים של בריאותנו, כולל הסיכון לפתח מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת וסרטן.

ההתפתחות של סרטן, בפרט, הוכחה כמושפעת מאוד מהתזונה שאנו אוכלים. מזונות רבים מכילים תרכובות מועילות שיכולות לעזור בהפחתת ההתפתחות של סרטן.

ישנם גם מספר מחקרים המראים כי צריכה עשירה במזונות מסוימים יכולה להיות קשורה עם סיכון נמוך יותר של המחלה.

מאמר זה יתעמק ב-13 מזונות שעשויים להפחית את הסיכון לסרטן.

1.ברוקולי

ברוקולי מכיל סולפוראפן (Sulforaphane), רכיב צמחי הנמצא בירקות ממשפחת המצליבים שעשוי להיות בעל תכונות נוגדות סרטן חזקות.

מחקר אחד בתנאי מעבדה הראה כי סולפוראפן הפחית את גודל ומספר תאי סרטן השד בשיעור של עד 75%.

באופן דומה, מחקר בבעלי חיים מצא כי טיפול סולפוראפן בעכברים עזר להרוג תאי סרטן הערמונית והפחית את נפח הגידול ביותר מ 50%.

כמה מחקרים מצאו גם כי צריכה גבוהה יותר של ירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי עשויה להיות קשורה לסיכון נמוך יותר של סרטן המעי הגס.

אנליזה אחת של 35 מחקרים הראתה שאכילת ירקות מצליבים קשורה לסיכון נמוך יותר לסרטן המעי הגס ולסרטן המעי הגס.

הוספת ברוקולי לתפריט התזונה שלכם במהלך כמה ארוחות בשבוע עשויה לבוא עם כמה יתרונות לחימה מעולות נגד סרטן.

עם זאת, יש לזכור כי המחקר לא בחן ישירות כיצד ברוקולי עלול להשפיע על סרטן בבני אדם, אלא על רכיביו. כמו כן, המחקרים נעשו בתנאי מעבדה, על בעלי חיים ויש צורך במחקרים נוספים.

קראו על היתרונות הבריאותיים של הברוקולי

2.גזר

מספר מחקרים מצאו כי אכילת גזר קשורה לירידה בסיכון לסוגים מסוימים של סרטן.

לדוגמה, בחינה שנעשתה על תוצאות חמישה מחקרים הביאה למסקנה כי אכילת גזר עשויה להפחית את הסיכון לסרטן הקיבה ב-עד 26%.

מחקר נוסף מצא כי צריכה גבוהה של גזר קשורה בסיכון נמוך ב-18% לפתח סרטן ערמונית.

מחקר אחד ניתח את התזונה של 1,266 משתתפים עם וללא סרטן ריאות, ומצא כי מעשנים שלא אוכלים גזר היו בסיכון גבוה פי שלושה לפתח סרטן ריאות, לעומת אלה שאכלו גזר יותר מפעם בשבוע.

נסו לשלב גזר בתזונה שלכם כמו חטיף בריא או לשלב בבישולים שונים כמה פעמים בשבוע כדי להגדיל את צריכת הגזר שלכם וכך באופן פוטנציאלי להפחית את הסיכון לסרטן.

ראו: היתרונות הבריאותיים באכילת גזר

3.שעועית

שעועית עשירה בסיבים, אשר כמה מחקרים מצאו כי עשויים לסייע בהגנה מפני סרטן המעי הגס.

למעשה, מספר מחקרים מצאו כי צריכה מוגברת של שעועית עשויה להפחית את הסיכון למחלה.

מחקר אחד עקב אחרי 1,905 אנשים עם היסטוריה של גידולים במעי הגס, ומצא כי אלה שצרכו יותר שעועית מבושלת היו בסיכון מופחת של הישנות הגידול.

מחקר בבעלי חיים מצא גם כי הזנת עכברושים בשעועית שחורה ולאחר מכן גרימה מכוונת לסרטן המעי הגס בעכברושים הראה על חסימה בהתפתחותם של תאים סרטניים של עד 75%.

על פי תוצאות אלה, אכילת כמה מנות של שעועית בכל שבוע עשויה להגדיל את צריכת הסיבים שלכם ולעזור בהפחתת הסיכון לפתח סרטן.

עם זאת, המחקר הנוכחי מוגבל במחקרים בבעלי חיים ומחקרים המראים קשר אבל לא סיבתיות. יש צורך במחקרים נוספים כדי לבחון זאת בבני אדם.

קראו על 13 יתרונות מפתיעים של שעועית שחורה

4.פירות יער

פירות יער עשירים באנתוציאנינים, פיגמנטים צמחיים בעלי תכונות נוגדות חמצון ועשויים להיות קשורים בסיכון מופחת לסרטן.

במחקר שנעשה על בני אדם, 25 אנשים עם סרטן המעי הגס טופלו בתמצית אוכמניות במשך שבעה ימים, אשר נמצאה כמפחיתה את הצמיחה של תאים סרטניים ב-7%.

קראו על  מה זה שום שחור ומהם היתרונות הבריאותיים שלו?

מחקר קטן נוסף נתן פטל שחור מיובש בהקפאה לחולים עם סרטן הפה והראה כי הוא הוריד סמנים מסוימים הקשורים להתקדמות הסרטן.

מחקר אחד בבעלי חיים מצא כי מתן פטל שחור מיובש לחולדות הפחית את שכיחות המקרים של גידולים בוושט בשיעור של עד 54% והקטין את מספר הגידולים בשיעור של עד 62%.

כמו כן, מחקר אחר בבעלי חיים הראה כי מתן תמצית פירות לחולדות נמצאה כעכבת כמה סמנים ביולוגיים של סרטן.

בהתבסס על ממצאים אלה, צריכת מנה או שתיים של פירות יער בתזונה שלנו מדי יום, יכולה לעזור בעיכוב התפתחות הסרטן.

יש לזכור כי מדובר במחקרים בבעלי חיים ותצפיות המתבוננות בהשפעות של מינון מרוכז של תמצית פירות, ויש צורך במחקרים אנושיים נוספים.

5.קינמון

קינמון ידוע בזכות היתרונות הבריאותיים שלו, כולל היכולת שלו להפחית את רמת הסוכר בדם ולהקל על דלקות.

בנוסף, כמה מחקרי מבחנה ובעלי חיים מצאו כי קינמון עשוי לסייע בחסימת התפשטות תאי הסרטן.

מחקר במבחנה מצא כי תמצית קינמון הייתה מסוגל להקטין את התפשטות תאים סרטניים ולגרום למותם.

מחקר מבחנה נוסף הראה כי שמן אתרי קינמון דיכא את הצמיחה של תאי סרטן הראש והצוואר, וגם הפחית באופן משמעותי את גודל הגידול.

מחקר בבעלי חיים הראה גם כי תמצית קינמון גרמה למוות של תאים בתאי הגידול, וגם הפחיתה את כמות הגידולים שגדלו והתפשטו.

צריכת 1/2 עד 1 כפית (2 – 4 גרם) של קינמון מדי יום יכולה להיות מועילה במניעת סרטן, ויכולה לבוא עם יתרונות בריאותיים אחרים, כמו ירידה ברמת הסוכר בדם והפחתת דלקתיות.

עם זאת, מחקרים נוספים נדרשים כדי להבין כיצד קינמון עשוי להשפיע על התפתחות הסרטן בבני אדם.

6.אגוזים

מחקרים מצאו כי אכילת אגוזים עשויה להיות קשורה לסיכון נמוך יותר של סוגים מסוימים של סרטן.

לדוגמה, מחקר בדק את התזונה של 19,386 אנשים ומצא כי אכילת כמות גדולה יותר של אגוזים הייתה קשורה לירידה בסיכון למוות מסרטן.

במחקר אחר השתתפו 30,708 משתתפים במשך 30 שנה, ומצאו כי אכילת אגוזים באופן קבוע קשורה לירידה בסיכון לסרטן המעי הגס, לבלב ולסרטן רירית הרחם.

מחקרים אחרים מצאו כי סוגים מסוימים של אגוזים עשויים להיות קשורים לסיכון נמוך יותר לסרטן.

לדוגמה, אגוזי ברזיל גבוהים בסלניום, אשר עשוי לסייע בהגנה מפני סרטן הריאות אצל אלה עם רמת סלניום נמוכה.

באופן דומה, מחקר אחד בבעלי חיים הראה כי הזנת עכברי מעבדה באגוזי מלך הורידה את קצב ההתפתחות של תאי סרטן השד ב-80% וצמצמו את מספר הגידולים ב-60%.

תוצאות אלו מראות כי הוספת מנה של אגוזים לתזונה בכל יום עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן בעתיד.

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים בבני אדם כדי לקבוע אם האגוזים אחראים לאסוציאציה זו, או אם גורמים אחרים מעורבים בה.

7.שמן זית

שמן זית עמוס ביתרונות בריאותיים רבים, ולכן זה לא פלא שזה אחד המרכיבים העיקריים בתזונה הים תיכונית.

מחקרים אחדים מצאו כי צריכה גבוהה יותר של שמן זית עשויה לסייע בהגנה מפני סרטן.

בדיקה גדולה אחת שכללה 19 מחקרים הראתה כי אנשים שצרכו כמות גדולה של שמן זית היו בסיכון נמוך יותר לפתח סרטן שד וסרטן במערכת העיכול מאשר אלו עם הצריכה הנמוכה ביותר.

מחקר נוסף בחן את שיעורי הסרטן ב-28 מדינות ברחבי העולם ומצא כי אזורים עם צריכת שמן זית גבוהה יותר ירדו בשיעורי סרטן המעי הגס.

קראו על  9 המזונות הגרועים ביותר לאכילה בבוקר

החלפת שמנים אחרים בתזונה בשמן זית היא דרך הכי פשוטה ליהנות מהיתרונות הבריאותיים שלה. אתם יכולים לטפטף אותו על סלטים וירקות מבושלים, או לנסות להשתמש בו במרינדה שלך בשר, דגים או עוף.

למרות שמחקרים אלה מראים כי ייתכן שיש קשר בין צריכת שמן הזית לסרטן, סביר להניח שגם גורמים אחרים מעורבים. יש צורך במחקרים נוספים כדי לבחון את ההשפעות הישירות של שמן זית על סרטן בקרב אנשים.

8.כורכום

כורכום הוא תבלין ידוע ביכולת שלו לקדם את הבריאות שלנו. כורכומין, המרכיב הפעיל שלו, הוא חומר כימי בעל השפעה אנטי-דלקתית, נוגדת חימצון ואף אנטי-סרטנית.

מחקר אחד בדק את ההשפעות של כורכומין על 44 מטופלים עם נגעים במעי הגס שיכולים להיות סרטניים. לאחר 30 יום, 4 גרם של כורכומין מדי יום הפחיתה את מספר הנגעים הנוכחי ב-40%.

במחקר מבחנה, נמצא כי הכורכומין הקטין את התפשטות תאי סרטן במעי הגס על ידי מיקוד באנזים ספציפי הקשור לגידול הסרטן.

מחקר נוסף הראה כי כורכומין עזר להרוג תאי סרטן ראש וצוואר.

כורכומין הוכח כיעיל גם בהאטת הצמיחה של תאי סרטן הריאה, השד והערמונית במחקרים אחרים.

לקבלת התוצאות הטובות ביותר, כוונו לכמות יומית של 1/2 עד 3 כפיות כורכום (1-3 גרם). הוסיפו אותו לתבשילים שלכם, ותמיד שלבו אותו בן הזוג – פלפל שחור המגביר את ספיגתו.

9.פירות הדר

אכילת פירות הדר כגון לימונים, אשכוליות ותפוזים נמצאה בעלת קשר לסיכון נמוך יותר לסרטן במספר מחקרים.

מחקר גדול אחד מצא שלמשתתפים שאכלו כמות גבוהה יותר של פרי הדר יש סיכון נמוך יותר לפתח סרטן של מערכת העיכול ומערכת הנשימה העליונה.

בדיקה של תשעה מחקרים מצאה גם כי צריכה גדולה יותר של פירות הדר קשורה לסיכון מופחת לסרטן הלבלב.

לבסוף, סקירה של 14 מחקרים הראתה שצריכה גבוהה, או לפחות שלוש מנות בשבוע, של פרי הדר, הפחיתה את הסיכון לסרטן הקיבה ב -28%.

מחקרים אלה מציעים כי אם נכלול כמה מנות של פירות הדר בתזונה שלנו במהלך כל שבוע נוכל להפחית את הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן.

יש לזכור כי מחקרים אלה אינם לוקחים בחשבון גורמים אחרים שעשויים להיות מעורבים. יש צורך במחקרים נוספים על האופן שבו פירות הדר משפיעים באופן ספציפי על התפתחות הסרטן.

10.זרעי פשתן

עשירים בסיבים וכמו גם בשומנים בריאים ללב, זרעי פשתן יכולים להיות תוספת בריאה לתזונה שלנו.

כמה מחקרים הראו כי הם גם עשויים לעזור בהפחתת גידולי סרטן ולעזור בחיסול תאים סרטניים.

במחקר אחד, 32 נשים עם סרטן השד קיבלו מדי יום מאפה מזרעי פשתן או פלסבו (תרופת דמה) במשך יותר מחודש.

בסוף המחקר, קבוצת זרעי הפשתן ירדה ברמות של סמנים ספציפיים שמודדים את צמיחת הגידול, כמו גם עלייה בתמותה של תאים סרטניים.

במחקר אחר, 161 גברים עם סרטן הערמונית טופלו עם זרעי פשתן, אשר נמצא כמפחית את הצמיחה ואת התפשטות תאים סרטניים.

זרעי הפשתן עשירים בסיבים, אשר מחקרים אחרים מצאו כי הם יכולים להגן מפני סרטן המעי הגס.

נסו להוסיף כף אחת (10 גרם) של זרעי פשתן לתוך הדיאטה שלכם בכל יום על ידי ערבוב אותו לתוך שייק, לפזר אותו על דגנים ויוגורט, או להוסיף אותו למאפים האהובים עליכם.

11.עגבניות

ליקופן הוא רכיב הנמצא בעגבניות, אשר אחראי לצבע האדום שלה, כמו גם לתכונות האנטי-סרטניות.

מספר מחקרים מצאו כי צריכה מוגברת של ליקופן ועגבניות עשויה להוביל לירידה בסיכון לסרטן הערמונית.

קראו על  סלק אחד: 6 יתרונות בריאותיים

בדיקה של 17 מחקרים גילתה כי צריכה גבוהה יותר של עגבניות גולמיות, עגבניות מבושלות וליקופן היו קשורות כולן עם סיכון מופחת לסרטן הערמונית.

מחקר נוסף על 47,365 אנשים מצא כי צריכה גדולה יותר של רוטב עגבניות, בפרט, היה קשור לסיכון נמוך יותר לפתח סרטן הערמונית.

כדי לעזור להגדיל את צריכת העגבניות שלכם, כללו מנה או שתיים בתזונה מדי יום על ידי הוספתם לכריכים, סלטים, רטבים או מנות פסטה.

עם זאת, יש לזכור כי מחקרים אלה מראים שיש קשר בין אכילת עגבניות לבין סיכון מופחת לסרטן הערמונית, אך הם אינם לוקחים בחשבון גורמים אחרים שיכולים להיות מעורבים.

12.שום

המרכיב הפעיל ב-שום הוא אליצין, תרכובת אשר הוכחה כמחסלת תאים סרטניים במחקרי מעבדה רבים.

מספר מחקרים מצאו קשר בין צריכת שום לבין סיכון נמוך יותר לסוגים מסוימים של סרטן.

מחקר אחד של 543,220 משתתפים גילה שאלו שאכלו הרבה ירקות ממשפחת השום, כגון בצל, שום, כרישה ושאלוט, היו בסיכון נמוך יותר לסרטן הקיבה מאשר אלו שצרכו אותם לעיתים נדירות.

מחקר שנערך בקרב 471 גברים הראה כי צריכה גבוהה יותר של שום קשורה בסיכון מופחת לסרטן הערמונית.

מחקר נוסף מצא כי משתתפים שאכלו הרבה שום, כמו גם פירות, ירקות צהובים, ירקות ירוקים כהים ובצל, היו בסיכון נמוך יותר לפתח גידולים במעי הגס. עם זאת, מחקר זה לא בודד את השפעות השום.

בהתבסס על ממצאים אלה, כללו 2-5 גרם (שן אחת) של שום טרי לתוך התזונה היומית שלכם, דבר אשר יכול לעזור לכם לנצל את היתרונות הבריאותיים שלו.

עם זאת, למרות התוצאות המבטיחות המראות קשר בין שום לבין סיכון מופחת לסרטן, נדרשים מחקרים נוספים כדי לבדוק אם גורמים אחרים ממלאים תפקיד.

13.שומן דגים

כמה מחקרים מראים כי הוספת כמה מנות של דגים לתזונה שלנו בכל שבוע עשויה להפחית את הסיכון לסרטן.

מחקר גדול הראה כי צריכת גבוהה יותר של דגים קשורה בסיכון נמוך יותר לסרטן במערכת העיכול.

מחקר נוסף, שעקב אחרי 478,040 מבוגרים, מצא כי אכילת דגים הפחיתה את הסיכון לפתח סרטן המעי הגס, בעוד שבשר אדום ומעובד הגבירו את הסיכון.

בפרט, דגים שומניים כמו סלמון, מקרל ואנשובי מכילים חומרים מזינים חשובים כגון ויטמין D וחומצות שומן מסוג אומגה-3 אשר מקושרים לסיכון נמוך יותר לסרטן.

לדוגמה, מאמינים כי רמה תקינה של ויטמין D יכולה להגן ולהקטין את הסיכון לסרטן.

בנוסף, חומצות שומן אומגה-3 נחשבות לבעלות יכולת לחסום את התפתחות המחלה.

כוונו לשתי מנות של דגים שומניים בשבוע כדי לקבל כמות טובה של חומצות שומן אומגה-3 וויטמין D, וכן למקסם את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של חומרים מזינים אלה.

עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע כיצד צריכת דגים שומניים עשויה להשפיע ישירות על הסיכון לסרטן בבני אדם.

לסיכום

ככל שמחקרים חדשים מתווספים עוד ועוד, זה נהפך להיות ברור יותר ויותר כי לתזונה שלנו יש השפעה גדולה על הסיכון שלנו לסרטן.

אמנם ישנם מזונות רבים שיש להם פוטנציאל להפחית את התפשטות והתפתחות של תאים סרטניים, המחקר הנוכחי מוגבל למחקרים מעבדה, בעלי חיים ומחקרי תצפית.

מחקרים נוספים נדרשים כדי להבין כיצד מזונות אלה עשויים להשפיע ישירות על התפתחות סרטן אצל בני אדם.

בינתיים, זה יהיה הימור בטוח להקפיד על תזונה עשירה במזונות שלמים, יחד עם אורח חיים בריא, אשר ישפר היבטים רבים של הבריאות שלנו.

תגובות

אולי יעניין אותך גם